Fotografen Fotografen skrev:
"Vinstintressen"...jotack...
[bild]
Mjo, alla inser ju att elproducenterna gör som mest vinst när de inte levererar och bara har kostnader och inga intäkter.

D daVinci skrev:
Då lär väl du och likasinnade starta egna företag i de branscherna och konkurrera bort de som är "skadliga".
När får vi se resultatet av det?
Tappad i golvet som liten?, & börjar verkligen förstå varför folk här sätter dig på ignorera-listan.
Orkar inte ens offra min tid för att bemöta dig, då vi verkar leva i olika universum.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Synd att Hinkley Point C ligger så långt bort som slutet 2029, början 2030 .. hade varit intressant att se hur det påverkade oss..
Man kan ju spekulera lite.
Mer produktion i UK skulle kunna leda till lägre priser. Men det är kanske inte uppenbart om det bara leder till mindre förbrukning av naturgas.

Men det borde väl leda till mindre export från Norge. Lägre priser i södra Norge lär väl inte påvekra förbrukningen då jag tror staten subventionerar. Men det skulle i sig kunna leda till mer import till SE3.
Samtidigt så ökar väl förbrukningen i all länderna. Det kanske mest bara leder till ingen nämnvärd förändring. All ny elproduktion bara förbrukas av ny förbrukning så som elbilar och datacenter, och pågen-bagerier.

J jawen skrev:
att folk numera klagar tycker i alla fall jag är väl befogat.
Jag vill att vi driver mer saker med el, så jag är öppen även för högre elpriser. Hellre att vi bygger ut elproduktionen förstås, men långsiktigt kommer vi ha elbrist om inte producenterna kan gå plus på det de gör.

Huruvida det är skäliga priser sammanfaller inte alltid med folks tyckande.
J jawen skrev:
När vinstintressen får gå före samhällsbehovet, för en så pass grundläggande samhällsviktig /välfärdsviktig "produkt".
Jag tycker tvärtom. Grundläggande produkter måste säljas på en marknad för att det inte ska uppstå politiskt inducerad brist.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men långsiktigt kommer vi ha elbrist om inte producenterna kan gå plus på det de gör.
Menar du med det, att producenterna "knappt" gick plus åren 1940-2021?
För det låter felaktigt.

Just folks tyckande är nog irrelevant, men elpriset totalt på våra elräkningar måste spegla våra inkomster & resten av "samhället", & även "fattiga" måste kunna ha tillräckligt varmt inomhus på vintern.

Jag tycker tvärtom. Grundläggande produkter måste säljas på en marknad för att det inte ska uppstå politiskt inducerad brist.
Som operationer av neurokirurger & annan vård menar du?
För mig bör grundläggande produkter så som utbildning/skola, vård/tandvård/äldrevård & andra "måsten" (för att Sverige ska fortsätta vara "framgångsrika") vara "av stort intresse för landet Sverige"

Jag vill att vi driver mer saker med el, så jag är öppen även för högre elpriser. Hellre att vi bygger ut elproduktionen förstås, men långsiktigt kommer vi ha elbrist om inte producenterna kan gå plus på det de gör.
Visst måste all elproduktion vara lönsam.
Man kan branschen själv anpassa (bygga ut) elproduktionen till samhällets behov?
Eller ska vi offra den tunga energikrävande industrin på NordPools fria marknadsaltare?
Framförallt skriker väl folk över prisets toppar, inte medelpriser (viktat eller oviktat).
Jag är inte så övertygad om produktionen utvecklas på ett långsiktigt ekonomiskt hållbart sätt under nuvarande förutsättningar.

Det hade varit mycket bättre om vi haft gammal fulkraft att behålla eller lägga ner beroende på framtidens behov, men nu har vi inte det.

Är all el samma produkt?
Nu känns det lite som om alla grönsaker(el alltså) prissätts som gurka men att tillgången varierar och transporterna ibland är långa.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Jag tror att vi kommer närma oss någon sorts ”reclaim the nation” inom EU framöver.

Men frihandel kvarstår, i begränsade former.

Det finns alldeles för lite sammanhållande faktorer för att bära en gemensam överstatlig demokrati som nästlar sig in i länderna mer och mer och eroderar självbestämmandet.

Vi saknar gemensamt språk
Ingen direkt gemensam offentlighet
Ingen gemensam identitet

Men vi får väl se - historien talar iaf inte för projektet i den inriktning det har.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
El är ju i mångt och mycket fortfarande extremt billig för vad man får. 1 kWh är ju mer arbete än vad än häst åstadkommer på en timme, och du får det hem i väggen för ett par kronor dygnet runt. Det har skapat ett fantastiskt välstånd.

J jawen skrev:
Menar du med det, att producenterna "knappt" gick plus åren 1940-2021?
För det låter felaktigt.
Jag menar exempelvis att vindkraften verkar gå kasst och att ny kärnkraft verkar dyr.

Hur kostnadsläget varit historiskt påverkar inte så mycket vad ny kraftproduktion kostar.
J jawen skrev:
Just folks tyckande är nog irrelevant, men elpriset totalt på våra elräkningar måste spegla våra inkomster & resten av "samhället", & även "fattiga" måste kunna ha tillräckligt varmt inomhus på vintern.
Ett pris speglat inte någons välstånd. Maten har också blivit dyrare. Det är inte gudagivet att vi ska ha en viss levnadsstandard.

Med det sagt gissar jag att folk lägger en mindre andel av sin inkomst på el och uppvärmning nu än för 40 år sedan.
J jawen skrev:
Som operationer av neurokirurger & annan vård menar du?
Ja, vårdköer är ett bra exempel på politikmisslyckanden. Eller en effekt sv dagens system om man så vill.
J jawen skrev:
För mig bör grundläggande produkter så som utbildning/skola, vård/tandvård/äldrevård & andra "måsten" (för att Sverige ska fortsätta vara "framgångsrika") vara "av stort intresse för landet Sverige"
Och mat? Boende? Det finns många saker vi är beroende av; bara vissa av dem fördelas på politisk grund.

D djac skrev:
Ja, det är problematiskt, regeringen vill inte att detta ska få utredas
Det finns utretts flera ggr om. Så på så vis är det onödigt för staten att bränna mer pengar på sådant.

Sedan finns nog problemet att en sådan utredning kommer visa hur dyr kk är. Och det passar sig inte just nu.

Mikael_L
J jawen skrev:
Och du nämner enbart "just elpriset" för att passa din agenda, & inte det totala priset på individers elräkningar.
Nejdå, du verkar totalt missa att det bara var en replik på det du skrev.
J jawen skrev:
Under mitt relativa långa liv, så har jag nog knappt aldrig hört "svenskarna" direkt klaga på elpriser före 2021/22. Och att folk numera klagar tycker i alla fall jag är väl befogat.
Och det jag visade var ju spot on, man har visst klagat förr, bl.a. under vintrarna 2010 och 2011.
Och det kan man väl säga var ganska befogat, för inte ens idag når vi dessa elpriser speciellt ofta, och inflationen har ju dessutom gjort en hel del med t.ex. lönenivåerna dessa 15 år.

Det hade inget alls med "min agenda" att göra, möjligtvis något med "din agenda". Men jag uppfattade dock inte just ditt inlägg här som speciellt agendadrivande, så den biten släpper jag gladeligen.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det jag visade var ju spot on, man har visst klagat förr, bl.a. under vintrarna 2010 och 2011.
Och det kan man väl säga var ganska befogat, för inte ens idag når vi dessa elpriser speciellt ofta,
Sedan nämner du inte att det i stora delar av Götaland, så var december 2010 den kallaste på över hundra år. Eller att 2010 var det kallaste året i Sverige sedan 1987, vilket främst berodde på de extremt kalla vintermånaderna. Och att sammanfattningsvis präglades 2010 av en mycket sträng vinter med temperaturer långt under det normala.

En villa med årsförbrukning på 20 000 kilowattimme med elvärme och rörligt elpris fick 2010 betala 24 000 kronor + 4.700 kr i nätavgifter, dvs 28.700 kr/år för 20.000 kWh.
Vad betalar en villa idag totalt sett med samma förbrukning?

Abonnemang/ nätavgifter/ överföringsavgifter/ skatter mm låg på en helt annan nivå 2010.
Så inkl allt på din elräkning år 2010 utslaget per kWh, låg nog nära hälften av dagens elräkningar gör.

Och du styr ju över min åsikt för HELA elkostnader, till åsikt enbart om kWh pris.
Fast det är totalbeloppet på räkningen som är problemet.

Mikael_L
J jawen skrev:
Sedan nämner du inte att det i stora delar av Götaland, så var december 2010 den kallaste på över hundra år. Eller att 2010 var det kallaste året i Sverige sedan 1987, vilket främst berodde på de extremt kalla vintermånaderna. Och att sammanfattningsvis präglades 2010 av en mycket sträng vinter med temperaturer långt under det normala.

En villa med årsförbrukning på 20 000 kilowattimme med elvärme och rörligt elpris fick 2010 betala 24 000 kronor + 4.700 kr i nätavgifter, dvs 28.700 kr/år för 20.000 kWh.
Vad betalar en villa idag totalt sett med samma förbrukning?

Abonnemang/ nätavgifter/ överföringsavgifter/ skatter mm låg på en helt annan nivå 2010.
Så inkl allt på din elräkning år 2010 utslaget per kWh, låg nog nära hälften av dagens elräkningar gör.

Och du styr ju över min åsikt för HELA elkostnader, till åsikt enbart om kWh pris.
Fast det är totalbeloppet på räkningen som är problemet.
Men fattade du inte vad jag skrev, för tusan ...

M Mrs November skrev:
Då blir det ingen kärnkraft eftersom näringslivet vill ha en överenskommelse. Jag vill ha kärnkraft du verkar inte vilja det😏
Says who ? ..Näringslivet vill ha stabilitet och garantier, inte specifikt en överenskommelse som kan brytas vid nästa, eller nästnästa val.

Det är därför det måste till ekonomiska garantier i någon form.

Sen tycker jag rent allmänt att elproduktion och nät är infrastruktur och borde ägas och drivas statligt och sedan säljas inom landet för produktionskostnad (och innan den vanliga korkade kommentaren om att underhåll kostar, det är GIVETVIS medräknat i produktionskostnaden..) , sen säljer vi överskottet så dyrt vi kan till andra länder.

..Och ja jag VET att våra korkskallar till politiker har gett bort rätten att besluta om det till EU/whatever, vilket var idiotiskt, och kan ändras om man bara vill.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det har väl redan gjorts? Nog var det väl en bred majoritet som beslutade bygga vår nuvarande kärnkraft.
Korrekt, bra poäng, men dåtidens sossar var av ett helt annat slag än dagens svaga velputtar, och med dagens menar jag åtminstonde 20 år tillbaka.

Man kan väl säga att samtliga partier då var av ett annat slag än dagens pajkastande sörja.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.