D djac skrev:
Du pratar pris, jag pratar kostnad, priset är artificiellt och ska ses i sitt sammanhang, svårt att jämföra och Ungern är ett rätt kasst land på många sätt, jag skulle inte vilja ha det så.
Priset får väl anses vara av visst intresse för konsumenten? Ungrarna har valt sitt styre och även om det har fel och brister så ska vi vara försiktiga med att sätta oss till doms över deras system. Den liberala demokratin är inte något gudagivet utan det finns andra alternativ.

D
S Snikholt skrev:
Hur då - styr politikerna elpriset?
Självklart

D
S Snikholt skrev:
Du stör dig på att vindkraften inte får ta del av investeringsstöd - eftersom den inte är planerbar gissar jag?

Och om man som du resonerar som att en producerad kWh är lika mycket värd, oavsett när den produceras, samt att ett produktionsslags systemnyttor är helt ovidkommande - ja då förstår jag var du kommer ifrån.

Men jag tycker samtidigt att det är en väldigt konstig syn på saken.

I detta avseende tycker jag regeringen gör helt rätt. Guldstjärna nästan.
Konkret så stoppades all vindkraftsutbyggnad med Tidöregeringen, några var så långt gångna att de avslutades men det är tydligt att Sverige ska inte ha vindkraft, eller kärnkraft för den delen, vi ska ha en konfliktyta i första hand.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Priset får väl anses vara av visst intresse för konsumenten? Ungrarna har valt sitt styre och även om det har fel och brister så ska vi vara försiktiga med att sätta oss till doms över deras system. Den liberala demokratin är inte något gudagivet utan det finns andra alternativ.
Haha, nej jag är inte försiktig i den frågan, de är kassa helt enkelt.

Priset är en del och innehållet en annan del, vill du ha låga energipriser så visade jag dig på de bästa alternativen.

S
D djac skrev:
Självklart
De kan såklart göra direkta åtgärder vad gäller priset konsument betalar.
Typ som Norge gjort... energiskatten styr de också.

Men nu pratar vi elpris på Nordpool.
Hur mixtrar våra politiker med priset där?

D
S Snikholt skrev:
De kan såklart göra direkta åtgärder vad gäller priset konsument betalar.
Typ som Norge gjort... energiskatten styr de också.

Men nu pratar vi elpris på Nordpool.
Hur mixtrar våra politiker med priset där?
Ingen kan handla där, vi handlar alla via elhandelsbolag och nätbolag, det är kundens pris och det bestäms i hög grad av politiken.

S
D djac skrev:
Konkret så stoppades all vindkraftsutbyggnad med Tidöregeringen, några var så långt gångna att de avslutades men det är tydligt att Sverige ska inte ha vindkraft, eller kärnkraft för den delen, vi ska ha en konfliktyta i första hand.
Det är ibland trollvarning på dina inlägg - ovanstående är ju rent trams.

Men du är inte ett traditionellt troll, snarare ett regnbågsfärgat troll-mjukisdjur...

D
S Snikholt skrev:
Det är ibland trollvarning på dina inlägg - ovanstående är ju rent trams.

Men du är inte ett traditionellt troll, snarare ett regnbågsfärgat troll-mjukisdjur...
Det är bara så det är, det händer ju mitt framför ögonen på dig, inte ens krypterat.

S
D djac skrev:
Det är bara så det är, det händer ju mitt framför ögonen på dig, inte ens krypterat.
Vilket då? Att lönsamhetskalkyler för förnybart, ståendes på egna ben ser dåliga ut?
Men är det verkligen svenska regeringens fel?

Menar du att de borde subventionera?

• Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Vilket då? Att lönsamhetskalkyler för förnybart, ståendes på egna ben ser dåliga ut?
Men är det verkligen svenska regeringens fel?

Menar du att de borde subventionera?
Du har nog inte läst så många inlägg av mig, hade du gjort det så hade du sett att jag nog sticker ut med att vara mer negativt inställd till både planekonomi och subventioner än de flesta här.

Det är just subventioner som gör att varken vindkraft eller kärnkraft byggs, jag tycker att det vroe bättre att dra ner på dessa och låta det fossila stå för sina kostnader först, övertygad om att efter detta behövs inget subventioneras alls.

Jag kan tänka mig att använda subventioner när något nytt med stor potential att förbättra för alla ska tas fram men både kärn och vindkraft har för längesedan passerat den punkten, nu handlar det bara om att optimera och upprepa. Skulle en teknik inte kunna stå på egna ben i det skedet så ska den dödförklaras enligt mig. Nu får ingen av dessa chansen eftersom alternativen görs så billiga.

Skulle man till sist hamna i ett läge där vi behöver funktionen men den inte går att driva med lönsamhet så får vi göra det i offentlig drift. Att ösa in pengar i privata bolag som sen ska hålla på att trixa för att göra så mycket som möjligt av dessa pengar till egna vinster är helt idiotiskt.

S
D djac skrev:
Du har nog inte läst så många inlägg av mig, hade du gjort det så hade du sett att jag nog sticker ut med att vara mer negativt inställd till både planekonomi och subventioner än de flesta här.

Det är just subventioner som gör att varken vindkraft eller kärnkraft byggs, jag tycker att det vroe bättre att dra ner på dessa och låta det fossila stå för sina kostnader först, övertygad om att efter detta behövs inget subventioneras alls.

Jag kan tänka mig att använda subventioner när något nytt med stor potential att förbättra för alla ska tas fram men både kärn och vindkraft har för längesedan passerat den punkten, nu handlar det bara om att optimera och upprepa. Skulle en teknik inte kunna stå på egna ben i det skedet så ska den dödförklaras enligt mig. Nu får ingen av dessa chansen eftersom alternativen görs så billiga.

Skulle man till sist hamna i ett läge där vi behöver funktionen men den inte går att driva med lönsamhet så får vi göra det i offentlig drift. Att ösa in pengar i privata bolag som sen ska hålla på att trixa för att göra så mycket som möjligt av dessa pengar till egna vinster är helt idiotiskt.
Ja, OK så det är kärnan.
Men det är nästan foliehatt på det du skriver. Den djupgående, globala olje/kol/gas illuminatin….

Men för vanligt folk här i sverige, så swr vi hur vi beskattas jäkligt hårt när vi använder dem. Lite mindre kännbart kanske, tack vare Tidö. Sverige subventionerar inte fossila bränslen.

Om rövhåls länder nu subventionerar fossilt, det kan sverige påverka lika lite som vi påverkar elpriset.

D
S Snikholt skrev:
Ja, OK så det är kärnan.
Men det är nästan foliehatt på det du skriver. Den djupgående, globala olje/kol/gas illuminatin….

Men för vanligt folk här i sverige, så swr vi hur vi beskattas jäkligt hårt när vi använder dem. Lite mindre kännbart kanske, tack vare Tidö. Sverige subventionerar inte fossila bränslen.

Om rövhåls länder nu subventionerar fossilt, det kan sverige påverka lika lite som vi påverkar elpriset.
Ok, ja men då är ju förmodligen både vind och kärnkraft ekonomiskt döda, trots att nästan alla länder utom Sverige klarar det, och vi ska bygga gasturbiner vi med, enda möjliga slutsatsen.

Gör vi inget åt det fossilas position så kommer inga subventioner kunna rädda de två, det fossila kommer alltid bara subventioneras lite mer hela tiden.

S
D djac skrev:
Ok, ja men då är ju förmodligen både vind och kärnkraft ekonomiskt döda, trots att nästan alla länder utom Sverige klarar det, och vi ska bygga gasturbiner vi med, enda möjliga slutsatsen.
Faktiskt så är det precis just det vi lär behöva göra vid all in förnybart, men inte av den anledningen du tror.
Jag övertygad om att mer kärnkraft är det bästa för miljön, också.

Kanske det största hotet mot oljan.

Så fundera lite på vad oljeindustrin tycker om kärnkraft.

//skrev olja, men det ska innefatta allt fossilt

Du kanske rentav är en s.k. nyttig idiot?

D
S Snikholt skrev:
Faktiskt så är det precis just det vi lär behöva göra vid all in förnybart, men inte av den anledningen du tror.
Jag övertygad om att mer kärnkraft är det bästa för miljön, också.

Kanske det största hotet mot oljan.

Så fundera lite på vad oljeindustrin tycker om kärnkraft.

//skrev olja, men det ska innefatta allt fossilt

Du kanske rentav är en s.k. nyttig idiot?
Nja, det är din gissning men den är ingen sanning, jag gissar att det inte alls kommer byggas på det sättet men jag gissar också att i Sverige så är kärnkraft en viktig del i mixen, frågetecken finns dock runt hur mycket vi behöver.

Man behöver bara titta på Sveriges elkonsumtion och Sveriges behov av elimport över åren, så förstår man snabbt att svenska människors nuvarande "skyhöga" totala elkostnader inte handlar om varken framtida elbehov eller import.

Graf över Sveriges elanvändning per sektor 2000-2020, inklusive industri, transporter och bostäder. Sektorerna visas med olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar Sveriges nettoimport av el i timmar per år från 2007 till 2022, med toppår 2009 och 2010, och en kraftig minskning efter 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.