293 226 läst ·
6 885 svar
293k läst
6,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
En kompis till mig arbetar hos en av Sveriges större konsultföretag, och de var på studie-besök på CLAB.
Det var väldigt varmt och fuktigt i de där byggnaderna med bassänger - pga all restvärme/restaktivitet, och guiden tog upp det, med att berätta att det var ju en väldigt vanlig fråga om man inte tog tillvara på denna värme (som alltså var någon TWh energi varje år).
Men nej, för lagstiftningen var helt enkelt sådan, att det inte får utvinnas energi ur detta.
Det var väldigt varmt och fuktigt i de där byggnaderna med bassänger - pga all restvärme/restaktivitet, och guiden tog upp det, med att berätta att det var ju en väldigt vanlig fråga om man inte tog tillvara på denna värme (som alltså var någon TWh energi varje år).
Men nej, för lagstiftningen var helt enkelt sådan, att det inte får utvinnas energi ur detta.
Det finns sex kärnreaktorer i drift i Sverige. Reaktorerna är fördelade med 3 st i Forsmark, 1 st i Oskarshamn och 2 st i Ringhals.
Använt kärnbränsle
Den mängd använt kärnbränsle som genereras beror på flera faktorer, inklusive typen av reaktor, dess effektivitet, och typen av kärnbränsle. Generellt sett producerar ett kärnkraftverk ungefär 20 till 30 ton använt kärnbränsle per år. Även om detta låter som en stor mängd, är det värt att notera att detta är en mycket liten mängd jämfört med de miljontals ton koldioxid som ett motsvarande kolförsörjt kraftverk skulle generera under samma tid.Så mellan 120-180 ton använt kärnbränsle får vi i Sverige (högaktivt avfall)
Plus låg och medelaktivt avfall så 200 ton kanske är ganska bra uppskattning!
https://karnavfallsradet.se/hur-mycket-avfall-producerar-ett-karnkraftverk/
Jag håller på och letar lite efter vad kolkraftverk lämnar efter sig.
Uppgiften att 1GWe kolkraft (dvs motsvarande en enda Ringhals eller Forsmark-reaktor) skapar 300 000 ton aska om året (det lät mycket)
Denna aska innehåller dessutom rätt stora mängder radioaktiva nuklider.
Men jag tänkte försöka hitta något som verkar vederhäftigt, men nu måste jag göra lite annat och får plocka upp denna tråd senare ikväll istället.
Uppgiften att 1GWe kolkraft (dvs motsvarande en enda Ringhals eller Forsmark-reaktor) skapar 300 000 ton aska om året (det lät mycket)
Men jag tänkte försöka hitta något som verkar vederhäftigt, men nu måste jag göra lite annat och får plocka upp denna tråd senare ikväll istället.
Jag googlade lite innan, 50 TWh kolkraft skulle ge ett halvt ton kvicksilver ungefär, med oändlig halveringstid... Och såklart en massa annan skit ocksåMikael_L skrev:
Jag håller på och letar lite efter vad kolkraftverk lämnar efter sig.
Ja kolkraften skapar enorma mängder CO2, som sabbar vårt klimat.
Sen sprids det enorma mängder kvicksilver, tungmetaller och radioaktiva ämnen både i flyaskan och i bottenaskan. Kolkrafteldning sägs vara största utsläppskällan av kvicksilver i världen.
Det är liksom ingen alls diskussion, kolkraften måste bort först, det är tusen ggr bättre med kärnkraft, ja kanske 10.000 eller en miljon ggr bättre.
Gaskraft är något bättre än kolkraft, kanske 3 ggr bättre, eller 10 ggr bättre, typ ...
Sen sprids det enorma mängder kvicksilver, tungmetaller och radioaktiva ämnen både i flyaskan och i bottenaskan. Kolkrafteldning sägs vara största utsläppskällan av kvicksilver i världen.
Det är liksom ingen alls diskussion, kolkraften måste bort först, det är tusen ggr bättre med kärnkraft, ja kanske 10.000 eller en miljon ggr bättre.
Gaskraft är något bättre än kolkraft, kanske 3 ggr bättre, eller 10 ggr bättre, typ ...
Godkväll, är olyckorna i Harrisburg, Fukushima och Tjernobyl skräck propaganda, nej det är faktiskt riktigt allvarliga olyckor, som har och kommer att hända igen. Det går inte i dags läget att utesluta den mänskliga faktorn som gör att olyckor kommer att ske i framtiden. Varför ska vi i Norden äventyra vår säkerhet för att resten av Europa ska ha tillräckligt med energi. Vi i Norden har överproduktion av el, vi behöver inga kärnkraftverk. Vi har unika möjligheter för utbyggnad av vatten, vind, solkraft mm.A ajn82 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Två av tre var i alla fall utan dödlig utgång. Jämför det gärna med dödligheten av exempelvis kolkraft vid normal drift.T teuvo tainio skrev:
Ni kärnkraftsmotståndare har bidragit till en oerhörd mängd förtida död och annat elände med era utvecklingsfientliga kampanjer.
Och trots dessa olyckor, som man lärt sig av och därmed har säkrare kraftverk än någonsin, så är kärnkraften ett av de absolut säkraste kraftslag en vi har sett till antalet dödsfall per producerad mängd energi, det är t.ex fler som dör pga vindkraftT teuvo tainio skrev:Godkväll, är olyckorna i Harrisburg, Fukushima och Tjernobyl skräck propaganda, nej det är faktiskt riktigt allvarliga olyckor, som har och kommer att hända igen. Det går inte i dags läget att utesluta den mänskliga faktorn som gör att olyckor kommer att ske i framtiden. Varför ska vi i Norden äventyra vår säkerhet för att resten av Europa ska ha tillräckligt med energi. Vi i Norden har överproduktion av el, vi behöver inga kärnkraftverk. Vi har unika möjligheter för utbyggnad av vatten, vind, solkraft mm.,
https://ourworldindata.org/grapher/death-rates-from-energy-production-per-twh
Att referera till Tjernobyl är inte seriöst i en diskussion om nutida kärnkraft, det var så mycket som gick fel pga dålig design vald för att vara billig och kunna producera plutonium till kärnvapen, kombinerat med sovjetiskt "säkerhetstänk", har inte mycket gemensamt med samtida kraftverk.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 253 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 253 inlägg
De två som var i "västländer" orsakade exakt noll dödsfall. Troligen var det fler dödsfall när man byggde verken än vad de har orsakat under drift OCH härdsmälta.T teuvo tainio skrev:Godkväll, är olyckorna i Harrisburg, Fukushima och Tjernobyl skräck propaganda, nej det är faktiskt riktigt allvarliga olyckor, som har och kommer att hända igen. Det går inte i dags läget att utesluta den mänskliga faktorn som gör att olyckor kommer att ske i framtiden. Varför ska vi i Norden äventyra vår säkerhet för att resten av Europa ska ha tillräckligt med energi. Vi i Norden har överproduktion av el, vi behöver inga kärnkraftverk. Vi har unika möjligheter för utbyggnad av vatten, vind, solkraft mm.
Tjernobyl kan inte jämföras med detta. En vansinnig design, i ett vansinnigt system, körd på ett vansinnigt sätt. Och ändå, hur många dödsfall blev det? Jämfört med kol, i normal drift.
Fukushima har sannolikt inga direkta dödsfall pga strålning MEN..A andersda skrev:
Paniken som uppstod vid evakueringen (pga rädslan för just strålning) gav ett stort antal dödsfall som INTE hade inträffat om det tex hade varit ett vanligt kraftverk som blivit drabbat…