357 779 läst ·
9 462 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jag testade din tes med ChatGPT 5. Den håller inte med dig. Tänk på att de flesta chatbottar har tränats med förstärkningsinlärning att hålla med dig om du pressar den i den riktningen.pacman42 skrev:
Ställ gärna frågan till de olika AI-agenterna och pressa dem till ett svar. Alla jag testat har kommit fram till att kärnkraft är den enda rimliga lösningen. Men det är ju ett svar baserat på all tillgänglig statistik och alla publiceringar på nätet, det är ju inte nödvändigtvis korrekt det heller. I slutänden så handlar det om vad man är beredd att offra, välstånd eller konsekvenserna vid eventuella olyckor (där kärnkraft dödar färst antal personer per producerad energienhet, exempelvis TWh).
Den korta sammanfattningen när jag frågade om ditt inlägg stämmer:
"Kort sagt:
Nej, inte alla AI-agenter “tycker” att kärnkraft är den enda lösningen — men många bedömer att den är en viktig del av mixen.
Kärnkraft är en rimlig men inte exklusiv lösning.
Framtidens energisystem kommer troligen behöva både förnybart, kärnkraft, lagring och effektivisering för att vara robust, rent och ekonomiskt hållbart."
PS.
Jag hävdar alltså inte att detta ovan är sanningen men ville bara nyansera det du skriver att alla AI modeller skulle hålla med om att kärnkraften är den enda vägen framåt.
Det var inte det jag frågade agenterna om, jag frågade om Sverige skall bygga ny kärnkraft.Q qvirre skrev:Jag testade din tes med ChatGPT 5. Den håller inte med dig. Tänk på att de flesta chatbottar har tränats med förstärkningsinlärning att hålla med dig om du pressar den i den riktningen.
Den korta sammanfattningen när jag frågade om ditt inlägg stämmer:
"Kort sagt:
Nej, inte alla AI-agenter “tycker” att kärnkraft är den enda lösningen — men många bedömer att den är en viktig del av mixen.
Kärnkraft är en rimlig men inte exklusiv lösning.
Framtidens energisystem kommer troligen behöva både förnybart, kärnkraft, lagring och effektivisering för att vara robust, rent och ekonomiskt hållbart."
PS.
Jag hävdar alltså inte att detta ovan är sanningen men ville bara nyansera det du skriver att alla AI modeller skulle hålla med om att kärnkraften är den enda vägen framåt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Du angav att de svarade att den enda rimliga lösningen för Sverige är kärnkraft. Det är inte sant helt enkelt att det är så de svarar.pacman42 skrev:
Från ChatGPT 5:
Kort svar: Nej, kärnkraft är inte den enda rimliga vägen för Sveriges framtida energiförsörjning, men det är troligtvis en nödvändig del av en blandad lösning om Sverige ska säkra tillräckligt med fossilfri, reglerbar och storskalig elproduktion samtidigt som elbehovet förväntas öka kraftigt. Detta är slutsatsen i flera myndighets- och analyskällor.
Prompt:
Ska Sverige bygga kärnkraft. Är det den enda rimliga vägen framåt för Sveriges framtida energiförsörjning.
Ja men det håller jag men om att det blir, min tanke var egentligen mer att extremerna sällan har mest rätt, det är väl nästan uteslutande så att någon tråkig mittposition oftast hamnar bäst till.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju inte så konstigt. Den som lägger sig i mitten har ju mindre avstånd till rätt svar om man antar exempelvis en normalfördelning. Är fördelningen linjär så hamnar man ju i snitt lika rätt oavsett vart man placerar sig, men det är ju verkligen sällan en sannolikhetsfördelning är linjär i denna typ av frågor.D djac skrev:
Men... vad var det här för svar egentligen ...pacman42 skrev:
Det är ju inte så konstigt. Den som lägger sig i mitten har ju mindre avstånd till rätt svar om man antar exempelvis en normalfördelning. Är fördelningen linjär så hamnar man ju i snitt lika rätt oavsett vart man placerar sig, men det är ju verkligen sällan en sannolikhetsfördelning är linjär i denna typ av frågor.
Nog fattade du väl vad djac menade?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Jag vet ärligt talat inte ens om det finns en mittenposition mellan ”känslomässiga argument” och ”tempelbygge”.D djac skrev:
Du är helt enkelt kass på att återge andra positioner än din egen och då blir analysen därefter.
Redigerat:
Jag förklarade bara varför det ser ut som det gör.Mikael_L skrev:
Men när det gäller kärnkraften så har jag faktiskt svårt att tro att det är en dålig affär, oavsett modell för betalningsmodellen. God tillgång på rimligt prissatt baskraft är en nödvändighet för Sveriges utveckling.
Det där, tillsammans med vedtråden (för de som inte har tillräckligt högt blodtryck redan) får mig att tänka på den här videon om linear no-threshold, som troligen är rejält kostnadsdrivande:lars_stefan_axelsson skrev:
Systemen är ändå i stort jämförbara och det är nästan alltid fel att låta perfekt vara fiende till bra nog. Så även om vi skulle fattat ett helt annat beslut med det vi vet idag, så kan vi leva med det beslut vi fattade.
Precis på samma sätt som med kärnkraft. Det går alltid att hitta en massa fel och frågetecken för den som inte vill
Big Nuclear’s Big Mistake - Linear No-Threshold
tldw: Teorin bygger på att om mycket strålning är mycket farligt, så borde lite strålning vara lite farligt. Och då bör förstås verksamheter med lite strålningsrisk för många personer jobba stenhårt för att minska den risken. Förutom detaljen att massor med studier pekar på att strålning under ett ganska högt gränsvärde inte verkar vara farligt.
Japp, jag hade just ett inlägg i vedeldningstråden om att med det sättet att räkna så skulle folk dö 10000-tals år i förtid då rökning är tusentals gånger farligare. Man kan inte räkna linjärt på sannolikheter...K krfsm skrev:Det där, tillsammans med vedtråden (för de som inte har tillräckligt högt blodtryck redan) får mig att tänka på den här videon om linear no-threshold, som troligen är rejält kostnadsdrivande:
Big Nuclear’s Big Mistake - Linear No-Threshold
tldw: Teorin bygger på att om mycket strålning är mycket farligt, så borde lite strålning vara lite farligt. Och då bör förstås verksamheter med lite strålningsrisk för många personer jobba stenhårt för att minska den risken. Förutom detaljen att massor med studier pekar på att strålning under ett ganska högt gränsvärde inte verkar vara farligt.
Ok, du menar att du ser inte nyanser alls, du ser alltså ingen skillnad på någon persons uppfattningar förutom då de som är livrädda för kärnkraft? Då har du missat en hel del i de här trådarna, här finns kanske ingen i just den kategorin men ganska gott om representanter för den där mitten som säger -ja men självklart, om det nu visar sig verkligen behövas men då ska det lösas med rimliga villkor.Nötegårdsgubben skrev:
Fördelningen är inte linjär, den följer gausskurvan.pacman42 skrev:
Det är ju inte så konstigt. Den som lägger sig i mitten har ju mindre avstånd till rätt svar om man antar exempelvis en normalfördelning. Är fördelningen linjär så hamnar man ju i snitt lika rätt oavsett vart man placerar sig, men det är ju verkligen sällan en sannolikhetsfördelning är linjär i denna typ av frågor.
Roligt, du ger precis uttryck för det jag beskrev, -oavsett modell för betalningsmodellen, -rimligt prissatt baskraft. Det första tolkar jag som -till varje pris och det andra får nog sägas vara falskt, ny kärnkraft kommer inte producera el till en rimlig kostnad, det är därför vi ska vinstsäkra verksamheten via skattsedeln.pacman42 skrev: