M Mrs November skrev:
Det dom kunde ha gjort var väl att se till att det blivit en blocköverskridande uppgörelse eftersom näringslivet efterfrågar just det. Det var ju faktiskt på gång. Enligt Ebba så gick det i stöpet för att M och SD vägrade. Dom vill ha frågan med in i valrörelsen. Dom sätter alltså inte Sverige först. Hoppas svenska folket har noterat detta😒
Skämtar du ?

Det går givetvis inte att göra en uppgörelse med sossarna, vi vet av erfarenhet att dom gör exakt vad som helst för att behålla makten, hamnar dom i en sådan situation skulle dom troligen sälja gotland till ryssarna ifall nåt litet marginalparti kräver det för att stödja deras regering.

Fast sen i ett senare inlägg citerar du ju den verklighetsfrånvända tomten lorenz tovatt, så då är det ju svårt att ta nåt du skriver på allvar förvisso.

• Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
M
GlennB GlennB skrev:
Skämtar du ?

Det går givetvis inte att göra en uppgörelse med sossarna, vi vet av erfarenhet att dom gör exakt vad som helst för att behålla makten, hamnar dom i en sådan situation skulle dom troligen sälja gotland till ryssarna ifall nåt litet marginalparti kräver det för att stödja deras regering.

Fast sen i ett senare inlägg citerar du ju den verklighetsfrånvända tomten lorenz tovatt, så då är det ju svårt att ta nåt du skriver på allvar förvisso.
Japp jag klistrade in en länk på vad Svantesson sagt om 100 dagar om hon verkligen kunde ha sagt något så dumt. Svaret är att det kunde hon. Huruvida S är en pålitlig samarbetspartner i en uppgörelse så var det så vitt jag vet inte dom som bröt den uppgörelse som fanns. Att inte se till Sveriges bästa o få till en blocköverskridande överenskommelse är illa tom mycket illa. Det är nog enda gången jag tyckte synd om Busch som tydligen verkligen försökte.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Japp jag klistrade in en länk på vad Svantesson sagt om 100 dagar om hon verkligen kunde ha sagt något så dumt. Svaret är att det kunde hon. Huruvida S är en pålitlig samarbetspartner i en uppgörelse så var det så vitt jag vet inte dom som bröt den uppgörelse som fanns. Att inte se till Sveriges bästa o få till en blocköverskridande överenskommelse är illa tom mycket illa. Det är nog enda gången jag tyckte synd om Busch som tydligen verkligen försökte.
Fast det var ju ingen normalt tänkande människa som tolkade det som att de fysiskt skulle byggt ett nytt kärnkraftverk på hundra dagar, men de hade ju börjat med förändrade lagförslag osv om jag inte missminner mig, så jag ser inte alls det som något sviket löfte.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M
A ajn82 skrev:
Fast det var ju ingen normalt tänkande människa som tolkade det som att de fysiskt skulle byggt ett nytt kärnkraftverk på hundra dagar, men de hade ju börjat med förändrade lagförslag osv om jag inte missminner mig, så jag ser inte alls det som något sviket löfte.
Självklart går det inte att bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar🤣
Så det var en märklig sak att säga. Men efter 100 dagar fanns inga förslag på byggnation. Näringslivet är negativt så länge som ingen blocköverskridande överenskommelse är gjord. Den här regeringen har snart regerat 4 år och dom står fortfarande bakom startlinjen. Om dom velat fanns möjligheten till en överenskommelse. Dom tog inte den. Dom ville ha frågan som en konfliktfråga i valrörelsen. Väldigt barnsligt och kortsiktigt. Sveriges bästa verkar vara mindre intressant😏

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Skämtar du ?

Personligen tycker jag, som högersympatisör, att alla partier kompromissar med det ena eller det andra för makten.
Vi minns väl alla (?) hur M gick samman med SD, KD och V och röstade för misstroende mod sittande S-regering, där frågan rörde utredande av marknadshyror. M röstade alltså mot marknadshyror.

Vi minns väl hur avståndstagandet mot SD var betydligt större tidigare från både M och KD, för att inte tala om L?

Vi ser väl hur SD ändrat stora delar av sin ekonomiska politik för att bättre matcha M?

Vi ser väl hur SD gått ifrån kravet på Swexit?

Alla partier anpassar sig för att kunna få maximalt inflytande, det är naivt och löjligt, enligt mig, att bara se S göra det. Då är jag som sagt inte någon som röstar på S.

Det är väldigt tydligt att näringslivet vill se ett blocköverskridande gällande kärnkraften om de ska satsa något. Då håller det inte att säga att man inte kan lita på S och tramsa om att de skulle sälja Gotland till Ryssland för att få makten.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Självklart går det inte att bygga ett kärnkraftverk på 100 dagar🤣
Så det var en märklig sak att säga. Men efter 100 dagar fanns inga förslag på byggnation. Näringslivet är negativt så länge som ingen blocköverskridande överenskommelse är gjord. Den här regeringen har snart regerat 4 år och dom står fortfarande bakom startlinjen. Om dom velat fanns möjligheten till en överenskommelse. Dom tog inte den. Dom ville ha frågan som en konfliktfråga i valrörelsen. Väldigt barnsligt och kortsiktigt. Sveriges bästa verkar vara mindre intressant😏
Eftersom de är drygt 3 år sedan minns jag inte exakta händelseförloppet, men minns att jag inte alls upplevde det som att de gjorde ingenting. Jag bad Gemini sammanställa vad som gjordes de första hundra dagarna, och dess svar känns rätt utifrån hur jag minns det (min prompt var "vad gjorde regeringen för kärnkraften under de första hundra dagarna av mandatperioden")

Centrala åtgärder under de första 100 dagarna
  • Ändring av energimålet: Regeringen fattade beslut om att ändra det nationella energimålet från "100 procent förnybart" till "100 procent fossilfritt". Detta gjordes för att inkludera kärnkraft som en likvärdig del av den framtida energimixen.
  • Förberedelse för lagändringar: Regeringen inledde arbetet med att ta bort de begränsningar i miljöbalken som tidigare förbjöd att bygga nya reaktorer på andra platser än de befintliga (Forsmark, Oskarshamn och Ringhals), samt begränsningen av antalet reaktorer till maximalt tio.
  • Uppdrag till Vattenfall: Regeringen gav Vattenfall i uppdrag att utreda och planera för ny kärnkraft vid Ringhals.
  • Satsning på forskning: Medel avsattes för att stärka svensk kärnkraftsforskning och utveckling av ny teknik.
Så vad mer tycker du man hade kunnat förvänta sig att de gjorde de första 100 dagarna? Utifrån tidsperspektivet och verkligheten upplever jag att det gjort så gott som allt som man rimligen kunde förvänta sig. Hela kärnkraftsdiskussionen har för övrigt ändrats drastiskt under de senaste fyra åren, både inom, men även till ännu större utsträckning utom Sveriges gränser. Det är inte längre omöjligt att de faktiskt kommer startas kärnkraftsprojekt inom Sverige det närmsta decenniet, och det är i princip garanterat att det kommer byggas ny kärnkraft i vårt närområde.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det var ingen "tweet".
Om du hade följt valdebatten hade du hört Svantesson raljera om det hela tiden.
Ja, man glömmer lätt det som inte passar sin egen agenda.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
M
A ajn82 skrev:
Eftersom de är drygt 3 år sedan minns jag inte exakta händelseförloppet, men minns att jag inte alls upplevde det som att de gjorde ingenting. Jag bad Gemini sammanställa vad som gjordes de första hundra dagarna, och dess svar känns rätt utifrån hur jag minns det (min prompt var "vad gjorde regeringen för kärnkraften under de första hundra dagarna av mandatperioden")

Centrala åtgärder under de första 100 dagarna
  • Ändring av energimålet: Regeringen fattade beslut om att ändra det nationella energimålet från "100 procent förnybart" till "100 procent fossilfritt". Detta gjordes för att inkludera kärnkraft som en likvärdig del av den framtida energimixen.
  • Förberedelse för lagändringar: Regeringen inledde arbetet med att ta bort de begränsningar i miljöbalken som tidigare förbjöd att bygga nya reaktorer på andra platser än de befintliga (Forsmark, Oskarshamn och Ringhals), samt begränsningen av antalet reaktorer till maximalt tio.
  • Uppdrag till Vattenfall: Regeringen gav Vattenfall i uppdrag att utreda och planera för ny kärnkraft vid Ringhals.
  • Satsning på forskning: Medel avsattes för att stärka svensk kärnkraftsforskning och utveckling av ny teknik.
Så vad mer tycker du man hade kunnat förvänta sig att de gjorde de första 100 dagarna? Utifrån tidsperspektivet och verkligheten upplever jag att det gjort så gott som allt som man rimligen kunde förvänta sig. Hela kärnkraftsdiskussionen har för övrigt ändrats drastiskt under de senaste fyra åren, både inom, men även till ännu större utsträckning utom Sveriges gränser. Det är inte längre omöjligt att de faktiskt kommer startas kärnkraftsprojekt inom Sverige det närmsta decenniet, och det är i princip garanterat att det kommer byggas ny kärnkraft i vårt närområde.
Efter snart 4 år hade jag nog förväntat mig ett startbesked för byggnation av det första kärnkraftverket. Det som ingen aktör verkar vilja bygga utan en överenskommelse över blocken🤔

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Efter snart 4 år hade jag nog förväntat mig ett startbesked för byggnation av det första kärnkraftverket. Det som ingen aktör verkar vilja bygga utan en överenskommelse över blocken🤔
Ja, det är sorgligt, men vad har det med de första 100 dagarna att göra?

A ajn82 skrev:
Därför att de lovade det kanske?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M
A ajn82 skrev:
Löftet att påbörja har ännu inte infriats🤔

Att tolka en kort tweet på en mening på det sättet gör man bara om man vill medvetet misstolka sin politiska motståndare. Jag tycker inte att de gjort ett perfekt jobb på något sätt, men jag avskyr alla dessa människor som bedriver politik genom att vantolka och överdriva allt som skrivs hela tiden, det är en väldigt stor del av vad som är fel med debattklimatet i Sverige (och världen)

Som sagt, ingen normalt tänkande människa tolkade det som ett löfte att man inom 100 dagar skulle byggt ett kraftverk, och jag skulle påstå att deras 100 första dagar levde upp till vad man kunde förvänta sig mycket väl. Därmed inte sagt att vi inte kunde väntat oss mer sett över hela 4 års perioden, men även där måste man ta hänsyn till att kärnkraftsdebatten har en många decennier lång historik, kombinerat med att de finns ett parti som mycket väl kan komma i regeringsställning nästa period som av ideologiska skäl hotar med att stoppa alla kärnkraftsprojekt.

Att debatten nu i första hand handlar om kostnader och marknadsmekanismer istället för lagstiftning och ideologi är ett gigantiskt skifte, och är väl ungefär de bästa man realistiskt kunde hoppas på om man röstar till höger i politiken. Frågan är om någon som faktiskt övervägde att rösta på dem känner att de svikit sitt löfte?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det var ingen "tweet".
Om du hade följt valdebatten hade du hört Svantesson raljera om det hela tiden.
Jag följde den. Och jag minns att det lovades ny kärnkraft och jag anser att relativt mycket gjorts, men hade hoppats på lite mer. Jag har dock ingen vidare tilltro till politik som verktyg för samhällsförändring, så jag är inte så förvånad att man inte kommit längre än man gjort.

Det jag stör mig på i det vi diskuterar nu är dock den tramsiga inställningen att vissa tror att de kan sätta dit motståndarsidan med ett lösryckt citat i en fråga där de därtill själva vill något helt annat.

Med en vänsterregering hade vi fått noll av de liberaliseringar av kärnkraftsregleringen vi nu nu fått. Noll uppdrag till Vattenfall om att dra igång nya kärnkraftsprojekt hade gjorts. Noll utredningar och beslut om statlig lånefinansiering hade skett.

Det är ett alternativ jag föredrar noll dagar i veckan.

• Gilla
  • Älska
OramaC och 9 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Löftet att påbörja har ännu inte infriats🤔
OL3 i Finland tog 5 år från projektstart (princip ansökan) till byggstart, och då hade de inga lagar som behövde ändras innan. Drygt 20 år till drift från idé.

Vattenfall bedriver för tillfället förstudier, vad mer kunde vi vänta oss att rimligen skulle hända givet det politiska utgångsläget i Sverige?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Men nu har det ju snart gått 3 och ett 1/2 år!
Kristersson har ju inte ens hittat nån spade ännnu.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.