357 528 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Men det innebär inte att den är bättre för kunden bara för det. Hade det varit så, då hade det inte funnits kvar några amerikanska lastbilar (nationalism och protektionism hade inte räckt till).AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
haha jo. Hade strafftullar inte funnits och jänkare itne var så nationalistiska/ovetande så hade precis alla kört Volvo och Scaniapacman42 skrev:
Jo men det har snabbt förändrats för både USA och Kina skapar ny teknik, inkl för kärnenergi.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har ju sagt det förut, men det tål att upprepas: The US innovate, China copies, and the EU regulates...
Det är med säkerhet inget vinnande koncept rent ekonomiskt. Och det fungerar bara så länge som den tyska bilindustrin (osv.) fortsatt levererar ett överskott man kan beskatta. När det torkar ut så blir det magert till de/det andra. Man måste ha en balans mellan alla faktorer.
Politik är det möjligas konst. Det går inte med den bästa vilja i världen att åstadkomma omöjligheter. Hur många gånger man upprepar mantrat att politik är att vilja.
EU och Europa sitter fast med sina talibanska miljökämpar som vägrar acceptera kärnenergi.
Sen hann Trumpen med mycket igår och även inom energiområdet när han bytte ut chefer på energidepartemenet och även för NRC plus då hoppade av avtal som Parisavtalet.
https://www.world-nuclear-news.org/articles/climate-and-energy-in-trumps-day-one-executive-orders
Nu är jag ganska säker på att amerikanska företag som vill vara trovärdiga inte vill stämplas som fossildrivna.
Gen 4 reaktorer får säkert bättre förutsättningar genom det här.
Nej, det finns en prisaspekt också. Är det värt pengarna eller inte?
Hade jag inte tagit med priset i mina beslut så hade de sett helt annorlunda ut. Ibland tycker man inte att det högre priset motiverar en vara, andra gånger tycker man att det gör det.
Lastbilar från Europa är dyrare även amerikanska för att de är dyrare att ta fram. De har dock många värden som man får för det priset. Men alla är inte intresserade av dessa värden. Jag har olika krav på familjens förstabil och andrabil. Jag har olika krav på vardagsskor och finskor. Osv.
Tar vi andrabilen så kan ett av kraven på den vara att den skall vara billig. Det kan göra att man inte vill ha farthållare och elektrisk baklucka. För första bilen kanske detta är nödvändigt.
Energi är lite annorlunda. Den är identisk oavsett hur den producerats, sedan försöker man att lägga värden som "förnybar" och "grön" på den för att få en differentiering. Men andra kanske enbart vill ha kolkraft, då hjälper inte det.
Hade jag inte tagit med priset i mina beslut så hade de sett helt annorlunda ut. Ibland tycker man inte att det högre priset motiverar en vara, andra gånger tycker man att det gör det.
Lastbilar från Europa är dyrare även amerikanska för att de är dyrare att ta fram. De har dock många värden som man får för det priset. Men alla är inte intresserade av dessa värden. Jag har olika krav på familjens förstabil och andrabil. Jag har olika krav på vardagsskor och finskor. Osv.
Tar vi andrabilen så kan ett av kraven på den vara att den skall vara billig. Det kan göra att man inte vill ha farthållare och elektrisk baklucka. För första bilen kanske detta är nödvändigt.
Energi är lite annorlunda. Den är identisk oavsett hur den producerats, sedan försöker man att lägga värden som "förnybar" och "grön" på den för att få en differentiering. Men andra kanske enbart vill ha kolkraft, då hjälper inte det.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Som en europeisk ingenjör och som har koll på många amerikanska industrier (dock inte energi) så håller jag inte med. De har inget systemtänk, ofta sloppigt utvecklade produkter. Jag killgissar detta sträcker sig även till energisektorn.
Detta är väl en bieffekt av att de är snabba ut först.
Detta är väl en bieffekt av att de är snabba ut först.
Jag säger inte emot dig, de är ofta snabba och gör produkter som är sisådär. Men många gånger är kunderna nöjda med det. Jag håller även med om systemtänket, även om jag är i en helt annan industri.
Men de är otroligt duktiga på att tjäna pengar på det de producerar. De vet precis vilka värden de skall marknadsföra exempelvis.
Men de är otroligt duktiga på att tjäna pengar på det de producerar. De vet precis vilka värden de skall marknadsföra exempelvis.
Håller inte med för hela USA bygger ju på fungerande standarder sen får företagen kriga om kontrakten.AndersMalmgren skrev:
Våra nuvarande kärnreaktorer i Sverige bygger ju sedan i botten på amerikanska standarder.
Sen var det klart intressant att Trumpen bytte ut NRCs boss för att hålla oss till ämnet för tråden.
https://www.nrc.gov/
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag har svårt tänka mig systemtänket inom amerikansk energi skulle skilja sig från övrig amerikansk industri men då jag inte har insikt så kan jag heller inte dementera det.P paralun skrev:Håller inte med för hela USA bygger ju på fungerande standarder sen får företagen kriga om kontrakten.
Våra nuvarande kärnreaktorer i Sverige bygger ju sedan i botten på amerikanska standarder.
Sen var det klart intressant att Trumpen bytte ut NRCs boss för att hålla oss till ämnet för tråden.
[länk]
Samtidigt så är det ofta det som är det viktigaste. Den som är först ut får med sig marknaden i form av diverse supporttjänster och annat. Sen om något är så kommer den där lite bättre produkten som kanske också är lite dyrare. Då är det ingen som vågar satsa på den eftersom den ändå hyfsade produkten finns och har gott om supportmöjligheter.AndersMalmgren skrev:
Så frågan är vem som gör rätt. Med tanke på läget inom europeisk industri (det som finns kvar) känns de inte direkt som vinnare.
Jo men "standardtänket" har de ju överallt inkl om någon ska sälja en produkt.AndersMalmgren skrev:
Det är ju en förutsättning för maximal konkurrens som man eftersträvar och alltid gjort.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Ja och nej. Det finns någon standard, men den är subpar mot eurpeisk dito.P paralun skrev:
Jag har tex jobbat inom CAT Computer aided test systems mot stora svenska industriföretag. Ofta har vi byggt custom CATs och ersatt jänkarprodukter som är helt horribla.
Jo men mjukvara ska man inte blanda in för det är en egen "röra". 😉AndersMalmgren skrev:
"Man får exakt vad man beställer" som jänkarna säger.... sen sitter det "tomtar" överallt och gör dåliga upphandlingar inkl med LOU.