357 602 läst ·
9 455 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Bra. Nu snackar vi.tommib skrev:
Ska man vara konstruktiv här, så måste man gå på verkligheten, inte följa drömmar eller hitta på fantastiska med totalt ologiska anledningar.
Detta tror jag också, vi måste göra något åt både kostnadsbilden och funktionen hos kärnreaktorer, annars kommer det inte att flyga (speciellt bra i alla fall).
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Trolleritricket är det nog mest vind och sol som står för. Om de ska avkrävas leverans på samma sätt som vattenkraft, kärnkraft och för den delen fossileldat så blir det rätt mycket dyrare än att bara slå upp ett gäng väderkvarnar och hoppas på att det blåser. Det är också ett problem att det i stort sett inte hjälper att bygga fler av dem, eftersom vindförhållandena är tillräckligt lika över stora områden samtidigt. Det enda som händer med fler vindkraftverk är att priserna pressas mot noll när det blåser vilket leder till noll intäkt för verken. När priserna är höga, bl.a. pga vindstilla, så kan de inte leverera.Mikael_L skrev:
På samma sätt är det för sol. En opportunistisk leverantör av el. Som björn påpekade så finns det över dygnet en matchning mot energibehovet men inte över året. Vill man lägga pengar på något som bara producerar vettigt en del av året kan man göra det men det måste med i kalkylen.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Att vi har andra samhällsproblem som utvidgar klyftorna är varken kärnkraften eller vindkraftens fel, det får man lösa på andra sätt.Mikael_L skrev:
I det ljuset borde det vara uppenbart att betala elen för andra via inkomstskatten bara gör det hela ännu värre, även om det ligger i tiden att de som har det sämst ska finansiera de som har det bäst, genom bidrag och framtida fattiga genom att staten belånar nästa generation.
Tja, vad man än tycker så ska ju slantarna tas någonstans ifrån, så antingen skapar man en kärnkraftsskatt, där kan man ju tänka sig en riktad skatt mot de rikaste, de som klarar bära det, eller så får man dra ner på något annat och då är det ju skola, följt av omsorg och vård som ligger närmast till hands, allt detta tycker du ju är mindre viktigt än var din el kommer ifrån då..?tommib skrev:
Nej, det tror jag inte. Som sagt är det endast gaspriset som ändrats. Om vi frikopplar oss från det så blir energipriserna billigare. Det är visserligen inte bara bra, t.ex. för ny kärnkraft, men på totalen tror jag det blir bättre.
Dessutom, subventionen tas via skattsedeln och det kan man tycka mycket om men av alla grejer jag subventionerar med den statliga skatt jag betalar så är nog ny energiproduktion en av de jag tycker minst illa om.
Om utsläppsrätter och skatter på fossilt höjs, så höjs marginalkostnaden för fossil elproduktion.Z Zodde skrev:
Det får genomslag i Nordpools priser när fossilt levererar elektricitet.
Ser du några tecken på att fossil produktion inte kommer behövas de närmsta 30 åren?
Ett system med kärnkraft ger lägre Nordpool priser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det känns som om vi oftare och oftare hamnar i samma punkt utan gemensam syn framåt:
Ja, sol och vind är opålitliga kraftslag om man ser stabil tillgång som ett värde, men så länge vi har så mycket befintlig kärnkraft och vattenkraft som vi har är det hanterbart med nuvarande konsumtion.
På ena sidan står vi som tror/hoppas på ökad elanvändning och/eller att vi borde ha ett system som långsiktigt kan leverera rikligt med baskraft oavsett framtida behov.
På andra sidan står de som ser den billiga förnyelsebara energin och räknar spotpriser här och nu och ser ekonomiska risker varje gång dyra kärnkraftverk kommer upp till diskussion.
Båda sidor ser ett statligt svek mot rationalitet.
Det finns nog en viss oärlighet på båda sidor. Det finns exempelvis få saker jag är så villig att kasta subventioner på som kärnkraft; varför har jag förklarat här flera gånger, men uppenbarligen är de förklaringarna bortkastade på många eller bara för dåliga. Medan de som är mot just kärnkraftssubventioner ofta gärna kastar statliga pengar på sånt de tror på och/eller upplevs oärliga i sina ekonomiska argument då det principiella kärnkraftsmotståndet skiner igenom.
Så tråden blir tröttare och tröttare, och allt mer förutsägbar. Vilket ju är lite trist.
Ja, sol och vind är opålitliga kraftslag om man ser stabil tillgång som ett värde, men så länge vi har så mycket befintlig kärnkraft och vattenkraft som vi har är det hanterbart med nuvarande konsumtion.
På ena sidan står vi som tror/hoppas på ökad elanvändning och/eller att vi borde ha ett system som långsiktigt kan leverera rikligt med baskraft oavsett framtida behov.
På andra sidan står de som ser den billiga förnyelsebara energin och räknar spotpriser här och nu och ser ekonomiska risker varje gång dyra kärnkraftverk kommer upp till diskussion.
Det finns nog en viss oärlighet på båda sidor. Det finns exempelvis få saker jag är så villig att kasta subventioner på som kärnkraft; varför har jag förklarat här flera gånger, men uppenbarligen är de förklaringarna bortkastade på många eller bara för dåliga. Medan de som är mot just kärnkraftssubventioner ofta gärna kastar statliga pengar på sånt de tror på och/eller upplevs oärliga i sina ekonomiska argument då det principiella kärnkraftsmotståndet skiner igenom.
Så tråden blir tröttare och tröttare, och allt mer förutsägbar. Vilket ju är lite trist.
Nåja - så behöver det inte bli.D djac skrev:Att vi har andra samhällsproblem som utvidgar klyftorna är varken kärnkraften eller vindkraftens fel, det får man lösa på andra sätt.
I det ljuset borde det vara uppenbart att betala elen för andra via inkomstskatten bara gör det hela ännu värre, även om det ligger i tiden att de som har det sämst ska finansiera de som har det bäst, genom bidrag och framtida fattiga genom att staten belånar nästa generation.
Återinförd värnskatt i med nytt namn tex. Skulle nog räcka gott och väl att täcka upp ev. diff till 80 öre.
Inte för att jag förespråkar det, men ditt argument faller platt.
Jag tror olikheterna främst består i att det ena lägret tycker att det är upp till individen att hantera obalanser, både i pris och annat - det finns trots allt tekniska möjligheter att göra det.Nötegårdsgubben skrev:
Det känns som om vi oftare och oftare hamnar i samma punkt utan gemensam syn framåt:
Och att staten subventionerar sådan verksamhet är helt OK.
Den centrala, statliga inblandningen är man emot.
Samtidigt älskar man EU överstatlighet.
Jag tycker väl typ tvärtom.
Personligen tycker jag det är åt skogen. Ett underbetyg för ett land.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tror ärligt talat inte att någon sida gör det. Utan att det mer handlar om vilka som får stöd. Möjligen tror sig @daVinci vara en renlärig marknadsmänniska, men han har ju en viss begränsning av sitt synfält exempelvis när det kommer till vindkraftens negativa externaliteter.S Snikholt skrev: