Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ingen mat är dålig för klimatet.
Jodå, och när det kommer till ekologisk odling kräver den exempelvis mer diesel (och odlad areal) per ton eftersom man medvetet odlar mindre effektivt, exempelvis genom att välja bort konstgödsel och flertalet pesticider.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Vad är problemet med att den som får fördelen betalar för sig och den som drabbas får ersättning, så fungerar ju alla andra transaktioner, vad är det som gör det så emotionellt laddat med just fossilt?
Inte helt hundra på vad du menar, kan du utveckla?

För när jag läser det låter det som att du påstår att den skatt som tas ut för fossil användning, direkt skulle transfereras som bistånd till de som drabbas av klimatförändringar eller dålig hälsa?

För övrigt.
Varför rasar du inte över tex. elbilar, som bidrar marginellt mindre, alt. lika mycket eller mer till skadlig luft i städer som en modern Euro 6 diesel?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
att den skatt som tas ut för fossil användning, direkt skulle transfereras som bistånd till de som drabbas av klimatförändringar eller dålig hälsa?
Transfereringen är ju såklart så inte direkt, om du får vård för lungrelaterade problem som beror på skadliga ämnen i luften från den fossila energin, eller när vägen du brukar köra på när du ska hem till ditt hem måste repareras efter en 'väderhändelse', så kommer du förstås aldrig att se en liten lapp att "detta är bekostad av skatt på fossila bränslen'.

Men det finns ju såklart ökande samhällskostnader för den skada som det fossila orsakar, och de är ju i stort sett lika dolda i den allmänna budgeten som de skatter som tas ut som ersättning för skadan.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju så företag fungerar, de gör saker för att tjäna pengar. Medan kunden har att välja ett erbjudande som verkar bra ur pris- och prestandaperspektiv.
Generellt har det systemet tjänat oss alla extremt väl.
Och just det blir ju förstört med att införa subventioner.
Om du inte tycker det, tja ... då har du antagligen inget emot att vi även inför subventioner till sol och vindkraft, det blir ju fortfarande bara:
de gör saker för att tjäna pengar. Medan kunden har att välja ett erbjudande som verkar bra ur pris- och prestandaperspektiv.
Generellt har det systemet tjänat oss alla extremt väl.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Transfereringen är ju såklart så inte direkt, om du får vård för lungrelaterade problem som beror på skadliga ämnen i luften från den fossila energin, eller när vägen du brukar köra på när du ska hem till ditt hem måste repareras efter en 'väderhändelse', så kommer du förstås aldrig att se en liten lapp att "detta är bekostad av skatt på fossila bränslen'.

Men det finns ju såklart ökande samhällskostnader för den skada som det fossila orsakar, och de är ju i stort sett lika dolda i den allmänna budgeten som de skatter som tas ut som ersättning för skadan.
Hm, nej det förstås.

Men ändå så tänker jag på det fundamentala ”summan av lasterna är konstant”.

Eller lite modernare, icke vetenskapliga ”degen måste in”

Vad jag vill säga är att det blir naturligtvis ett gigantiskt ekonomiskt hål att täcka, den dagen det fossila inte vare sig används, eller drar in sköna skattekronor.

Och inte har vi fått det så mycket bättre heller sannolikt, eller har bättre hälsa, eller aldrig drabbas av dåligt väder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
just det blir ju förstört med att införa subventioner.
Det beror på hur man inför subventionerna. Även på en subventionerad marknad kan du ha konkurrens, det är ju själva poängen med exempelvis offentlig upphandling och valfrihetssystem inom välfärden.

Att staten köper något den vill betyder inte definitionsmässigt att konkurrensen försvinner. Den kan snedvridas, så att folk installerar solceller på villatak på i sig helt olönsamma ställen istället för att ett kärnkraftverk byggs, eller vice versa, men marknadsfunktionen inom subventionssystemet behöver inte försvinna om man gör det rimligt bra.

Det är ju inte som om Hemfrid sitter och täljer guld med täljkniv för att RUT-avdraget finns, utan det har kommit en rad aktörer som alla verkar på denna subventionerade marknad (om vi kallar den det för argumentets skull). De har de alla lättare än innan subventionen kom till, men de verkar alltjämt på en konkurrensutsatt marknad.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du inte tycker det, tja ... då har du antagligen inget emot att vi även inför subventioner till sol och vindkraft
Nej, det är ett logiskt felslut. Att jag är för vissa subventioner betyder inte att jag är för alla. Jag har ett syfte med varför jag tycker att kärnkraften bör särbehandlas. Varför har vi dryftat många gånger, så det hoppar jag över just nu.

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I Helsingfors utreds möjligheten för ett fjärrvärmeverk på 50 megawatt vilket kan tyckas lite.
Förespråkarna hävdar att ett sådant verk kan byggas enklare och säkrare då det inte arbetar med så höga tryck och temperaturer som en reaktor för elproduktion. Vidare är planen att bygga under jord för att göra verket mindre sårbart vid krig.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Jodå, och när det kommer till ekologisk odling kräver den exempelvis mer diesel (och odlad areal) per ton eftersom man medvetet odlar mindre effektivt, exempelvis genom att välja bort konstgödsel och flertalet pesticider.
Och vad har det med klimat att göra ?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och vad har det med klimat att göra ?
Vad utsläpp av fossila bränslen och större yta odlad mark (på bekostnad av skog) har med klimatet att göra?

Det trodde jag var uppenbart.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
Vad utsläpp av fossila bränslen och större yta odlad mark (på bekostnad av skog) har med klimatet att göra?

Det trodde jag var uppenbart.
Nä jag delar inte din uppfattning

• Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu är vi där igen, det är ingen uppfattning :)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
D djac skrev:
Nu är vi där igen, det är ingen uppfattning :)
Jo det är din uppfattning. Du tror på dom som säger stt klimatet påverkas för att bonden kör sin traktor.
Jag tror inte på det. Alltså är min uppfattning att bondens traktor inte har något med klimatet att göra

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jo det är din uppfattning. Du tror på dom som säger stt klimatet påverkas för att bonden kör sin traktor.
Jag tror inte på det. Alltså är min uppfattning att bondens traktor inte har något med klimatet att göra
Nej, då är det som du inte förstår och det är rimligt eftersom du, som vi andra här, saknar relevant kunskap, det som skiljer är hur du ser på vetenskap.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Alltså är min uppfattning att bondens traktor inte har något med klimatet att göra
Allt vi i befolkningen på vårt klot tar oss till påverkar givetvis såväl klimatet, som miljön och övriga aspekter vår omgivning, det är väl tämligen glasklart?

Hur stor omfattningen är kan nog däremot diskuteras.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ok. Det står dig fritt att tro på vad du vill. Jag antar dock att det inte kommer som någon överraskning för dig att de flesta andra av oss tror på det sambandet.

Men för övriga, i synnerhet lite allmänt blöthjärtade, borde det vara svårare än det verkar vara att både tycka att klimatet är en viktig fråga och att det är bra att äta ekologiskt.

Vi som säger att vi är för kärnkraft av klimatskäl blir ofta misstrodda av denna typ av människor, vilket är en lustig sak i mina ögon.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.