357 602 läst ·
9 455 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Tycker du att det ser ut som trenden är bruten? Så inte har det förändrats i verkligheten i alla fall.D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på våra vägar är det stadigt uppåt som gäller. Elbilar körs ofta längre sträcka än ICE då det är mer förmånligt ju längre körsträcka du har. Så per körd kilometer är elbilar ännu större än för andelen individer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men du tänker att nu vänder det neråt? För att vi har en högerregering?
Det är ganska ovanligt att man ställer sig positiv till ekonomiska stimulanser av det som man vill ha bort och personligen är jag verkligen inte imponerad av den nästan horisontella kurvan, jag tycker det är under all kritik att vi inte klarade detta bättre.Q qvirre skrev:Tycker du att det ser ut som trenden är bruten? Så inte har det förändrats i verkligheten i alla fall.
[bild]
Och på våra vägar är det stadigt uppåt som gäller. Elbilar körs ofta längre sträcka än ICE då det är mer förmånligt ju längre körsträcka du har. Så per körd kilometer är elbilar ännu större än för andelen individer.
[bild]
Men du tänker att nu vänder det neråt? För att vi har en högerregering?
Jag tror inte att alla svenska högerregeringar hade gjort detta men kan konstatera att just denna genomgående drivit en politik som stimulerar fossilbranschen, det är liksom fakta. Att jag inte är positiv till detta är en åsikt.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Då är det ju bara att börja surfa, eller hur? Tag gärna med Frankrike också. Det är ju de som exporterar mest kärnkraftsel till Tyskland. Det är främst där vi vill strypa.Q qvirre skrev:
Nej. Vissa saker kan anses allmänt kända, andra kan man citera, och i sista hand så behöver man ge detaljerade argument.Q qvirre skrev:
Dåså!Q qvirre skrev:
Du tänker att nu när vi nått 9% på jättemånga år så är vi snart där, dvs vi har snart fasat ut fossilbilarna?Q qvirre skrev:
Det är inte min upplevelse, snarare tvärtom, vi var väl hyggligt på spåret fram till 2023 men sen går det rätt kasst och ger inget större hopp om förändring.
I
Här går allt i svart…. Hakuna matata!D djac skrev:
Vartefter elbilar blir billigare (vilket sker snabbt nu) så finns det inom några år ingen anledning att välja en ICE bil längre.D djac skrev:
Som vanligt så slår teknikutveckling och marknadsmekanismer politik alla dagar i veckan. Prisparitet kan uppnås kring 2030 eller snabbare enligt bland annat International Energy Agency (IEA).
Vi börjar närma oss att en billig elbil får tillbaka hela sin inköpskostnad över sin livstid på besparing i inköp av drivmedel.
All ny teknik följer en S-kurva. Vi är bara i början på den exponetiella första delen av S. Så, ja jag tror att det går långsamt i början och sen snabbt och sen väldigt långsamt på slutet igen. Den sista veteranbilen kommer nog ta 100+ år innan den slutar köras.
Inte tackar jag vår högerregering för detta, men heller inte vänsterregeringen. Jag tackar oss ingenjörer och framgångsrika företag!
När man passerat den första fasen behövs verkligen inga riktade subventioner längre. Det var bra att de togs bort. Elbilar är bra på egna meriter nu och blir bara bättre.
Jag misstänker att om hundra år kommer det inte vara lagligt att köra manuell bil på allmän plats, mänskliga förare kommer ses som för stor risk. Så då spelar motor/bränsle frågan inte så stor roll för gamla veteranbilar
För några år sedan stod jag och tankade bredvid en som tankade sin jänkare (en sån där fin entusiastbil) och han var tvungen att stoppa i sitt kort två (eller var det t.o.m tre) ggr, för att han nådde max limit på det reserverade beloppet.S Snikholt skrev:
Ja vi snackade och surrade lite, han hade alltså typ 90 liters tank, men sa sen att å andra sidan så tankade han normalt sett en enda gång varje år, dessa liter räckte till all finkörning som bilen fick göra under en sommar.
Redigerat:
Ja men jag tror definitivt andra vindar kommer blåsa över europa, detta är en tillfällig intellektuell dipp, men vi förlorar mycket värdefull tid på detta tramset.Q qvirre skrev:Vartefter elbilar blir billigare (vilket sker snabbt nu) så finns det inom några år ingen anledning att välja en ICE bil längre.
Som vanligt så slår teknikutveckling och marknadsmekanismer politik alla dagar i veckan. Prisparitet kan uppnås kring 2030 eller snabbare enligt bland annat International Energy Agency (IEA).
Vi börjar närma oss att en billig elbil får tillbaka hela sin inköpskostnad över sin livstid på besparing i inköp av drivmedel.
All ny teknik följer en S-kurva. Vi är bara i början på den exponetiella första delen av S. Så, ja jag tror att det går långsamt i början och sen snabbt och sen väldigt långsamt på slutet igen. Den sista veteranbilen kommer nog ta 100+ år innan den slutar köras.
Inte tackar jag vår högerregering för detta, men heller inte vänsterregeringen. Jag tackar oss ingenjörer och framgångsrika företag!
När man passerat den första fasen behövs verkligen inga riktade subventioner längre. Det var bra att de togs bort. Elbilar är bra på egna meriter nu och blir bara bättre.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Dessutom för mycket buller med gamla förbränningsmotorer. Man får hyra tid på en motorbana eller köra i något avgränsat "reservat". (Jag har ingen elbil, men om jag lever 50 år till lovar jag att köpa en om senast 20 år.)A ajn82 skrev: