358 022 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det hör till god ton att skicka med länkar när man har någon källa till det man påstår.B Bitterhetsakademin skrev:Enligt Ekonomifaktas sammanställning "Elpriset internationellt" har 25 länder i Europa ett lägre elpris än Sverige. Ungern med ett totalpris på 9 cent/kilowattimme och Turkiet ligger betydligt lägre än så.
Vi är istället ett extremt högkostnadsland då det gäller elen vilket märks med stor smärta varje gång man öppnar kuvertet med elräkningen.
Men jag antar att det bara är energiskatt och nätägarnas avgifter som gör detta, för elen är billigast i Sverige ändå.
Visst kan staten skippa energiskatten och momsen, de kan även ta bort all skatt på bensin och diesel, och då blir det billigast i Europa, om det är så man vill vrida och vända på saker och ting.
Oavsett finns det inget i ditt inlägg som har något förslag på hur det ska underlättas att bygga ny kärnkraft, utan det var bara ett vanligt gnäll på samhället du lever i, i all sin bitterhet ...
Ahh, om något ska gå att ta bort, så måste det ju finnas. Sån är både logiken och verkligheten.B Bitterhetsakademin skrev:
Så nämn vilka slags subventioner som vindkraften har, så kanske vi kommer någonstans.
(Men du kommer faktiskt inte att hitta några, så jag vet redan nu att du inte kommer att återkomma med någon fakta)
Ingen direkt subvention, men Ebba ger kommuner incitament till att tillåta vindkraft genom kompensation för förlorade markvärden:Mikael_L skrev:
https://www.regeringen.se/pressmedd...ingar-pa-elektrifiering-och-gron-omstallning/
Även kompensation till andra markägare nämns.
Var är hurra-ropen? Var är lovorden till Ebba?
Vad som gäller är totalpriset som kunden betalar och där styr statliga beslut, vi har styrts av maktfullkomliga dårar som lagt ner fullt fungerande kraftverk vilket är en kapitalförstöring som saknar motstycke. Vad som är gjort kan inte göras ogjort men ett elstöd som gäller från 1,50 per kilowatt är inget att yvas över. Den norska modellen med ett fast och förutsägbart rimligt elpris hade i mitt tycke varit att föredra.Mikael_L skrev:
Det hör till god ton att skicka med länkar när man har någon källa till det man påstår.
Men jag antar att det bara är energiskatt och nätägarnas avgifter som gör detta, för elen är billigast i Sverige ändå.
Visst kan staten skippa energiskatten och momsen, de kan även ta bort all skatt på bensin och diesel, och då blir det billigast i Europa, om det är så man vill vrida och vända på saker och ting.
Oavsett finns det inget i ditt inlägg som har något förslag på hur det ska underlättas att bygga ny kärnkraft, utan det var bara ett vanligt gnäll på samhället du lever i, i all sin bitterhet ...
Jag vet inte vem som har lurat dig, eller om du lurar dig själv men du har lyckligtvis fel. Sverige har billigast elproduktion i EU och tillsammans med Norge i hela Europa. Den verkar bra balanserad, men allt kan bli bättre, mellan energislagen och vi har gott, för gott för det mest, om el. Du har det bäst så passa på att njuta.B Bitterhetsakademin skrev:Och ta även bort subventioner för vindkraften och låt den till fullo bära sina egna kostnader. Att som övervägts bygga anslutningskablar till havsbaserad vindkraft med statliga medel är svindyrt per producerad gigawatt. Elparadiset fanns då kärnkraften gick för fullt och vi hade ett lågt och stabilt elpris över tid inte som idag när priserna ändras en gång i kvarten och pendlar mellan minuspris och skyhögt. Dessutom gick svensk el till svenska kunder utan att försvinna i kablar till kontinenten och därigenom driva upp priserna till dagens nivåer.
Ska man använda priser istället för kostnader så är det Venezuela, eller kanske Libyen, du ska drömma dig bort till, där är det underbart: https://www.globalpetrolprices.com/Venezuela/gasoline_prices/
Jag citerar ur minnet men för ett par år sedan talades om "Kraftlyftet" med subventioner till vindkraft och betalda anslutningar för havsbaserad kraft men jag har inte uppdaterat mig exakt hur det blev i slutändan.Mikael_L skrev:
Regeringen har effektivt stängt ner all vindkraftsutbyggnad och deras lockrop är lika trovärdiga som om Miljöpartiet med ena handen bakom ryggen skulle säga att de ska bygga jättemycket kärnkraft.S Snikholt skrev:
Ungrarna betalar nittio öre för elen totalt och över tjugo länder har enligt Eurostat lägre totalkostnad per kilowatt än Sverige. Genom moms på skatten och andra kreativa grepp blir elen dyr och att minuspriser råder när solen gassar i juli är en klen tröst i vinterkylan. Genomsnitt är inte alltid rättvisande, står jag med fötterna i en ishink och med händerna på den varma spisplattan har jag det i genomsnitt behagligt men det är ändå inte att föredra 😆.D djac skrev:Jag vet inte vem som har lurat dig, eller om du lurar dig själv men du har lyckligtvis fel. Sverige har billigast elproduktion i EU och tillsammans med Norge i hela Europa. Den verkar bra balanserad, men allt kan bli bättre, mellan energislagen och vi har gott, för gott för det mest, om el. Du har det bäst så passa på att njuta.
Ska man använda priser istället för kostnader så är det Venezuela, eller kanske Libyen, du ska drömma dig bort till, där är det underbart: [länk]
Du pratar pris, jag pratar kostnad, priset är artificiellt och ska ses i sitt sammanhang, svårt att jämföra och Ungern är ett rätt kasst land på många sätt, jag skulle inte vilja ha det så.B Bitterhetsakademin skrev:Ungrarna betalar nittio öre för elen totalt och över tjugo länder har enligt Eurostat lägre totalkostnad per kilowatt än Sverige. Genom moms på skatten och andra kreativa grepp blir elen dyr och att minuspriser råder när solen gassar i juli är en klen tröst i vinterkylan. Genomsnitt är inte alltid rättvisande, står jag med fötterna i en ishink och med händerna på den varma spisplattan har jag det i genomsnitt behagligt men det är ändå inte att föredra 😆.
Du stör dig på att vindkraften inte får ta del av investeringsstöd - eftersom den inte är planerbar gissar jag?D djac skrev:
Och om man som du resonerar som att en producerad kWh är lika mycket värd, oavsett när den produceras, samt att ett produktionsslags systemnyttor är helt ovidkommande - ja då förstår jag var du kommer ifrån.
Men jag tycker samtidigt att det är en väldigt konstig syn på saken.
I detta avseende tycker jag regeringen gör helt rätt. Guldstjärna nästan.