357 602 läst ·
9 455 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Men du börjar ju med att skrivaMikael_L skrev:
Du skriver elpriser när jag talar om totala elkostnader!Mikael_L skrev:
Somna om, pallar knappt höra om dina kWh jämförelser längre.
Och hur länge orkar du hålla på och tjafsa om enbart kWh-priset, när det står för en mindre & mindre del av kostnaden på våra elräkningar!
Börja se helheten för hell--te!
Du läste tydligen heller inte min mening "en gång är ingen gång" som uttrycket säger.Mikael_L skrev:
Men jag hör dig!
Du tycker minsann att du vuxit upp bland människor som relativt ofta förr i tiden klagat på elräkningen 🙄
Enligt Ekonomifaktas sammanställning "Elpriset internationellt" har 25 länder i Europa ett lägre elpris än Sverige. Ungern med ett totalpris på 9 cent/kilowattimme och Turkiet ligger betydligt lägre än så.Mikael_L skrev:
Vi är istället ett extremt högkostnadsland då det gäller elen vilket märks med stor smärta varje gång man öppnar kuvertet med elräkningen.
Men är det möjligen pris till hushållen?B Bitterhetsakademin skrev:Enligt Ekonomifaktas sammanställning "Elpriset internationellt" har 25 länder i Europa ett lägre elpris än Sverige. Ungern med ett totalpris på 9 cent/kilowattimme och Turkiet ligger betydligt lägre än så.
Vi är istället ett extremt högkostnadsland då det gäller elen vilket märks med stor smärta varje gång man öppnar kuvertet med elräkningen.
För då börjar det handla om subventioner, och skatter. Dvs politiska beslut.
Producentpriser är lite mer relevant.
Det är priset ut till kund inklusive skatter och avgifter. Källan är Eurostat via Macrobond. Ungern verkar ha fattat gynnsamma beslut och fört en energipolitik som gynnat de egna medborgarna. Man får också ha i minnet att köpkraften i de olika länderna skiljer sig åt men Sverige är trots det inget billigt land för elkunderna.D daVinci skrev:
Subventionerar ungern då?B Bitterhetsakademin skrev:Det är priset ut till kund inklusive skatter och avgifter. Källan är Eurostat via Macrobond. Ungern verkar ha fattat gynnsamma beslut och fört en energipolitik som gynnat de egna medborgarna. Man får också ha i minnet att köpkraften i de olika länderna skiljer sig åt men Sverige är trots det inget billigt land för elkunderna.
Bör vara så eftersom dom bränner gas, vilket är dyrt.
Att subventionera är knappas att gynna de egna medborgarna utan precis tvärtom.
Då åker medborgarna på att betala subventionerna via skatten och dessutom på att betala hantering av beskattning och subventioner. Subventioner sänker levnadsstandarden.
Har inte fördjupat mig i Ungerns elmarknad men gas kan vara dyr eller billig beroende på var man köper den ifrån. Ungern har väl fortfarande gynnsamma avtal som löper ut 2028.D daVinci skrev:Subventionerar ungern då?
Bör vara så eftersom dom bränner gas, vilket är dyrt.
Att subventionera är knappas att gynna de egna medborgarna utan precis tvärtom.
Då åker medborgarna på att betala subventionerna via skatten och dessutom på att betala hantering av beskattning och subventioner. Subventioner sänker levnadsstandarden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Enligt utfallet i folkomröstningen...GlennB skrev:
Men visst kan man lämna EU med allt vad det innebär. Ekonomiskt knappast en lysande affär med handelshinder och tullar, men elen kanske bli billigare.
Tittar jag på producentpriserna idag på natten så ligger SE3 på ca 98 EUR/MWh och Ungern på ca 90 EUR/MWh.B Bitterhetsakademin skrev:
Så det är lite skillnad men inte speciellt stor.
Ungern är inte med i NordPool så då vet man inte riktigt hur prissättningen går till där. Dvs hur mycket staten manipulerar. En stor del är kk och den kan ju vara indirekt subventionerad. T ex via kapitalkostnader och försäkringskostnader. Just det senare "fuskas" det mycket med. Staten sitter med en risk man inte tar korrekt betalt för.
I Ungern bränner man en del kol och det borde dra upp priset till polska nivåer. Att det inte sker indikerar en osund prissättning.
Jag håller såklart med om inlägget men med elen är jag på gränsen, anledningen är främst att jag anser att vi misslyckas hela vägen, goda intentioner men dåligt utfall och med det menar jag att vi exempelvis inte har lyckats stimulera marknaden att investera där det behövs, vi ser också det ekonomiska haveriet med elnäten, etc.Nötegårdsgubben skrev:
I mina ögon, och om jag hade fått bestämma, så borde vi dra ett streck i sanden och antingen göra om regleringarna av de bägge så att vi kan hamna där vi vill, eller så kanske man kommer fram till att detta var det bästa som gick att göra men resultaten kommer inte att komma, lika bra vi gör det in-house.
De har bara mer subventioner, ta bort dessa och låt det fossila stå för sina kostnader så kommer du förstå att du lever i el-paradiset.B Bitterhetsakademin skrev:Enligt Ekonomifaktas sammanställning "Elpriset internationellt" har 25 länder i Europa ett lägre elpris än Sverige. Ungern med ett totalpris på 9 cent/kilowattimme och Turkiet ligger betydligt lägre än så.
Och ta även bort subventioner för vindkraften och låt den till fullo bära sina egna kostnader. Att som övervägts bygga anslutningskablar till havsbaserad vindkraft med statliga medel är svindyrt per producerad gigawatt. Elparadiset fanns då kärnkraften gick för fullt och vi hade ett lågt och stabilt elpris över tid inte som idag när priserna ändras en gång i kvarten och pendlar mellan minuspris och skyhögt. Dessutom gick svensk el till svenska kunder utan att försvinna i kablar till kontinenten och därigenom driva upp priserna till dagens nivåer.D djac skrev: