D daVinci skrev:
Dom som funderar på det räknar med att ha el hela tiden. Varför skulle dom inte räkna med det?
2026-06-26 09.48.09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det kanske ha ned detta att göra?

Bilden visar medeleffekten av solinstrålningen där jag bor i Bohuslän. Att gå off-grid med enbart solenergi i Sverige innebär att du skall dimensionera solpanelerna utifrån en effekt på mindre än 5 W/m², dvs om du dimensionerade för din egen energiförbrukning på sommaren och sedan sätter du upp 40x så många paneler då skulle du i teorin kunna få tillräckligt med energi från solen i december. I praktiken räcker dock inte detta då det finns perioder utan solsken också. Så kanske att du behöver 200x så många paneler på vintern.

Sedan behöver du batterier för att lagra den energi du inte behöver direkt. Detta är helt dödfött.

OK, så vi måste fånga energin på sommaren och lagra den till vintern. Det enda gångbara här är generering av vätgas.

Om vi antar en årsförbrukning på 12000 kWh/år, då behöver man runt 120 m² i yta för panelerna (ca 60 paneler) för att producera all el. Dessutom behöver man högtryckstankar på runt 16 m³ för vätgasen. Elektrolys leder till detta.

Billigt blir det inte. Stor yta tar det

• Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste kämpa ordentligt med att bortse från vattenkraften, har du redan lagt ner den ...
Nej, jag svarade på det ganska vanliga "Det är ingen fara med strömavbrott, se bara på resten av världen, man klarar sig utan ström några timmar..." *)

Och så enkelt är det som sagt inte. Ja i den här delen av världen då.

Men, om vi skall se till Sveriges industri och situation specifikt lite mer seriöst, så blir det naturligtvis knepigt eftersom ingen (inte ens "ni vet vem") skulle kunna bara lägga ner all svensk kärnkraft på ett bräde. Det skulle vårt elsystem, som det ser ut nu i södra Sverige och med de länkar vi har till vattenkraften i norr, helt enkelt inte klara av. Det är för stort bortfall. Alldeles osett om resten av närområdet skulle sälja el till oss eller inte.

Vad gäller just den känsliga industrin så klarar sig nog våra aluminiumsmältverk eftersom de ligger i norr. Norr om flaskhalsen.

Men här i söder så har vi ändå kvar känslig industri. Om mina sökningar stämmer så har vi främst problem med processer med smält material. Så glasbruk (Småland), sodapannor på våra pappersbruk (flera i södra Sverige, och de kan explodera vid bortfall), och roterugnar för cementproduktion (Skövde Gottland) ligger illa till vid långvariga strömavbrott. Och Borealis kracker i Stenungsund kommer det att ta dagar att städa ur, och det finns tom risk för explosion under en oplanerad nedkörning.

Just ett scenario för Stenungsund finns faktiskt med i SOU 1995:20 "Utan el stannar Sverige". Den har faktiskt en bra genomgång på s. 26 om hur länge många verksamheter klarar ett strömavbrott utan större konsekvenser. (Scannad PDF så jag kan inte klippa in här). Det skulle inte förvåna mig om inte så mycket har hänt där. Eller snarare, att många branscher idag påverkas ännu mer pga den starkt ökade datoriseringen sedan rapporten skrevs.

Intressant nog så har Stenungsunds petrokemiska industri naturligtvis nödkraft, men, kanske självklart, så är denna dimnensionerad bara för att man inte helt skall tappa kontrollen över processerna vid strömavbrott. Så man måste nästan omgående bestämma sig för om man skall ha "is i magen" eller stänga ner processerna under iaf någotsånär kontrollerade former. Om man gör det så tar det dagar innan man är fullt uppe på banan igen (om man har otur och beroende på väder/tillgång till kvävgas osv, veckor).

Och om det är kallt (under -10C) vid stoppet så ökar det risken för läckage och brand/explosion under nedstängningen. Man får också interessanta knock-on effekter. Iom strömavbrottet så kan AGA (heter väl något annat idag) inte leverera kvävgasen som behövs som intertgas i alla tankar, rör, processkärl osv. när dessa stängs ner, samt för drift av processkontrollsystem. (Ibid. s. 55)

Ganska intressant läsning, och som vanligt när det kommer till stora industriella system. Djävulen ligger i detaljerna. Som jag brukar påpeka; Det tar bara fem minuter att förklara hur det är tänkt att fungera, men det tar timmar att förklara hur det går sönder, eller varför det inte fungerar.

Sedan så tar man naturligtvis hänsyn till detta i driftplaneringen på Svenska Kraftnät. Vid akut effektbrist här i västra Sverige så lär Stenungsund, Vargön Alloys, Cementfabriken i Skövde osv vara bland de sista som stängas av. Vi andra lär få frysa först ett bra tag innan det går så långt.

*) Ja, det här är faktiskt ett mer eller mindre direkt citat från en riksdagsledamot. Vi hade några öl innanför västen, skall sägas, men ändå... ;) Jag "örfilade" verbalt upp vederbörande med 'h'-et i kWh:en, eftersom det som sagt blir över när man pratar om kW. ;)

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T talonmas skrev:
Det är därför man vill bygga vindkraftverk ute till havs där det ALLTID blåser. Men stoppas alltid av olika parter tyvärr.
Ja. Främst byggarna själva...

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi antar en årsförbrukning på 12000 kWh/år, då behöver man runt 120 m² i yta för panelerna (ca 60 paneler) för att producera all el. Dessutom behöver man högtryckstankar på runt 16 m³ för vätgasen. Elektrolys leder till detta.

Billigt blir det inte. Stor yta tar det
Och dessutom farligt... Du får ha 60 liter gasol i garaget, och 100 liter brandfarlig vätska, men några storleksordning komprimerad vätgas i hemmet, det skulle vara helt problemfritt...

Nu skall man inte överdriva vätgasens farlighet, även om den börjar brinna vid luft/vätgasblandningar mellan 4% och 74% ett mycket större span än t ex gasol/naturgas. Men det är inte heller ofarligt. Vilket man upptäckte i Vårgårda.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T talonmas skrev:
Det är därför man vill bygga vindkraftverk ute till havs där det ALLTID blåser. Men stoppas alltid av olika parter tyvärr.
Det är väl rätt fritt att bygga vindkraft till havs ( om man får ihop ekonomin)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan behöver du batterier för att lagra den energi du inte behöver direkt. Detta är helt dödfött.

OK, så vi måste fånga energin på sommaren och lagra den till vintern. Det enda gångbara här är generering av vätgas.
Nej, men uppenbarligen inte något för alla. (Jag skulle aldrig gå off grid).

Skrev jag inte att de som överväger detta räknar med att få tillräckligt med el för sina behov i Dec (som väl är sämsta månaden).

Uppvärmning och vv fixas då av ved eller pellets. Så det man behöver då är el för belysning (några 3W led-lampor), för mat (micro i några min per dygn), och så kyl/frys, och nöje.
Utjäming/lagring skulle ske via batterier.

Här lär ju många (de som inte klarar av att andra människor har andra preferenser än dom själva) mena att den som gör detta gör FEL.

Sedan är ju inte denna tråden om detta. Finns mer dedicerade trådar.

F fribygg skrev:
Det är väl rätt fritt att bygga vindkraft till havs ( om man får ihop ekonomin)
Nej, kommunen kan hindra detta. Det har skett för vindkraftverk som knappt kunde ses från land.

Kommun(isternas) vilja att stoppa ny elproduktion och höja elpriset är oändligt.

D daVinci skrev:
Nej, kommunen kan hindra detta. Det har skett för vindkraftverk som knappt kunde ses från land.

Kommun(isternas) vilja att stoppa ny elproduktion och höja elpriset är oändligt.
Det finns gott om tillstånd som inte utnyttjas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
D daVinci skrev:
Uppvärmning och vv fixas då av ved eller pellets. Så det man behöver då är el för belysning (några 3W led-lampor), för mat (micro i några min per dygn), och så kyl/frys, och nöje.
Apropå offgrid, hur många tycker att detta som beskrivs här är en rimlig levnadsstandard?

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är väl som jag skrev rätt fritt att bygga vindkraft till havs, problemet är ju att ingen får ekonomi i det

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Apropå offgrid, hur många tycker att detta som beskrivs här är en rimlig levnadsstandard?
Ja, vi kommer ju iaf ha tid att hugga veden för de flesta av oss kommer ju inte att ha något jobb att gå till... Knappt ens du efter någon dag...

Nej, det här är naturligtvis en helt huvudlös hållning som lösning på våra klimatproblem. Men tyvärr basen för den "gröna" politiken. De hävdar ju att problemet är just att vi är för många och storskaliga, så alla lösningar på alla problem, slutar i att vi skall leva i något slags Bullerbyn och filta våra egna tofflor. (Nej, detta är inte så stor nidbild som man kan lockas att tro).

Så kärnkraften är ju här dubbelt förbannad. Den är dels farlig pga "strålning" och helt obegripliga processer, men den är dessutom ännu mera storskalig och teknokratisk, och ett ännu längre steg i fel riktning. Den faller alltså på rent ideologiska skäl, innan den ens faller för bristande praktik.

Det finns dock hopp iom den delen av rörelsen som kallas "Bright Green" av de som studerar politiken (och grundaren). De anser, liksom jag, att vi homo technologicus bara har en väg ur våra nuvarande och framtida miljö-och resurs-problem, och det är att göra det vi gör bäst, precis som nu, bara mer och bättre.

Inte genom att syfta tillbaka till ett samhälle som mer liknar det som var för 200 år sedan.

Vi skall alltså lösa våra problem samtidigt som vi får det materiellt bättre. Det råder nämligen inget motsatsförhållande mellan dessa. Tvärtom så är de beroende av varandra. "A raising tide lifts all boats", mao.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl som jag skrev rätt fritt att bygga vindkraft till havs, problemet är ju att ingen får ekonomi i det
Kan du berätta hur du tänkte när du läste:

Nog för att läsförstålensen är kass ofta i forumet, men nog har väl detta passerat gränsen.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men, om vi skall se till Sveriges industri och situation specifikt lite mer seriöst, så blir det naturligtvis knepigt eftersom ingen (inte ens "ni vet vem") skulle kunna bara lägga ner all svensk kärnkraft på ett bräde. Det skulle vårt elsystem, som det ser ut nu i södra Sverige och med de länkar vi har till vattenkraften i norr, helt enkelt inte klara av. Det är för stort bortfall. Alldeles osett om resten av närområdet skulle sälja el till oss eller inte.
Det är inte elpris som får produktion att flytta från Sverige.

Att Kalmar flyttat trucktillverkning till Polen var inte för att få lägre elpris. Det är högre i Polen. Men arbetskraftskostnaden är lägre.

När BYD startade upp batteritillverkning 1995 i Shenzhen så var det inte för att det var låg elpriser. Utan för att det:

A) gick att göra där i den ekonomiska frizonen.

B) det var enormt mycket billigare att göra med billig kinesisk manuell arbetskraft, än i Japan med högautmatiserad produktion. Så mycket billigare att BYD kunde växa organiskt och blir en av de större batterileverantörerna i världen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var den typen av kommentarer jag hoppades tråden skulle förskonas ifrån, genom att vara proaktiv och skriva:

Här lär ju många (de som inte klarar av att andra människor har andra preferenser än dom själva) mena att den som gör detta gör FEL.

tommib
Du kan inte dra in snack om offgrid i en tråd om elsystem utan att man påpekar att det behövs mycket omfattande uppoffringar/anpassningar för att klara det i Sverige med bara sol.

Men för all del, åter till treådens ämne som är "vad krävs för att det ska bli kärnkraft byggt".

Det som krävs är politiska garantier. Det fick vi igår. Vi får väl se om de håller över valet. Jag hoppas det.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.