6 337 läst ·
73 svar
6k läst
73 svar
Vi som bygger i Västeråstrakten 2006
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det var länge sedan det var någon från Västerås skrev något så jag tänkte ta och väcka den här tråden till liv. Med den bygg-boom som råder i Västerås borde det finnas många här på forumet från "våra" trakter.
Jadå. Vi bygger Villa Värnamo från Smålandsvillan ute på Skälby. Beräknas vara klart i sommar.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Ja se där, tråden är minsann inte död ännu. 
Bygger ni i det område som kallas Triangelnätet?
Bygger ni i det område som kallas Triangelnätet?
Jajamensan. Det byggs även Mälarvillor därute (såg att ni bygger det just nu, eller är i stort sett klara - grattis!), men vi valde Smv efter mycket hoppande fram och tillbaka mellan olika husleverantörer. Det ska bli jättespännande och jag kanske lägger upp en blogg när vi kommit lite längre fram i mars.Robert_Maria skrev:
(oj, såg just att jag svarade med makens inloggning - jobbigt med auto-inloggning)
/applecore
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Tackar och bockar. Det är härligt att vara klar, eller nästan i alla fall. Inflyttade är vi hur som helst.
Hur långt har ni kommit med byggandet?
Hur långt har ni kommit med byggandet?
Hej igen! Inte så långt... Vi har skickat in bygglov och ska - förhoppningsvis - sätta igång i april. Eftersom vi bygger ett modulhus så hoppas vi vara klara innan sommaren.Robert_Maria skrev:
Hur lång tid tog det för er att få bygglov? D v s hur många veckor?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Oj, där hade vi otrolig tur. Från det att vi fått in ritningarna så var det klart bara på 10 minuter. Papper i hand hade vi så fort posten hade förmått att leverera posten. Med andra ord ett par dagar.
applecore72 skrev:
Konstigt hur bygglov funkar. När man först pratar med dem så tar det 6-8 veckor. Efter 2 veckor så har inte handläggaren fått handlingarna från registratorn när jag ringer och kollar. När jag senare undrar igen när lovet är klart så får jag e-post dagen efter att beslutet är beviljat men tar upp till 2 veckor innan kommer med posten.
Efter 1 vecka frågar jag igen och dagen efter får man e-post om att det är färdigt att hämta.
Så handläggaren var snabb men skulle tagit mycket längre tid om man inte ligger på lite grann. Behövdes bara fråga snällt. Antar att det går snabbt om man är riktigt envis och ligger på.
Efter 1 vecka frågar jag igen och dagen efter får man e-post om att det är färdigt att hämta.
Så handläggaren var snabb men skulle tagit mycket längre tid om man inte ligger på lite grann. Behövdes bara fråga snällt. Antar att det går snabbt om man är riktigt envis och ligger på.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det låter ju inte det minsta roligt det där. Antigen vi tur eller ni otur...
Vårt bygglov gick rimligt snabbt, men jag känner igen det där med att det verkade som att det skedde saker precis när man kontaktade dem.
Det började redan med nybyggnadskartan. Efter att inte ha fått den inom utlovad tid utan det nog gått 8 veckor eller så ringde jag till dem och fick till svar: "Den ja, den skulle jag _precis_ till att rita in det sista på" och så fick den på eftermiddagen samma dag. Slump? Kanske
Sedan med bygglovet var det också lite så. Ringde till dem och fick svar att: "ja, den ligger i tur att kolla på nu, jag ska ta fram papprena och kolla igenom lite preliminärt" och så bygglov nästan direkt efter det. Så det skadar nog inte att ringa en gång för mycket...
Det började redan med nybyggnadskartan. Efter att inte ha fått den inom utlovad tid utan det nog gått 8 veckor eller så ringde jag till dem och fick till svar: "Den ja, den skulle jag _precis_ till att rita in det sista på" och så fick den på eftermiddagen samma dag. Slump? Kanske
Sedan med bygglovet var det också lite så. Ringde till dem och fick svar att: "ja, den ligger i tur att kolla på nu, jag ska ta fram papprena och kolla igenom lite preliminärt" och så bygglov nästan direkt efter det. Så det skadar nog inte att ringa en gång för mycket...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
De där väntetiderna känner jag inte alls igen, vem hade ni som handläggare på byggnadskontoret?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det var otroligt länge sedan det skrevs något i denna tråd. Är det ingen som bygger i Västerås längre?
Hmm, det kanske kan ha göra med titeln 
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Titeln på tråden har att göra med att det är en gammal tråd. Trots åldern tror jag att ämnet är underförstått, byggande i Västerås.
Klicka här för att svara