D daVinci skrev:
Har vi inte avhandlat detta 50-11 ggr. Att något går innebär inte att det är ekonomiskt och praktiskt relevant.

Det går att betala avtalsenliga löner för folk som trampar motionscyklar som driver en dynamo och generera el på det viset också.
Om jag skall göra som du gör så skulle jag då älta att det går.

Vill du hävda att enda sättet att variera elproduktionen med kolkraftverk är att elda för kråkorna?
Släppa ut ånga istf att den driver en turbin då?
Jag hävdar att det är svårt att snabbt variera produktionen med kolkraft, ja. Det är en aning snabbare än med kärnkraft. Kolkraft har 2-4% av produktionen reglerbar per minut. Kärnkraft ligger typiskt på 1-3% per minut.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, en inte helt liten minoritet i riskdagen.
😂😀🤓😇 Fasen ingen dum benämning! 👍

Och rätta nu inte så att jag framstår som en citatförfalskare. 😉😂

• Haha
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har väl en eller två som resonerar sig fram till det ja. De säger inte att de vill avskaffa kärnkraften i Sverige direkt,
Mitt tips är att du bör ignorera de få som har samlats kring en omöjlig position där borta i hörnet, där det dessutom är helt bortkastat att hålla på och argumentera.

Vare sig du själv, eller diskussionen i allmänhet kommer vidare så länge du prompt ska spela på deras planhalva.

Kom igen, hit till mittplan, det är här det är roligt och fruktsamt.

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nej, jag tror inte det är det.
De flesta föreställer sig status quo på den (Abelsson mfl.) och nybyggen/ersättning bara på marknadsmässig grund.

Och det stör mig.
Jag har inte hört ett enda vettigt argument, hur det ska gå till utan att elpriserna sticker norrut och vi sitter med ett havererat elsystem innan men "ojdå vi kanske borde subventionerat för 15 år sen"

/Sen kan säkert marknaden lösa något som är good enough - men jag tror det blir sämre, och minst lika dyrt.
Ja gott så
Men JAG, är trött på alla halmgubbar ni ställer upp, t.ex att jag/"vi"/några vill stänga kärnkraften.

Diskussionen kommer absolut ingenstans så länge det är så

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja gott så
Men JAG, är trött på alla halmgubbar ni ställer upp, t.ex att jag/"vi"/några vill stänga kärnkraften.

Diskussionen kommer absolut ingenstans så länge det är så
Kan hålla med - så för att svara på trådens titel... med två alternativa svar.

1: Statliga subventioner
2: Att elen blir mycket dyrare så den byggs på marknadsmässig grund.

Det är väl inte svårare än så.
( I Sverige alltså)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kom igen, hit till mittplan, det är här det är roligt och fruktsamt.
Det kanske är kul på mittplan men få mål görs därifrån... 😂😱😇

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Snikholt och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mitt tips är att du bör ignorera de få som har samlats kring en omöjlig position där borta i hörnet, där det dessutom är helt bortkastat att hålla på och argumentera.
Nej! Jag avser tjatat hål i huvudet på dem!

;)

• Haha
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
S
En farhåga jag anar i horisonten, angående det gröna stålet....
Får intrycket av att steget från att köra med fossilgas istället för vätgas inte är komplicerat alls.

Ser en hel del nyheter om att det går sisådär med vätgasen....

Kommer vi se en ökad förbränning av fossilgas i stålindustrin i framtiden tro?

Q
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så hade inte tyskarna drivits av sin kärnkraftsfobi hade kunnat vara fria från koleldning eller i alla fall under EU-snittet nu. Om deras efterfrågan varit lika låg.

Food for thought.
Ja, det är ju en självklar slutsats från datat som jag delar fullt ut. Att behålla fungerande kärnkraft är det enda vettiga valet.

För mig handlar det bara om proportioner i ett kombinerat elsystem. Där vi på sikt behöver maximal konkurenskraft via billigast möjliga system med rätt egenskaper på totalen. Mer kärnkraft där sol inte passar och mindre till noll där sol passar. Massor mer sol. Vind rätt lika spritt överallt och betydligt mer än idag. Vattenkraft som den är idag ungefär av både praktiska och miljöskäl.

Om EU-länderna följer sin plan, stated policy, som de har beslutat om kommer det se ut såhär på sikt (det vore bra med mer kärnkraft än här och det kommer det nog bli men inte dramatiskt mycket mer).

Här kan man också se att scenariot är att gas minskar både i absoluta tal och rejält som andel. Kol helt utraderat.

Diagram över elproduktion från olika teknologier 2020-2050 under tre scenarier: Stated Policy, Technology Driven, System Change. Olika energikällor visas i staplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Snikholt skrev:
Fattar inte riktigt vad du vill ha sagt, men det är så marknaden fungerar. Priset skulle bli lägre vid överskott såklart, när överskottet består av kraft med låg marginalkostnad.
Vad jag vill ha sagt framgår klart och tydligt från mitt svar till Nötegårdsgubben.

Ja, med kk iaf för kol som anpassar sig till förbrukningen, så blir det stora prisrörelser när man skall "tvinga" konsumenterna till att anpassa sig efter produktionen.
Varför måste jag repetera det?

S Snikholt skrev:
Kolkraftverken styr primärt på pris, inte systembalans. Du verkar inte förstå skillnaden.
Med kk iaf för kol som anpassar sig till förbrukningen, så blir det stora prisrörelser när man skall "tvinga" konsumenterna till att anpassa sig efter produktionen.

S Snikholt skrev:
För det är så dina resonemang är
Nej, mitt svar till Nötegårdsgubben är tydligt.

Du sätter igång med sådant som inte alls ens står i det inlägget.
Har du ens läst det?

S
D daVinci skrev:
Vad jag vill ha sagt framgår klart och tydligt från mitt svar till Nötegårdsgubben.

Ja, med kk iaf för kol som anpassar sig till förbrukningen, så blir det stora prisrörelser när man skall "tvinga" konsumenterna till att anpassa sig efter produktionen.
Om du menar den otydliga grafen - så var det inte särskilt tydligt nej. Eller menar du något annat inlägg?
Enda pristrycket från motsvarande installerad effekt KK är nedåt, det gör inte mig något.
D daVinci skrev:
Med kk iaf för kol som anpassar sig till förbrukningen, så blir det stora prisrörelser när man skall "tvinga" konsumenterna till att anpassa sig efter produktionen.
Nu förstår jag inte alls, varför skulle någon tvinga dig att konsumera el?
Tycker annars din beskrivning mappar in ganska bra på intermittent produktion.

D daVinci skrev:
Nej, mitt svar till Nötegårdsgubben är tydligt.

Du sätter igång med sådant som inte alls ens står i det inlägget.
Har du ens läst det?
Vilket inlägg är det du menar?

S Snikholt skrev:
Kan hålla med - så för att svara på trådens titel... med två alternativa svar.

1: Statliga subventioner
2: Att elen blir mycket dyrare så den byggs på marknadsmässig grund.

Det är väl inte svårare än så.
( I Sverige alltså)
Varför skulle den bli dyrare om den byggs på marknadsmässiga grunder???

Det finns väl ingen evidens i världen och historiskt där staten ordnat fram något mer kostnadseffektivt än vad privat sektor gör.

Vid 1: Statliga subventioner, har man kostnader för fogdens arbeta med att samla in kapitalet man skall subventionera med. Sedan att dela ut subventionerna. Och kostnader för att föredela och följa upp.
Dessa kostnader läggs då på elpriset. (Kalla det subventionsskatt). Vilket garanterat gör det dyrare än i 2).

S
D daVinci skrev:
Varför skulle den bli dyrare om den byggs på marknadsmässiga grunder???

Det finns väl ingen evidens i världen och historiskt där staten ordnat fram något mer kostnadseffektivt än vad privat sektor gör.

Vid 1: Statliga subventioner, har man kostnader för fogdens arbeta med att samla in kapitalet man skall subventionera med. Sedan att dela ut subventionerna. Och kostnader för att föredela och följa upp.
Dessa kostnader läggs då på elpriset. (Kalla det subventionsskatt). Vilket garanterat gör det dyrare än i 2).
Okej, men vem ska skjuta till kapital till en produktionsform som inte är lönsam för ägaren menar du?

S Snikholt skrev:
En farhåga jag anar i horisonten, angående det gröna stålet....
Får intrycket av att steget från att köra med fossilgas istället för vätgas inte är komplicerat alls.

Ser en hel del nyheter om att det går sisådär med vätgasen....

Kommer vi se en ökad förbränning av fossilgas
Tja, just i dagarna så säger Ovako att det blir så. De lägger sin vätgassatsning på is sålänge:

"Luften gick ur hos vätgaspionjär i Hofors – stoppar när elpriset är ”orimligt”

Ovako gick i bräschen för fossilfri vätgas – sedan kom bakslagen. Höjda elpriser, minskad efterfrågan och teknikstrul har fått företaget att pausa sina planer på fler storskaliga elektrolysörer.​

Ståltillverkaren Ovako i Hofors fick stor uppmärksamhet när Sveriges största elektrolysör för grön vätgas togs i drift hösten 2023. Anläggningen på 20 MW spjälkar vatten med fossilfri el från elnätet. Den vätgas som produceras ersätter fossil gasol när stål värms upp före valsning.

Planen var att installera elektrolysörer i liknande storlek i Ovakos övriga fyra valsverk senast år 2030.

Men förutsättningarna har försämrats rejält. Numera står elektrolysören i Hofors periodvis stilla, och de fyra planerade anläggningarna har skjutits på obestämd framtid.

...

Han pekar på flera omvärldsfaktorer som har försvårat vätgasambitionerna.

En av de tyngsta är den långdragna lågkonjunkturen, som slagit hårt mot Ovakos kunder och minskat efterfrågan på miljövänligt stål. Den tyska fordons- och verkstadsindustrin har exempelvis haft det kämpigt och tvingats varsla personal.

– I det läget tycker företagen kanske att det är viktigare att köpa det billigaste stålet i stället för det grönaste, konstaterar Anders Lugnet.

...

Ett annat stort problem är elpriset.

...

Kalkylen försämras av att priset på utsläppsrätter – som syftar till att göra fossila konkurrenter dyrare – inte har stigit som förväntat.

...

Det har även varit utmaningar med tekniken.

– Vi har fått jobba jättehårt för att få allt att funka – titta bara på mitt gråa hår och skägg. Tekniken visade sig vara omogen, även om vi köpte det mest beprövade som fanns att tillgå, säger han.

När planerna blir verklighet är dock oklart. Förutom låg efterfrågan och höga elpriser bromsas investeringsviljan av kostnaden för tekniken.

– För några år sedan sa alla att elektrolysörerna skulle bli mycket billigare, men i stället har de blivit dyrare, säger Anders Lugnet."" [Mina fetningar]

Så, summa summarum. Det blev inte som man tänkt sig, många indikatorer gick åt fel håll, och idag så finns inte pengarna. Fossilt är när allt kommer omkring billigt, eller iaf billigare än alternativen.

• Gilla
  • Wow
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Det är sånt här som omöjligör investeringar i kärnkraft, när politikerna förstör spelreglerna.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...s-kusten.0f515bb9-85e4-52fb-8c18-b2065c0c72f5
Så S säger i princip att endast de befintliga markägarna till nuvarande kärnkraftverksområden ska kunna få tillstånd för ny kärnkraft.
(att nya placeringar av kärnkraftverk hade behövt ordentliga miljöanalyser och sånt är förstås viktigt, men det är nåt annat än ett kategoriskt nej som det verkar röra sig om här)

• Ledsen
  • Gilla
  • Arg
mats.3 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.