D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beklagar, men det ger ju inte min poäng mindre bäring. Om du inte förstår argumenten blir ju en diskussion meningslös. Om du förstår dem men inte håller med blir den potentiellt intressant.

Argumentet är att vi behöver stabilitet. Både på riktigt kort sikt i form av svängmassa (naturlig eller syntetisk) och på lång i form av relativ förutsägbarhet i utbud och pris.

När man då exempelvis jämför kostnaden för kärnkraft och vindkraft helt utan andra variabler än spotpris får man i mina ögon en väldigt skev bild av exempelvis systemkostnader.

Man kan välja att tro att vi slipper den diskussionen då vi har vattenkraft och att den klarar allt vi behöver som inte vindkraften gör. För egen del är jag skeptisk till att det räcker, i synnerhet om vi får en större tredje elektrifieringsvåg. Tror man inte att vattenkraften kan balansera allt måste man acceptera att frågan delvis hamnar i hur en komplementär kraftkälla som vindkraft borde kostnadsredovisas på systemnivå med vad kostnaderna även blir för dess brister vilka måste lösas på andra sätt.
Om detta verkligen skulle varit poängen så upplever jag att det var en konstig omväg.

Oavsett så ändrar inte detta mina åsikter, stabilitet, javisst ska vi ha det men den har ju ökat över åren och från kompetent håll framförs inga stora behov här. Om nu vi verkligen skulle öka vår elförbrukning så kan det ju såklart ändras och kärnkraft är väl då en möjlig åtgärd och då hamnar vi tillbaks i det som för mig känns helt naturligt, betala då kärnkraften för detta också, inte bara för elen, som ju är rikligt tillgänglig från billiga källor.

Priset kommer säkert fortsatt variera, det är ju en funktion hela elhandelssystemet i Europa, så det är meningslöst att ens prata om ur ett svenskt perspektiv, vi är för små och för dåligt anslutna för att sänka kontinentens elpriser.

D djac skrev:
Resonemanget att maxa kablarna tror jag inte på, kort efter att detta skett så kommer röster (starka sådana) höjas för kapacitetsökning och så är vi tillbaks där vi startade.
Nej. Vi har ju redan slagit stopp på nästa utbyggnad (trots att den var beslutat och "påbörjad") med just argumentet att vi måste se över prisbilden, så det är inte alls någon sådan automatik på det beslutet som du säger.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”När vi började bygga ut” …
Vilka kablar syftar du på här…?
Baltic Cable. (Och nej, jag menade inte att det skulle hända dag ett. Bara att det skulle komma förr eller senare.)

D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Vi har ju redan slagit stopp på nästa utbyggnad (trots att den var beslutat och "påbörjad") med just argumentet att vi måste se över prisbilden, så det är inte alls någon sådan automatik på det beslutet som du säger.
Ja det känner jag till, det är nog bara en paus, ingen stopp, och om vi skulle öka vår elproduktion så lär vi inte ha något att sätta emot, då ökas kablarna med garanti, det är liksom så det funkar och ska funka. Fri handel är väldigt basalt i EU och att försöka sitta och tjuvhålla på elen här medans våra grannar behöver den kommer inte funka helt enkelt.

V Ville_Vessla skrev:
Ja och med ett fåtal produkrionsanläggningar rätt lätt att slå ut dessa från elnätet, man behöver ju inte anfalla själva reaktorn. Det är givetvis mycket lättare att skydda 3000 vindkraftverk än en reaktor, eftersom det inte spelar nån större roll i sammanhanget om 600 slås ut.
Nej. Det går nämligen att skydda ett fåtal produktionsanläggningar. De är dessutom mycket robust byggda. Trots vår nästan totala brist på luftvärn i Sverige så är en eller två kärnkraftsanläggningar faktiskt något vi skulle kunna ge oss på att försöka skydda.

Vi kan inte skydda 3000 vindkraftverk, vi kan inte skydda 2400 av de som är kvar efter att de första 600 har fallit, vi kan inte ens skydda ett vindkraftverk. De är för det första extremt känsliga, och för det andra så finns det ingen som helst ekonomi i att lägga det lilla luftvärn vi har på att täcka en vindkraftspark som levererar just piss och inget i energiväg sett till det stora hela.

Detta spelar mindre roll eftersom vi inte kan skydda elnätet i stort. Det är för känsligt och för utspritt för att kunna skydda effektivt.

D djac skrev:
Ja det känner jag till, det är nog bara en paus, ingen stopp, och om vi skulle öka vår elproduktion så lär vi inte ha något att sätta emot, då ökas kablarna med garanti, det är liksom så det funkar och ska funka. Fri handel är väldigt basalt i EU och att försöka sitta och tjuvhålla på elen här medans våra grannar behöver den kommer inte funka helt enkelt.
Så jag kom med ett exempel på redan genomförd politik. Och du kom med tyckande... Som sagt; logos.

Jag avslutar debatten med dig iom det. Du får gärna sista ordet.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Baltic Cable. (Och nej, jag menade inte att det skulle hända dag ett. Bara att det skulle komma förr eller senare.)
Den som byggdes 1994…? (Hur skulle jag kunna söka vad du skrev 1994)🧐
Å jo, vi har haft liknande priser som Tyskland i decennier, så prispåverkan har varit där hela tiden.
Tex så gav den oss rekordbilliga el 2012-2020 pga BILLIG gas.
När sen elpriset stiger med DYR gas, ja då e det kabeln det e fel på…

Du får ursäkta men narrativet ditt haltar fortfarande..

Z Zodde skrev:
Den som byggdes 1994…? (Hur skulle jag kunna söka vad du skrev 1994)🧐
Å jo, vi har haft liknande priser som Tyskland i decennier...
Nej, inte dom siffrorna jag kommer ihåg. De vill jag gärna se listade.

Nej, inte dom siffrorna jag kommer ihåg. De vill jag gärna se listade.
Vilka siffror söker du?

Här är elpriset SPOT SE4 (källa Nordpool)
och Tyskland( Källa EPEX) sista 7 åren
EUR/Mwh
2016 29,53 vs 29,18
2017 32,18 vs 34,20
2018 46,36 vs 44,50
2019 39,80 vs 37,70
2020 25,86 vs 30,50
2021 81,8 vs 96,80
2022 162,0 vs 235,40
2023 74,16 vs 104
2024 56.8 vs 86

D djac skrev:
Oavsett så ändrar inte detta mina åsikter
Det var inte heller min direkta avsikt. Känns bara skönt om debatten inte förs mot halmdockor.

Mikael_L
T.ex. Kinas elpriser (men säkert väldigt många andra länder också) är ett gytter av saker att ta hänsyn till.
Kinas elpriser till hushållen är extremt låga, men industrin har inte alls samma stora subventioner.

I Kina bestämmer partiet elpriset, och de var tvungen att höja det (samt subventionera mer) härom året då de fick elbrist i landet då kolkraftverken började gå med förlust och stoppade produktionen för att inte förlora mer pengar.

Men det är en massa olika faktorer som bestämmer elpriset, bl.a region, vilken spänningsnivå elen köps vid, vilka tider på dygnet/året osv.
Om jag nu fattat något alls av denna:
https://www-china--briefing-com.tra...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kärnkraft för 90-112 öre per kWh placerad i SE3, är det bra eller dåligt för industrin i SE3/4?
Tja, det är ju inte säkert att det kommer bli några 90 öre, det kanske blir bara 10 öre (och sen kommer 70 öre gömmas i skatteuttag för oss alla, oavsett om man förbrukar lite eller mycket el).

Men om du kollar länken i mitt inlägg #6190
https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-det-ska-bli.496061/page-413#post-6344207
så kan man ju se att kärnkraft som ev skulle trycka upp priset till 80 öre skulle vara dåligt, för både industri likväl för hushållen.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.