S
D djac skrev:
Du menar ett race to the bottom, ren och skär populism tills allt faller samman?

Det liknar mycket av hur man styrde i Sovjet, helt blinda för verkligheten, bara ideologi.
Nej. Man kan anta att marknaden stabiliseras, och att bristen inte är permanent.
Den är just nu orsakad av en ganska uppenbar störning.

Fullt rimligt att agera då, annars blir man bara fattigare.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Nej. Man kan anta att marknaden stabiliseras, och att bristen inte är permanent.
Den är just nu orsakad av en ganska uppenbar störning.

Fullt rimligt att agera då, annars blir man bara fattigare.
Nej, det är jättedumt att bränna det bränsle man har så snabbt som möjligt och samtidigt planera för ransonering i sommar.

Verkligen otroligt resonemang att man ska skynda på in i ransoneringen så fort det bara går.

S
D djac skrev:
Nej, det är jättedumt att bränna det bränsle man har så snabbt som möjligt och samtidigt planera för ransonering i sommar.

Verkligen otroligt resonemang att man ska skynda på in i ransoneringen så fort det bara går.
man kan göra flera saker samtidigt - vi får inte bättre utgångsläge om ransonering blir aktuell, om vi är fattigare sedan innan relativt vår omvärld., eller hur tänker du dig att skyhögt pris nu gör oss oberoende av ännu högre pris och ransonering till sommaren om det blir aktuellt?

S
Dessutom - våra s.k beredskapslager av olja styr vi inte själva över. Sverige får alltså inte hamstra oljan för eget bruk.
Så elda på.

D
S Snikholt skrev:
man kan göra flera saker samtidigt - vi får inte bättre utgångsläge om ransonering blir aktuell, om vi är fattigare sedan innan relativt vår omvärld., eller hur tänker du dig att skyhögt pris nu gör oss oberoende av ännu högre pris och ransonering till sommaren om det blir aktuellt?
Ok, ja det finns inget mer att säga, faktuelt är det såklart jättedumt men ibland vill man göra dumma saker, uppenbarligen.

Det smarta hade varit att lösa saker på annat sätt och nu när man gått i fällan ett par gånger vidta åtgärder för att inte hamna där igen. Men vi är i ett tidevarv där det korkade fördras av många.

D djac skrev:
Det liknar mycket av hur man styrde i Sovjet
Var tvungen att dubbelkolla vem som skrev så enfaldig – jag gissade fel.

Att vi har någon mild keynsianism är inte mycket likt Sovjet. Det må vara dåligt, men man behöver inte tappa koncepten helt för det.

• Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var tvungen att dubbelkolla vem som skrev så enfaldig – jag gissade fel.

Att vi har någon mild keynsianism är inte mycket likt Sovjet. Det må vara dåligt, men man behöver inte tappa koncepten helt för det.
Haha, gillar din kommentar, blev flera inlägg på kort tid, hann inte skicka de via min kommunikationsavdelning.

S
D djac skrev:
Ok, ja det finns inget mer att säga, faktuelt är det såklart jättedumt men ibland vill man göra dumma saker, uppenbarligen.

Det smarta hade varit att lösa saker på annat sätt och nu när man gått i fällan ett par gånger vidta åtgärder för att inte hamna där igen. Men vi är i ett tidevarv där det korkade fördras av många.
Och vilka åtgärder skulle det vara i ett kort perspektiv?

A ajn82 skrev:
Fast det skulle då innebära att vi har överskott på el även när den intermittenta produktionen inte levererar, och då behöver vi ingen ny kärnkraft...
Det där får du förklara djupare för mig. Jag förstår inte.

D
S Snikholt skrev:
Och vilka åtgärder skulle det vara i ett kort perspektiv?
Ja, här är det bara sunt förnuft som gäller, prissignalerna är tydliga och det antyder att nu är det ont om en eftersökt vara.

Då sparar man på denna, använder till det viktigaste, ersätter med annat där det går och tänker sig för. Just i Sverige så skulle detta kunna vara att använda andra färdmedel där det går, samordna turer, samåka, gå eller cykla de korta turerna, gissar att vi skulle kunna halvera privatförbrukningen över en natt utan att det skulle betyda så mycket.

Innan de korkade fick så mycket inflytande så hade vi bestämt att fasa ut fossilbilarna, nu är det istället fokus på dessa och att maximera användningen, det är väl verkligen dags att göra Ctrl-Z på den dumheten iaf.

Q qvirre skrev:
Den stora fördelen med att genomföra de smått galna idéerna som framförts under dagen är att vi skulle få installera elektronsorteringsverk för att inte råka exportera/importera förbjudna elektroner.

Då skulle vi med säkerhet också veta om vi sålde kärnkraftselektroner eller råkade köpa fulelektroner som fått fart av kolkraft.

Jag har nu insett att jag inte alls har fått mina kärnkraftselektroner när jag betalt extra för dom. Det går ju inte veta när man har marginalprissättning.

Men om vi åter reglerar elmarknaden till helt statlig styrning så kommer vi veta det. Precis som innan 1995 när vi inte släppte en enda kolelektron över gränsen.

Vi har också fått lära oss att vi inte alls exporterar som mest när det blåser utan det är kärnkraft vi exporterar när det inte blåser.

Härdsmältan är nära.
Ja, det går ju bra att raljera, men det är första fel på rent fysikalisk nivå. Du har inte fått en enda elektron i ditt hem från något kraftverk, av vilket slag det vara må. Ej heller har vi exporterat några elektroner vida våra växelströmslänkar. Vi har skickat iväg elektroner i våra högspända likströmslänkar, men de har vi också fått i retur.

Så, lösningen är inte att räkna elektroner, det är att bokföra inmatad och uttagen effekt och energi, precis som vi gör i alla andra sammanhang.

De flesta av oss förstod den här principen som små barn, när vi fick förklarat för oss att när vi satte in pengarna från sparbössan på banken, så låste banken inte in våra mynt i kassavalvet och sparade på dem. Nej, de satte dem i cirkulation, och när vi kom för att ta ut pengarna, då fick vi andra pengar än de vi satte in. Detta gjorde dock inget eftersom vi fick lika mycket pengar (jaja plus ränta då på den tiden) ut som vi satte in.

Men det är många som har svårt att förstår att elnätet fungerar på exakt samma sätt. Något som ju borde vara ganska lätt att greppa eftersom elnätet inte lagar något man matar in eller tar ut i någon större omfattning.

Och vad gällde slutet; menar du då alltså att Tyskland inte importerar stora mängder kärnkraft? Ja, då kan ju iaf fransoserna andas ut då…

Och den tyska ekonomiministerns, Katherina Reiches, senaste utspel om att ompröva inställningen till kärnkraft kan helt ignoreras…

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Q
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad gällde slutet; menar du då alltså att Tyskland inte importerar stora mängder kärnkraft? Ja, då kan ju iaf fransoserna andas ut då…
Det du kommenterade gällde just svensk kärnkraft till Tyskland. Du påstod att Tyskarna importerar kärnkraft från oss men i själva verket importerar de främst vindkraft från oss. Du argumenterade mot att ajn82 skrev att vi nog inte direkt exporterar någon kärnkraftsel.

Det är när det blåser som det är billigt att köpa av oss, då stänger de fossilkraften och hämtar billig energi av oss istället. De har inte effektbrist utan väljer helt enkelt billiga källor, så även när det blåser på båda ställena är det vettigt att importera när alternativet är dyr fossilkraft för att fylla det sista behovet. Det kan vi tacka marginalprissättningen för, billigt används alltid mest.

När det inte blåser i Sverige så kan vi inte heller exportera kärnkraft då den är baskraft och inte producerar mer än vi behöver någonsin. Så med den synvinkeln är det inte kärnkraft vi exporterar till Tyskland.

Gissar att det var det ajn82 också syftade på.

Tack för förklaringen med elektroner. Jag hade verkligen ingen aaaning och syftet med mitt raljanta inlägg var såklart att upplysa populasen om hur elenergi överförs på kvantnivå*. Så kul är jag på fest.

Angående fransosernas respiration så gissar jag på att de är glada att de kan exportera sitt överskott och undvika att rampa upp och ner baskraften lika mycket. Jag tror också det var glada att kunna klara sin energiförsörning med import från Tyskland när mycket av kärnkraften stod stilla där ett år. Känner du att det är något de driver i EU, att förbjuda export baserat på hur kärnkraftsvänlig man är?

Dyliga förslag kan bara beskrivas som kärnkraftsfundamentalism. Tror inte det gynnar oponionen att bygga mer kärnkraft.

* Triggervarning, kan vara så att kvantsaker inte är själva hjärtat i modermodemet och kan orsaka härdsmälta och massa nya inlägg.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det du kommenterade gällde just svensk kärnkraft till Tyskland. Du påstod att Tyskarna importerar kärnkraft från oss men i själva verket importerar de främst vindkraft från oss. Du argumenterade mot att ajn82 skrev att vi nog inte direkt exporterar någon kärnkraftsel.
Och som vanligt så ger du inte en enda källa, av något slag.

Upp till bevis.

Och vad det gäller raljans. Den som sig i leken ger…

Q
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och som vanligt så ger du inte en enda källa, av något slag.

Upp till bevis.

Och vad det gäller raljans. Den som sig i leken ger…
Lite oklart vad som behöver källhänvisning. Menar du hänvsining till ditt eget inlägg? Eller att vi kan exportera vårt överskott som består av vind eller att svensk kärnkraft är baskraft som därför inte kan vara ett överskott?

Ditt eget inlägg kan jag bjuda på:
En skärmdump från ett diskussionsforum om energiexport och kärnkraftsdebatt. Användaren lars_stefan_axel_sson svarar på ajn82:s fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det övriga får nog anses vara allmän kunskap som jag inte har så bra källor till.

Du gav inga källor till din spargristeori heller. Det behöver du inte leta upp, vi fattar.

Jag gillar raljanta ordväxlingar och lite hetta. Det gör mitt pensionärsliv värt att leva. Det får ju inte bli alla inlägg men ibland så piffar det upp lite. En och annan säkring bränns ibland det får jag medge. Men det som inte dödar härdar som de säger i Fukushima.

Nu orkar jag inte klippa in alla mina gamla inlägg men nog innehåller de ibland en källhänvisning.

Jag glömde källa till modermodemet dock, här kommer den: https://it-ord.computersweden.se/ord/modermodem/

S
D djac skrev:
Innan de korkade fick så mycket inflytande så hade vi bestämt att fasa ut fossilbilarna, nu är det istället fokus på dessa och att maximera användningen, det är väl verkligen dags att göra Ctrl-Z på den dumheten iaf.
Det där är ju inte sant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.