357 528 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Även om Sverige har låga elpriser till skillnad från andra länder så innebär inte det att dom är alldeles för höga.D daVinci skrev:Men där står: "Så skapade rödgrön politik Sveriges höga elpriser".
Samtidigt säger data från verkligheten att Sverige har de lägsta priserna av Nordpool-länderna.
Kan du förklara hur verkligheten ser ut där dessa är sanna samtidigt?
(Notera nu att jag befinner mig väldigt långt från rödgrön politik. Men ogillar lögner).
Japp, han är en serieförbrytare, -looks like a duck quacks like a duck...Suvi5700 skrev:
Problemet är att folk som bestämmer har ungefär din inställning. Vill man prioritera något så ser man givetvis till att det tillförs resurser så man kan ändra det antal lagar man vill.D daVinci skrev:
En 'enkel' metod är väl bara att i alla lagar som ställer till det för kärnkraftsbyggande så lägger man till ett tillägg typ "Denna lag gäller ej vid byggande av kärnkraftverk".
Eller så går det kanske att stifta någon lag som gör att Kärnkraftsbyggande inte behöver ta hänsyn till vissa laga. Någon form av undantagsregler borde väl redan finnas i lagstiftningen, annars skulle ju inte militären i krigstid ens kunna gräva ett skyttevärn ifall det fanns knärot där.
Angående riksdagen så är partipiskan stark i detta land, så säger partiledningen att detta måste godkännas så lär det gå igenom.
Vilka kostnader är det då som du menar är "alldeles för höga".Suvi5700 skrev:
Dvs om du startar elproduktion hur gör du för att ha lägre kostnader an andra för din elproduktion?
(För detta handlar väl om att du har insikter om kostnader för elproduktion. Och inte bara är extrem girighet där du vill snika till dig billigare el på andras bekostnad?)
I och för sig rätt logiskt. De som sitter i typ Svenska Akademien anser sig vara i toppen när det gäller kunskap så de hittar antagligen ingen de vill ta råd från inom sitt gebit. Fast kommer det hem en rörmokare till en akademiledamot så kan nog denne rörmokare lura i personen vad som helst för då litar han nog även på saker han tycker verkar helt korkade.D djac skrev:
Säkert men tvärtom går förmodligen inte eftersom rörmokaren upplever sig veta allt om allt, bara Jimmy vet mer (han är ju helt obefläckad av bildning).L lbgu skrev:I och för sig rätt logiskt. De som sitter i typ Svenska Akademien anser sig vara i toppen när det gäller kunskap så de hittar antagligen ingen de vill ta råd från inom sitt gebit. Fast kommer det hem en rörmokare till en akademiledamot så kan nog denne rörmokare lura i personen vad som helst för då litar han nog även på saker han tycker verkar helt korkade.
Återgå till rejäl kärkraftsproduktion, som blir lönsam utan massa hittepåavgifter och skatter. Vi har en gång i tiden haft väldigt låga elpriser. Gick det då så går det igen. Om politikerna inte styrs av känslor. Och gör konsekvensanalyser av sina handlingar.D daVinci skrev:Vilka kostnader är det då som du menar är "alldeles för höga".
Dvs om du startar elproduktion hur gör du för att ha lägre kostnader an andra för din elproduktion?
(För detta handlar väl om att du har insikter om kostnader för elproduktion. Och inte bara är extrem girighet där du vill snika till dig billigare el på andras bekostnad?)
Men fortsätt du att vara lycklig över att betala dagens elpriser. De flesta människor är inte det.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Partiledningen i alla partier agerar från beslut på partikongressen, gäller all beslut av en viss dignitet.L lbgu skrev:
Inte sällan får partiledningen på nöten av gräsrötterna på kongressen…
När det sen ska beslutas i riksdagen är det naturligt att ledamöterna röstar enligt kongressens beslut
Att infoga sig efter demokratiskt tagna beslut på partikongressen istället för att lobba för personliga åsikter är en del av det demokratiska systemet. Det e så det funkar.
I mindre viktiga ideologiska beslut kan det röstas lite hur som helst men det e en annan femma
Tänker du på,2020? Då e det bara å avsluta kriget i Ukraina…Suvi5700 skrev:
Tänker du på 1970 är elen faktisk billigare idag ( elkostnadernas andel av lönen)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Vadå okritiskt? Man diskuterar såklart. Att bara säga tvärtemot experten för att visa att man tänker själv är bara korkat.L lbgu skrev:
Men visst, jag litar mer på bilmekaniker när bilen inte fungerar än jag litar på arkitekten. Därmed inte sagt att att bilmekaniker är lika skickliga.
Jag kan såklart tanka min bensinbil med diesel, för att jag vill framstå som någon som inte lyssnar på auktoriteter inom området, men det är bara dumt anser jag.
Sen är det en styrka att erkänna när man inte kan något, något som många saknar.
Ser man på ämnet på (koppla hemma) så har vi dels de som jobbar med det och har stor kunskap, de är ofta, men inte alltid eniga. De lyssnar och diskuterar med varandra. Sen har vi gruppen som är helt okunniga och medvetna om det, de är inte något problem, de litar förvissa på "auktoriteter", men det är sunt. Det är gruppen som plockat upp lite och som sen tror sig veta mer än de med mycket mer kunskap som är problemet, men de saknar ju "auktoritetstro" så det kanske är bra?
Inte de jag känner. De ifrågasätter och diskuterar. Ibland blir man inte eniga, ibland lär man sig något etc.L lbgu skrev:
Vi har personer på YouTube som säger sig vara experter, professorer, forskare etc som säger något som andra inom det påstådda området dementerar. Det är nog mest folk med låg utbildning ("jag kan tänka själv") som säger att man ska lyssna på just den experten, för just den experten är den enda som "vågar säga sanningen". Man tar också titeln som ett bevis på att denne vet vad den talar som, även om personen kanske är professor inom ett helt annat område. Där talar vi om folk med auktoritetstro, även om de lyssnar på en förvillare.
Var det en massa partikongresser innan Riksdagen röstade om Nato-ansökan? Vet inte, men det var kanske det.Z Zodde skrev:
Under en mandatperiod på 4 år lär man väl hinna med någon partikongress om det anses behövas. Där är det väl bara att förklara läget. För att dra igång kärnkraftsutbyggnaden måste vi göra detta och det måste gå snabbt. Skulle något borgerligt parti sätta sig på tvären? Jag tror inte det.
Sen lär väl de flesta av dessa lagändringar vara av sådan typ att det knappast handlar om något som står i partiprogrammet så att partikongressen skulle behövas känns otroligt.
Du verkar vara en sådan som aldrig får något gjort för att det är en massa oöverstigliga hinder i vägen. Vill man hitta problem så hittar man dem. Du skulle tänka lite mer som Alexander den Store
Du gråter över dagens kostnader för el och har som förslag på åtgärd ny produktion som driver upp kostnaderna för el.Suvi5700 skrev:
El från ny kärnkraft beöver ca 135 öre/kWh hela tiden för att gå runt.
Ditt resonemang är som att priser på nya bostäder var jättelåga på 70-talet jämfört med nu. Alltså kan man sänka dagens bostadspriser med ny produktion av bostäder. Det kommer inte kosta mer än på 70-talet.
Ungefär alla på Byggahus-forum lär se hur extremt fel de fantasierna är.
Hellre dagens priser än att behöva betala 135 öre/kWh året runt.Suvi5700 skrev:
Jag föredrar det som är billigare.