Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog egentligen ganska lugnt (men inte för amerikanarna), för om 10-20 år när världen har gått bort från fossil energi så kan de länder som varit med på tåget denna teknik, har företag som tjänar pengar i den nya fossilfria miljön och ekonomin.

Men USA tja, ja de kan fracking, att borra och pumpa, men de har ingen kunskap om det nya och inga företag som är med på tåget i den nya ekonomin, utan de kommer vara hjälplöst efter.
Det är bara titta på de här kolsamhällena som fortfarande inte fattar vad som hände.

Trump har ju lovat återuppliva dem 😂

Edit: finns en del bra klipp på tuben om dessa samhällen appalachian coal mines

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det ju faktiskt regeringen S och Mikael Damberg som tog tag i frågan och avskaffade skatterabatten.
Och det behöver man väl inte vara förvånad över, S brukar ju inte ha något generellt emot höga skatter.
[länk]
[länk]
[länk]
Det blev ju i praktiken en överföring av svenska skattekronor till amerikanska aktieägare, det var ju inte det man hoppades på när man betalade sin skatt precis.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Q qvirre skrev:
Vi har nog olika defintion av "gått åt helvete" tror jag. Det är inte vad jag tycker har hänt mina senaste 20 år. GDP/capita ökar ständigt. Det går alltså rent objektivt bättre nu än för 20 år sen.

Jag hävdar heller inte att vi ska lägga oss platta, sluta innovera etc. Såklart ska vi fortsätta sattsa. Men vissa skribenter försöker ständigt hävda att allt har gått åt helvete i Tyskland pga av brist på kärnkraft. Det tycker jag inte stämmer med fakta. Därav inkluderar jag Frankrike som referens.

Kan vi kombinera USAs framgångar utan att få dess nackdelar med väldiga sociala klyftor tackar jag inte nej. Men deras framgångar kan knappast tillskrivas kärnkraften.

Men som tur är bryr sig inte verkligheten om våra texter. Den blir vad den blir ändå. Så även våra åsikter verkar det som.
Det finns ställen det gått åt helvete på men Sverige är inte ett av dessa, det ser dock illa ut i Sudan, det kan jag hålla med om.

Q
D djac skrev:
Det finns ställen det gått åt helvete på men Sverige är inte ett av dessa, det ser dock illa ut i Sudan, det kan jag hålla med om.
Ja och Sudan baserar ju sin el till 70% på vattenkraft så det kunde man ju ha räknat ut att det skulle gå utför snabbt.

Till råga på allt vill dom satsa stort på solkraft framöver.

Diagram över Sudans elproduktion 2022, visar 28,6% från olja och 71,4% från vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.iea.org/countries/sudan

Q qvirre skrev:
Vi har nog olika defintion av "gått åt helvete" tror jag. Det är inte vad jag tycker har hänt mina senaste 20 år. GDP/capita ökar ständigt. Det går alltså rent objektivt bättre nu än för 20 år sen.
Är det inte lite meningslöst att kommentera om du inte läser inlägget du kommenterar?

Det är som sagt EU-kommissionen som säger att det går åt helvete, och att det har gjort det de senaste 25 åren.

Förstod du inte alls att dina grafer över GDP/capita och deras ökning för ett fåtal Europeiska länder är ett helt meningslöst mått när du inte jämför med övriga världen? När vi talar EU så är det inte skillnaden mellan Frankrike och Tyskland som är intressant. Det är skillnaden mellan EU, USA, Kina, Indien osv. som är intressant. Och framförallt skillnaden i ökningstakt.

Det är i stort sett inga nationer som sett GDP minska över en längre period. Det enda i närtid är Ryssland när Sovjetunionen kraschade.

Så du säger alltså att vi gör bättre ifrån oss än ruinerna av Sovjet, och då är alltid bra?

Hurra...

Vad gäller kärnkraften så har du helt rätt. Det är inte den USA vunnit på. Men, till skillnad från oss, så behöver de inte göra det heller. De är idag en nettoexportör av energi till följd av en utvecklad olje- och gas-industri som fått ny luft pga fracking.

Vi kan inte följa det exemplet, även om vi ville. Så då måste något annat till, och där utgör kärnkraften en möjlighet där vi skulle kunna ta ledningen.
Q qvirre skrev:
Men som tur är bryr sig inte verkligheten om våra texter.
Det var därför jag citerar Draghi, vars texter tas på betydligt större allvar... Det borde du göra med.

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så du säger alltså att vi gör bättre ifrån oss än ruinerna av Sovjet, och då är alltid bra?

Hurra...
Så det är antingen ovanstående eller att det gått åt h-e som gäller.

De 90% däremellan bryr vi oss inte om…?

Q
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, precis, det är exakt det jag menar. Vi är bara precis lite bättre än Sovjet. All data pekar i den riktningen.

Nu hittade jag också det officiella citatet från EU-kommisonen där de säger "allt har gått åt helvete i 25 år, minst". Så jag får backa där också.

Hädanefter lovar jag att lyssna på alla olyckskorpar och helt enkelt bara ge upp, det kommer aldrig att gå.

Kärnkraften är den enda sanna kraften men ingen ser det och därför är vi dömda till ett liv i misär. Här i Europa alltså, i Kina kommer det bli åka av däremot.

Jag hittar ut själv... 😊

• Haha
jawen
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Ja, precis, det är exakt det jag menar. Vi är bara precis lite bättre än Sovjet. All data pekar i den riktningen.

Nu hittade jag också det officiella citatet från EU-kommisonen där de säger "allt har gått åt helvete i 25 år, minst". Så jag får backa där också.

Hädanefter lovar jag att lyssna på alla olyckskorpar och helt enkelt bara ge upp, det kommer aldrig att gå.

Kärnkraften är den enda sanna kraften men ingen ser det och därför är vi dömda till ett liv i misär. Här i Europa alltså, i Kina kommer det bli åka av däremot.

Jag hittar ut själv... 😊
Fram tills vi har fusion så ja, då finns det ingen bättre baskraft.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Q qvirre skrev:

Jag hittar ut själv... 😊
Jag hittar inte citatet, kan du länka…?😉

Q qvirre skrev:
Kan vi kombinera USAs framgångar utan att få dess nackdelar med väldiga sociala klyftor tackar jag inte nej. Men deras framgångar kan knappast tillskrivas kärnkraften.
USA är världens största ekonomi, men statsskulden i USA närmar sig också ENORMA 125 procent av BNP 2024.! ( jämfört med Sveriges 15,5 % )

Förstår inte folk vad som skulle hända till slut, om detta "slarviga" ekonomiska land "går ordentligt på grund"!
USA´s ekonomiska "styrning" är absolut ingenting att sträva efter.

Upp som en sol & ner som en pannkaka

P paralun skrev:
Våra nuvarande kärnreaktorer i Sverige bygger ju sedan i botten på amerikanska standarder.
Det är inte sant ASEA Chefen och en till åkte till USA för att förhandla om en amerikansk reaktor tidigt på 1960-talet, dom möttes av typ 20 st advokater och höga chefer, men dom kom inte överens utan åkte hem utan kontrakt.
På vägen hem frågar Curt Nicolin kan vi inte utveckla en egen reaktor utan licensen och ritningar från USA?
Jo svarar medresenären. Jag ringer Tage (Erlander) när vi kommer hem sa Curt.
En grupp på 6 personer i en källarlokal på Asea konstruerade världens första kommersiella BWR kokar-reaktor samtidigt konstruerade Stal-Laval turbiner som som var så täta att reaktorer ångan kunde användas direkt utan att använda ånggenerator.

Den 14 juli 1965 bildades slutligen Oskarshamns Kraftgrupp (OKG) och en beställning av en reaktor på 400 MWe lades till ASEA-Atom. Året därefter godkände regeringen planerna och bygget påbörjades. Fem år senare, den 19 augusti 1971, fasades Oskarshamn 1 in för första gången på nätet.
Det var världens första kokar reaktor !!!

USA utvecklade PWR tryckvattenreaktorer.

Sovjet utvecklade kommersiella RBMK
En grafit modererad tryckvattenreaktor typ Chernobyl, nu använder man PWR typ VVER.

Redigerat:
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
USA är världens största ekonomi, men statsskulden i USA närmar sig också ENORMA 125 procent av BNP 2024.! ( jämfört med Sveriges 15,5 % )

Förstår inte folk vad som skulle hända till slut, om detta "slarviga" ekonomiska land "går ordentligt på grund"!

Det argumentet har jag hört sen jag läste ekonomi 1980. (45 år sen). USA är snart bankrutt, USA går omkull etc. (Mina lärare hade hört det sen Bretton Woods kollapsade sa dom)
Vad som sker om 45 år framåt i tiden vet ingen men att det skulle vara nära förestående är osannolikt. Skulle dyka upp MÅNGA illavarslande signaler under längre tid innan det går illa för USA.

Många på olika forum gjorde en stor grej av QE vid finanskrisen, att öka penningmängden såpass mycket gör man inte ostraffat. Inflationen skulle bli 2 siffrig inom 5 år sa flera hobby ekonomer då (2009).

Domedagsprofetior har historiskt i stort sett alltid varit fel.
Om de en gång, långt efter alla på forumet är föda, slår in rör mig inte i ryggen…

Världen behöver USD, vare sig vi vill eller inte.
Allt tugg om att ersätta dollarn som världsvaluta med nån Annan (vilken i såfall?) är självklart bara ett spel för galleriet.

L Leif i Skåne skrev:
Det är inte sant ASEA Chefen och en till åkte till USA för att förhandla om en amerikansk reaktor tidigt på 1960-talet, dom möttes av typ 20 st advokater och höga chefer, men dom kom inte överens utan åkte hem utan kontrakt.
På vägen hem frågar Curt Nicolin kan vi inte utveckla en egen reaktor utan licensen och ritningar från USA?
Jo svarar medresenären. Jag ringer Tage (Erlander) när vi kommer hem sa Curt.
En grupp på 6 personer i en källarlokal på Asea konstruerade världens första kommersiella BWR kokar-reaktor samtidigt konstruerade Stal-Laval turbiner som som var så täta att reaktorer ångan kunde användas direkt utan att använda ånggenerator.

Den 14 juli 1965 bildades slutligen Oskarshamns Kraftgrupp (OKG) och en beställning av en reaktor på 400 MWe lades till ASEA-Atom. Året därefter godkände regeringen planerna och bygget påbörjades. Fem år senare, den 19 augusti 1971, fasades Oskarshamn 1 in för första gången på nätet.
Det var världens första kokar reaktor !!!

USA utvecklade PWR tryckvattenreaktorer.

Sovjet utvecklade kommersiella RBMK
En grafit modererad tryckvattenreaktor typ Chernobyl, nu använder man PWR typ VVER.
Jo nu menade jag då de reaktorer vi har i drift idag.

F1, F2, F3 samt O3 byggdes då helt enligt det amerikanska regelverket

"På 1970-talet kom det allt fler formella krav, det var även samtidigt som den svenska
kärnkraftsmyndigheten bildades; Statens Kärnkraftsinspektion (SKI). De mest tongivande
formella kraven kom från US Nuclear Regulatory Commissions (NRC) General Design
Criteria (GDC) och Regulatory Guides (RG). Dessa krav kom först under utvecklingen av
BWR 75 och tiden därefter. Den kraftiga ökningen av de amerikanska RG-kraven och
tillhörande svenska och finska krav framgår av att det i kontraktet för F1 ingick 12 st.
RG, för OL1 36 st. och för F3 90 st."

Sen R3-R4 har ju Westinghouse levererat och följer det amerikanska regelverket.

Intressant historiebok hos SSM
https://www.stralsakerhetsmyndighet...rnkraftanlaggningar--en-historisk-betraktelse

J jawen skrev:

De lär väl starta ett krig så löser det sig på något sätt. Annars sitter de ju på sedelpressarna och så länge folk runt i världen av någon konstig anledning envisas med att vilja handla i dollar så är det ju bara att trycka fler sedlar hela tiden, som de väl gjort hur länge som helst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det ju faktiskt regeringen S och Mikael Damberg som tog tag i frågan och avskaffade skatterabatten.
Nej, det gjorde den och han inte.

Lag stiftas med riksdagsbeslut, inte DI-artiklar. Leta du reda på den budgetprop. som föranledde beslutet och se vem som skrev den, och vilken riksdagsmajoritet som röstade igenom den. Du kan få ett par ledtrådar, den har nummer 2022/23:1 och avlämnades efter valet 2022.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.