358 083 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, de har smugit sig in på alla områden och i alla världsdelar. Man gräver inte ens som riktiga män i Kazakstan och Uzbekistan längre, utan även där kör man in-situ-leaching, dvs man pumpar ner grundvattnet förstärkt med syra/bas (beroende på, syra är billigare och ger större utbyte) och lakar ur uranet på plats. Detta är inte bara billigare utan skall tom ge större utbyte än traditionell gruvdrift (men jag hittar inga vederhäftiga källor på det, och det låter lite underligt i mina öron).D djac skrev:
Så det är änna hög tid att Trumpen tog tag i den där skörlevnaden. Om man inte ens hittar (självlysande?) urangruvarbetare med hacka och spade i näven i "the stans" då är slutet nära!
Oavsett vad så har vi problem med myndighetsaktivism. Tillståndsprövning kommer att ta enormt lång tid eftersom berörd myndighet inte anser sig ha kompetens eller kunna bygga upp kompetens inom, om jag inte minns fel, ca 5-10 år. Ska man påbörja en process efter att ha byggt upp den unika kompetensen så lär det ta minst lika lång tid innan dom får fram några resultat. Jag är dessvärre övertygad om att nästa val så kommer vi att få se en röd regering. Dom kommer göra sitt bästa för att stoppa processen och fortsätta lägga ner kärnkraften. Något dom har aviserat vid flera tillfällen. Så vi, framför allt södra Sverige, kommer att vara beroende av vad som händer mer Klubb Sauerkraut och deras produktion. Det kommer att bli svettigt för de som har energikrävande verksamheter.
Man får bara se till att göra det i tillräckligt stor skala så ska du se att det kan sörpla i sig fisk, delfiner, valar, fiskebåtar och annat smått och gott! Det går alltid att miljöskövla om man verkligen vill.D djac skrev:
är det en stor dag idag? 2035.
Aj aj, nu blir du satt på ignore av den stora majoriteten här. Dom anser nämligen att offentlig sektor är vis och förståndig i sitt arbete.W WFD skrev:
Trabanten är det bästa bilen och Nordkorea har det ultimata statsskicket där överheten styr med oändlig visdom.
Mja, en sak dom sagt är att dom antagit en blåare position vad gäller finansiering av kärnkraft. Där dagens röda regering vill slarva bort skattepengar på kärnkraft. Medan de kommande röda inte vill vara med om det.W WFD skrev:
(Sedan finns ju andra saker på agendan också).
Nja, men där har ni ju framgångsrikt använda kommunalt veto för att förbjuda privata aktörer att bygga elproduktion på sin egen mark.W WFD skrev:
Ja, men 122 öre/kWh lär väl skåningarna gärna betala.harka skrev:
Det är en omständighet förstås. Får kanske lägga på lite på de där 122 örena.harka skrev:
Mja, det kanske kan gå. Deras lönekostnader för bygget lär vara klart lägre.harka skrev:
Men det kan kanske vara något för skåningarna att öppna sina plånböcker och satsa på. Det går ju köra över effekt till SE4 via kabeln från Litauen. Så länge dom betalar bäst ordnar Nordpool mekansimerna att dom får effekten.
Vi betalar så mycket redan, det här ska naturligtvis i utjämningssyfte läggas på den billigaste elen i SverigeD daVinci skrev:Ja, men 122 öre/kWh lär väl skåningarna gärna betala.
Det är en omständighet förstås. Får kanske lägga på lite på de där 122 örena.
Mja, det kanske kan gå. Deras lönekostnader för bygget lär vara klart lägre.
Men det kan kanske vara något för skåningarna att öppna sina plånböcker och satsa på. Det går ju köra över effekt till SE4 via kabeln från Litauen. Så länge dom betalar bäst ordnar Nordpool mekansimerna att dom får effekten.
Jag har blivit blockerad av ett flertal individer och jag kommer sannolikt att bli blockerad av flera. Det blir så när man argumenterar för vissa saker och motståndaren inte har några argument. Särskilt de som baserar sitt liv på känslor och ideologi. Sen förnekar fakta.D daVinci skrev:Aj aj, nu blir du satt på ignore av den stora majoriteten här. Dom anser nämligen att offentlig sektor är vis och förståndig i sitt arbete.
Trabanten är det bästa bilen och Nordkorea har det ultimata statsskicket där överheten styr med oändlig visdom.
Mja, en sak dom sagt är att dom antagit en blåare position vad gäller finansiering av kärnkraft. Där dagens röda regering vill slarva bort skattepengar på kärnkraft. Medan de kommande röda inte vill vara med om det.
(Sedan finns ju andra saker på agendan också).
Nja, men där har ni ju framgångsrikt använda kommunalt veto för att förbjuda privata aktörer att bygga elproduktion på sin egen mark.
Demokrati är ett uselt system. Men alternativen är absolut värre. Om man utrotar alla oliktänkande så att det endast återstår ryggdunkare, då kan en diktatur fungera ungefär lika bra.
Team Röd har en intressant teknik. Den består i att alla kommer med tre olika påståenden som drivs av tre olika grupperingar. Då är det enkelt att hävda att de bara var missförstånd eller visioner och att det var just det här dom ville ha. Senaste tio (?) åren så har S velat lägga ner, bygga upp och avvakta kärnkraften i minst tre kompletta loopar. Det enda dom har gjort är att lägga ner fungerande kärnkraftverk.
Oklart vilka "ni" är. Pratar du om mig så är det helt ok att säga, Du. Jag är inte schizofren ... tror jag ... även om jag undrar ibland när jag vaknar på mornarna och jämför veckans välmånde. Har du några exempel på vilka fall du hävdar att man blir hindrad genom kommunalt veto?
Du har fallit offer för stora energihistorieförfalskningen, kontakta närmsta universitet för information om källkritik. Den är ungefär som i 1984 där man oavsett vad som är sant alltid varit i krig med xx osv, verkligheten är sällan så spektakulär som fablerna.W WFD skrev:Jag har blivit blockerad av ett flertal individer och jag kommer sannolikt att bli blockerad av flera. Det blir så när man argumenterar för vissa saker och motståndaren inte har några argument. Särskilt de som baserar sitt liv på känslor och ideologi. Sen förnekar fakta.
Demokrati är ett uselt system. Men alternativen är absolut värre. Om man utrotar alla oliktänkande så att det endast återstår ryggdunkare, då kan en diktatur fungera ungefär lika bra.
Team Röd har en intressant teknik. Den består i att alla kommer med tre olika påståenden som drivs av tre olika grupperingar. Då är det enkelt att hävda att de bara var missförstånd eller visioner och att det var just det här dom ville ha. Senaste tio (?) åren så har S velat lägga ner, bygga upp och avvakta kärnkraften i minst tre kompletta loopar. Det enda dom har gjort är att lägga ner fungerande kärnkraftverk.
Oklart vilka "ni" är. Pratar du om mig så är det helt ok att säga, Du. Jag är inte schizofren ... tror jag ... även om jag undrar ibland när jag vaknar på mornarna och jämför veckans välmånde. Har du några exempel på vilka fall du hävdar att man blir hindrad genom kommunalt veto?
Som tur är landade vi på fötterna och allt är ändå bättre idag
Med god etik gällande elektroniska klotterplank så blir det lite förvirrande att du kräver att jag ska söka information utan att specificera vad. Normalt är det så att du ska lägga fram vad du anser vara inkorrekt. Sen är det extremt svårt att veta vad du syftar på med kommentaren ... "Som tur är landade vi på fötterna och allt är ändå bättre idag". En totalt intetsägande kommentar utan någon som helst substans. Sluta svamla eller kom med konkreta exempel. Jag sätter nästan en tia på att du inte kommer att klara av den uppgiften. Du får nästan Herr 2W att framstå som intellektuell.D djac skrev:Du har fallit offer för stora energihistorieförfalskningen, kontakta närmsta universitet för information om källkritik. Den är ungefär som i 1984 där man oavsett vad som är sant alltid varit i krig med xx osv, verkligheten är sällan så spektakulär som fablerna.
Som tur är landade vi på fötterna och allt är ändå bättre idag![]()
Kan du vara mer konkret- tröttande (tänk på blodtrycket)W WFD skrev:Med god etik gällande elektroniska klotterplank så blir det lite förvirrande att du kräver att jag ska söka information utan att specificera vad. Normalt är det så att du ska lägga fram vad du anser vara inkorrekt. Sen är det extremt svårt att veta vad du syftar på med kommentaren ... "Som tur är landade vi på fötterna och allt är ändå bättre idag". En totalt intetsägande kommentar utan någon som helst substans. Sluta svamla eller kom med konkreta exempel. Jag sätter nästan en tia på att du inte kommer att klara av den uppgiften. Du får nästan Herr 2W att framstå som intellektuell.
Ja det är frågan. Skall man skratta eller skall man gråta?trähandtag skrev:
Det luktar som om Vattenfalls miljöpartistisk/socialdemokratisk-tillsatta lägg-ner-kärnkraft-styrelse fortsätter på den inslagna vägen:
"Sverige skall gå först" och betala mest.
Styrelsen borde bytas ut omgående.
SMR är ett vettigt koncept. Men det är fortfarande på utvecklingsstadiet. Sverige behöver inte i första hand bygga egen erfarenhet, utan det som behövs nu är el. Mycket el. Leveranssäker. Dvs beprövad kärnkraft.
Det ena utesluter nödvändigtvis inte det andra. Man kan göra både och. Men Vattenfall behöver prioritera beprövad kärnkraft.
Enligt Ny Teknik finns totalt i världen 2 SMR i drift, i Kina och Ryssland. Med tillsammans mindre effekt än en fullstor reaktor. Vattenfall vill bygga 5 eller 3 st på Ringhals. Alltså 150%-250% fler än som finns totalt i hela världen.
Jag har mycket svårt att tro att det finns någon som helst ekonomi i det. Det verkar mera som pilotprojekt så utländska företag kan testa sina idéer för att se om konceptet fungerar i verkligheten. Det är våra skattepengar som ryker. Sverige kan gott avvakta till det finns minst 20 i drift med att beställa sina SMR. Idag finns alltså ingen enda i drift i västvärlden.
På Ringhals behöver nedlagda reaktorer ersättas. Infrastruktur och nät finns för det.
SMR kan bättre placeras på andra platser. Nya platser närmare större förbrukare.
Ja, egentligen borde man bara negligera den typen av inlägg. Men det brukar bli mer underhållande när dom ska försöka lägga fram några evidens. Nu är det visserligen väldigt oklart vad argumentet ska vara. På påståendet om det har blivit bättre så säger jag, nej. Jag har blivit äldre, boendepriserna har exploderat och köttpriserna har gått upp sedan 60-talet. Bara några exempel.S styren skrev:
Vi har redan en färdig plats att installera reaktorer, den heter Barsebäck.D daVinci skrev:Ja, men 122 öre/kWh lär väl skåningarna gärna betala.
Det är en omständighet förstås. Får kanske lägga på lite på de där 122 örena.
Mja, det kanske kan gå. Deras lönekostnader för bygget lär vara klart lägre.