J jawen skrev:
För AI är en "hajp", men peaken är passerad v
Återigen låtsas du veta nåt som du omöjligen kan ha en susning av.
Lägg av med dina självklara, oftast helt felaktiga claim, så slipper du mina kommentarer…

S
AI som ordet används är hype, och till del trams.

Vi har killgissande mönsterigenkännings-botar, typ chatgpt etc.

Andra typer av mer eller mindre avancerade maskininlärningssystem…

Räkne-botar…

Klumpas ihop till det infantila ”Artificiell intelligens”… som är trams men låter fränare.

Mikael_L
Förut, ja typ 80-talet, så hette det "adaptiva system", och det var också väldigt hypat då

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Återigen låtsas du veta nåt som du omöjligen kan ha en susning av.
Lägg av med dina självklara, oftast helt felaktiga claim, så slipper du mina kommentarer…
Från 1:34 in i klippet gör jag på dig "toidi" baklänges (varje dag i veckan) 💩

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är "hajpen" som pekat. Men på samma sätt som internet bubblan "kraschade". (Kommer ni ihåg internetbubblan?) så kommer AI att marschera på, på samma sätt. Internet är idag större och mera viktigt än när bubblan kraschade.
Jag tror i alla fall att det enorma "penga-flödet" inom AI kommer att minska framöver, för det har varit så extremt & "investerare" & företag kan inte bara fortsätta "pumpa in" samma pengar som varit för det kommer inte finnas "täckning för allt".

Och oavsett vad som räknas som just "AI", så måste det "till slut" finnas ekonomisk bäring.
Hur många av "kämparna" uppnår det till slut med insatser på flera 1000 miljarder?

Påminner mig lite om Framfab (Framtidsfabriken), men det är jag.

J jawen skrev:
Jag tror i alla fall att det enorma "penga-flödet" inom AI kommer att minska framöver, för det har varit så extremt & "investerare" & företag kan inte bara fortsätta "pumpa in" samma pengar som varit för det kommer inte finnas "täckning för allt".

Och oavsett vad som räknas som just "AI", så måste det "till slut" finnas ekonomisk bäring.
Hur många av "kämparna" uppnår det till slut med insatser på flera 1000 miljarder?

Gratis tokens börjar vara slut. Men en arbetskollega som programmerar mycket insåg att han bara använt tokens för 500 kr på en veckas jobb, så billigare än vanliga programmerare är det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J jawen skrev:

Ja. Det är du. Och bara du...

Det är självklart att inte alla bolag och alla tillämpningar kommer att överleva. Det är tingens ordning.

Och det är lika självklart att vi bara sett början. Stora modeller, generativ AI, eller vad man nu vill kalla dem löser idag problem vi bara kunde drömma om för några år sedan. Detta är bevisad kapacitet som redan har stor påverkan på många marknader.

Så du säger att Framfab inte höll? Men det gjorde inte företag som Google, Amazon, eller Meta heller då? Dvs de företagen som gjort att USA:s ekonomi växt ifrån den europeiska med 100% de senaste 25 åren? (Vid sekelskiftet så var USA:s och europas ekonomier ungefär lika stora. Idag är USA:s ekonomi ungefär dubbla våran. Allt enligt Draghi-rapporten.)

Som jag sade tidigare, internet och internetbolag är idag många gånger större än vad man förutspådde när internetbubblan var igång som värst. Vi klarar oss idag inte utan, och ändå har vi inte helt gått över (men det kommer).

Samma med "AI". Vi har bara sett början på den oerhörda omställning som det kommer att föra med sig.

Redigerat:
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Ja, det där är en vanlig "cope" man hör. Och det är naturligtvis trivialt sant att LLM:er "förutspår nästa ord". Om de inte gjorde det så skulle de inte kunna skriva grammatisk korrekt engelska (eller svenska). Så det gör du också, och det är trivialt både sant, och ointressant.

Frågan istället är om de gör något mer än att "känna igen mönster". Och på den frågan kan vi idag svara "ja". Vi vet tyvärr inte precis hur, iaf inte i alla sammanhang, trots att vi (ja, jag räknar in mig själv i gruppen) är mycket upptagna av frågan.

Men, som en introduktion så kan man börja med "On the Biology of a Large Language Model", Lindsey et.al. De visar med all önskvärd tydlighet att modellen abstraherat en stor mängd kunskap den aktivt använder när den genererar svar på frågor. "Killgissa" är rakt inte rätt ord för att beskriva processen. (Särskilt inte med modernare, grundade modeller.)

Nu är metoden de använder inte invändningsfri, och efterföljande experiment har inte lyckats att täta hålen, tyvärr. Men det är det bästa vi har så långt.

Och jag brukar även i mina föreläsningar alltid visa den här bilden som jag tycker har förklarande kraft. Det är "emergent properties" vi har att göra med här. Prestandan ökar inte linjärt på något sätt, utan istället är det så att man måste nå en viss storlek (70 miljarder parametrar) och då händer det plötsligt. Och även här så kan man finna biologiska analogier, även om även de inte är väl utforskade för såhär stora strukturer.

1779473537783.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nej. De tänker inte som människor (något vi för övrigt inte är särskilt på det klara med hur det går till heller), men de är inte heller någon slags grammatik-kontroll på steroider. De är något annat, lite oklart vad, som redan är extremt väl presterande på många problem som förut låg helt utom vår räckhåll.

Det är inte utan att man påminns som Djikstras berömda citat: "Asking whether computers can think, is like asking whether submarines can swim." (Ja egentligen en parafras...)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så du säger att Framfab inte höll? Men det gjorde inte företag som Google, Amazon, eller Meta heller då?
Google & Altavista hade sin kamp 1995-202, före Google inkluderade PageRank, det kunde slutat "annorlunda" (ända av dina nämnda som var aktuell vid tidpunkten)
Facebok/Meta kom till Europa först 2006, men började trögt trots "monopolet"
Amazon expanderade mest från 2010, så heller inte samma tidsepoq.

Tree/3 i Sverige hade oxå "röda siffror" första 7 åren, men kan man ta "stora "lokala" förluster" år efter år & få "tillräckligt" med andelar tillslut så javisst... Det mesta kan köpas till vinst till slut oavsett "marknadsekonomi"

J jawen skrev:
Google & Altavista hade sin kamp 1995-202, före Google inkluderade PageRank, det kunde slutat "annorlunda" (ända av dina nämnda som var aktuell vid tidpunkten)
Facebok/Meta kom till Europa först 2006, men började trögt trots "monopolet"
Amazon expanderade mest från 2010, så heller inte samma tidsepoq.

Tree/3 i Sverige hade oxå "röda siffror" första 7 åren, men kan man ta "stora "lokala" förluster" år efter år & få "tillräckligt" med andelar tillslut så javisst... Det mesta kan köpas till vinst till slut oavsett "marknadsekonomi"
Och vad har det med saken att göra??? Det var hur området utvecklats. Inte om just "Framfab" överlevt eller inte...

Eller menar du på fullt allvar att internetbubblan sprack och sedan så har branschen hankat sig fram och gått tillbaka? Dvs vi har inte sett den stora utvecklingen inom området som vi sett efter det. Precis den utveckling som bland annat Facebook/Meta och Amazon är bevis på? Vad är det då som hänt enligt dig?

Och USA har inte genom sin tech-sektor då helt sprungit ifrån EU på det sätt som Draghi säger i rapporten? Men vad vet han, han var ju bla bara ordförande för Europeiska Centralbanken så han har väl ingen koll på det här med ekonomiskt tillväxt och EU...

Och ja. I branscher under stark tillväxt så visar man för det mesta röda siffror. Det betyder inte att det inte omsätts en hel hög med pengar in branschen just då. Det är pga detta som investerare låter en köra vidare verksamheten med röda siffror...

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
S
Ja, det där är en vanlig "cope" man hör. Och det är naturligtvis trivialt sant att LLM:er "förutspår nästa ord". Om de inte gjorde det så skulle de inte kunna skriva grammatisk korrekt engelska (eller svenska). Så det gör du också, och det är trivialt både sant, och ointressant.

Frågan istället är om de gör något mer än att "känna igen mönster". Och på den frågan kan vi idag svara "ja". Vi vet tyvärr inte precis hur, iaf inte i alla sammanhang, trots att vi (ja, jag räknar in mig själv i gruppen) är mycket upptagna av frågan.

Men, som en introduktion så kan man börja med "On the Biology of a Large Language Model", Lindsey et.al. De visar med all önskvärd tydlighet att modellen abstraherat en stor mängd kunskap den aktivt använder när den genererar svar på frågor. "Killgissa" är rakt inte rätt ord för att beskriva processen. (Särskilt inte med modernare, grundade modeller.)

Nu är metoden de använder inte invändningsfri, och efterföljande experiment har inte lyckats att täta hålen, tyvärr. Men det är det bästa vi har så långt.

Och jag brukar även i mina föreläsningar alltid visa den här bilden som jag tycker har förklarande kraft. Det är "emergent properties" vi har att göra med här. Prestandan ökar inte linjärt på något sätt, utan istället är det så att man måste nå en viss storlek (70 miljarder parametrar) och då händer det plötsligt. Och även här så kan man finna biologiska analogier, även om även de inte är väl utforskade för såhär stora strukturer.

[bild]

Så nej. De tänker inte som människor (något vi för övrigt inte är särskilt på det klara med hur det går till heller), men de är inte heller någon slags grammatik-kontroll på steroider. De är något annat, lite oklart vad, som redan är extremt väl presterande på många problem som förut låg helt utom vår räckhåll.

Det är inte utan att man påminns som Djikstras berömda citat: "Asking whether computers can think, is like asking whether submarines can swim." (Ja egentligen en parafras...)
Jag är ute på djupt vatten om vi ska diskutera datorer 😅 men min poäng var att ”AI” är ett hype-ord som säljer bra, och används frikostigt om allt möjligt.
Folk har väl tröttnat på ”Digitalisering”

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag är ute på djupt vatten om vi ska diskutera datorer 😅 men min poäng var att ”AI” är ett hype-ord som säljer bra, och används frikostigt om allt möjligt.
Folk har väl tröttnat på ”Digitalisering”
Det är ett tag sedan WWW var med i Mello...

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Och vad har det med saken att göra??? Det var hur området utvecklats. Inte om just "Framfab" överlevt eller inte.
Precis alla "kamper" utgår med "segrare", likaså AI. (när pengar & oftast utvecklingen tryter)
Framtiden får utvisa vem som hade "rätt", om kapitalet "sviker" några & någon når till "marknadsledande" position. (men många kommer bli "förlorare")

Har aldrig talat om just Internet "i sig själv", utan nischen AI
Internet kommer garanterat fortsätta "sin bana", även om t.o.m internet kan "bottna".

J jawen skrev:
Framtiden får utvisa vem som hade "rätt", om kapitalet "sviker" några & någon når till "marknadsledande" position. (men många kommer bli "förlorare")
Ja, alltså, det var aldrig frågan. Dvs om det var OpenAI eller Anthropic eller någon annan som skulle vinna.

Frågan var om AI är här för att stanna, och med den en ökande elkonsumtion.

Och svaret på den frågan är "ja", utan någon tvekan att tala om alls.

Men nu är jag inte här på byggahusforum för att föra den här sortens meningslösa evighetsdiskussioner, så jag drar streck där. Det är dessutom alltmer OT i den här tråden.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Andra typer av mer eller mindre avancerade maskininlärningssystem…

Räkne-botar…

Klumpas ihop till det infantila ”Artificiell intelligens”… som är trams men låter fränare.
Du tänker nu på den försvinnande lilla del av AI som allmänheten har tillgången till på internet via just ChatGPT å liknande.

AI är så ofantligt mycket större å bredare men blir ofta svårt för gemene man å greppa.

Att med denna minimala kunskap/insikt claima att AI har peakat är rena dumheter

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.