Har precis fått ett nytt tak lagt på en byggnad som kommer vara ouppvärmd och där djur bitvis kommer vistas. Taket består av råspont och underlag+ytpapp. Råsponten som lades var tyvärr inget bra virke, på vissa bräder syns till och med nästan barkrester. och jag misstänker att det obehandlat kommer snabbt börja växa mögel på ytan. Vad är bästa sättet att förebygga mögelpåväxt?

Rengöring och ventilation har jag redan tänkt på men kan man måla råsponten eller behandla den med något medel som förhindrar påväxt? Alla tips mottages, känns lättare att göra något nu innan problemet börjat växa.

Mögel gillar fukt. Så ventilation är bra.
Om det inte möglat tidigare lär nuvarande miljö vara tillräckligt torr för att möglet inte skall växa.

Det finns olika anti-mögel-medel man kan använda på trä. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnen på något nu. Jag skulle söka på nätet. Kanske fråga någon AI för inspiration, men inte lita blint utan alltid kolla. Men överlåter det till den intresserade. Så får man relevant och aktuell info.

• Gilla
olaf2
  • Laddar…
Z Zwännzån skrev:
Har precis fått ett nytt tak lagt på en byggnad som kommer vara ouppvärmd och där djur bitvis kommer vistas. Taket består av råspont och underlag+ytpapp. Råsponten som lades var tyvärr inget bra virke, på vissa bräder syns till och med nästan barkrester. och jag misstänker att det obehandlat kommer snabbt börja växa mögel på ytan. Vad är bästa sättet att förebygga mögelpåväxt?

Rengöring och ventilation har jag redan tänkt på men kan man måla råsponten eller behandla den med något medel som förhindrar påväxt? Alla tips mottages, känns lättare att göra något nu innan problemet börjat växa.
O O skrev:
Om det inte möglat tidigare lär nuvarande miljö vara tillräckligt torr för att möglet inte skall växa.

Det finns olika anti-mögel-medel man kan använda på trä. Jag kommer tyvärr inte ihåg namnen på något nu. Jag skulle söka på nätet. Kanske fråga någon AI för inspiration, men inte lita blint utan alltid kolla. Men överlåter det till den intresserade. Så får man relevant och aktuell info.
Tack för info. Jag har dock spenderat hela natten på att undersöka problemet med spontant fläckvis mögel på råspont och kommit fram till några saker:

1. Dagens mögel som uppstår på råspont fläckvis och med klara fyrkantiga ytor utan påväxt handlar INTE OM FUKT. Det handlar inte ens om att man använder splintved till råspont.

2. Det handlar om TORKNING och SOCKER.

När splintveden torkas i ugnarna så innehåller den (särskilt på sommaren) mycket glukos som dras med vattnet till ytan (vattenlösligt) där vattnet evaporerar och lämnar ett sockrigt ytlager kvar. Men där ströpinnarna ligger vid torkning går ej glukosen med vattnet till ytan, därför möglar det ej där trots samma sorts skitvirke.

Jag undrar nu om man faktiskt skulle kunna motverka möglets tillväxt genom att skrubba ytan med någon vattenlösning upprepade gånger och på så sätt lösa upp och bli av med den sockriga ytan. För att sedan torka ut den ordentligt. En kombination med mögelfri borde göra susen.

Jag förstår att ytan i ett helt torrt inomhusklimat inte skulle börja mögla men det många råkar utför sker blixtsnabbt så fort RF går över 70-80% något vi aldrig såg förr....

• Screenshot_20260822_010847_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Z Zwännzån skrev:
Tack för info. Jag har dock spenderat hela natten på att undersöka problemet med spontant fläckvis mögel på råspont och kommit fram till några saker:

1. Dagens mögel som uppstår på råspont fläckvis och med klara fyrkantiga ytor utan påväxt handlar INTE OM FUKT. Det handlar inte ens om att man använder splintved till råspont.

När splintveden torkas i ugnarna så innehåller den (särskilt på sommaren) mycket glukos som dras med vattnet till ytan (vattenlösligt) där vattnet evaporerar och lämnar ett sockrigt ytlager kvar. Men där ströpinnarna ligger vid torkning går ej glukosen med vattnet till ytan, därför möglar det ej där trots samma sorts skitvirke.

Jag undrar nu om man faktiskt skulle kunna motverka möglets tillväxt genom att skrubba ytan med någon vattenlösning upprepade gånger och på så sätt lösa upp och bli av med den sockriga ytan. För att sedan torka ut den ordentligt. En kombination med mögelfri borde göra susen.

Jag förstår att ytan i ett helt torrt inomhusklimat inte skulle börja mögla men det många råkar utför sker blixtsnabbt så fort RF går över 70-80% något vi aldrig såg förr.
O O skrev:

Efter alla efterforskningar har jag kommit fram till att det enda förebyggande som hjälper i en så pass öppen byggnad är stallfärg i taket. Innehåller Antimögelmedel och är diffusionsöppen. Så tvätt först sen målning.

Jag hade inte gjort något, visst kommer det vara lite svart men inget som sprider sig. Blir bara lite missfärgning.
Är ju ett djurstall.

En annan reflektion.
Diagonalsträvor på takstolarnas underram kan kanske vara bra om man inte har något innertak, men finns det inga på högbenen för att minska risken för "domino-fall"?

A AndersS skrev:
Jag hade inte gjort något, visst kommer det vara lite svart men inget som sprider sig. Blir bara lite missfärgning.
Är ju ett djurstall.
M MagHam skrev:
En annan reflektion.
Diagonalsträvor på takstolarnas underram kan kanske vara bra om man inte har något innertak, men finns det inga på högbenen för att minska risken för "domino-fall"?
Ahh...inte mitt tak. det ser ut så här.

• 20260822_114428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte gjort något.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Z Zwännzån skrev:

Jag förstår att ytan i ett helt torrt inomhusklimat inte skulle börja mögla men det många råkar utför sker blixtsnabbt så fort RF går över 70-80% något vi aldrig såg förr....
Kan de ha lagt brädorna upp-och-ned?

En skicklig byggare lägger åt rätt håll. Den hyvlade sidan neråt.

Men nu är skadan skedd. Kanske duger att tvätta bort? Såpa rår på det mesta!

A AndersS skrev:
Jag hade inte gjort något.
Nä men jag har redan lagt så mycket tid/pengar på det här projektet att låta råsponten börja mögla första vintern inte känns bra personligen. Ska man sälja i framtiden kan ju vissa vända i dörrn om taket ser ut som en mögelhärd...

Z Zwännzån skrev:

Lysande. När du vet orsaken (sockret) är det den man skall åtgärda för att bli av med problemet (möglet). Att vänta på att det möglar och sedan ge sig på möglet är bara att bekämpa symtomen.
Z Zwännzån skrev:
Jag undrar nu om man faktiskt skulle kunna motverka möglets tillväxt genom att skrubba ytan med någon vattenlösning upprepade gånger och på så sätt lösa upp och bli av med den sockriga ytan. För att sedan torka ut den ordentligt. En kombination med
👍Sockret är vattenlösligt. Så det räcker att tvätta med vatten för att det skall försvinna.
Z Zwännzån skrev:
mögelfri borde göra susen.
👍Precis! Det kan redan finnas mögel. Så det bör man se till att ta död på.

Kanske tvätta med vatten ett par gånger så sockret är borta och låta torka ordentligt innan man tvättar med mögelfri enl instruktion en sista gång.

Jag tänker att man bäst förebygger med vinteravverkning, sågning innan. 1:e april och sen torkning av panelen ute under bar himmel minst 60 dagar, gärna ett år eller åtminstånde 6 mån under plåt men luftigt från skiftet juni/juli

Att hålla på med kemikalier eller färg ska inte vara nödvändigt alls på råspont.

• Gilla
PerOF och 1 till
  • Laddar…
Z Zwännzån skrev:
Nä men jag har redan lagt så mycket tid/pengar på det här projektet att låta råsponten börja mögla första vintern inte känns bra personligen. Ska man sälja i framtiden kan ju vissa vända i dörrn om taket ser ut som en mögelhärd...
När det möglar på råspont enligt din bild och utan isolering så är det när taket börjar läcka. Har använt blåträ i förrådsbyggnader utan problem, både tak och golv.
Men är du orolig så ska du givetvis behandla med något.

Magnus E K
Intressant. Jag satte tunn billig råspont som innertak i min lilla sommarsnickarbod (ouppvärmd och till största delen oisolerad före detta friggebod), ovanför bara vindpapp och plåttak. Blev påväxt på delar av några brädor första vintern och jag tänkte att jag kanske borde förbättra ventilationen för att det inte skulle bli mer. Blev dock aldrig av att jag gjorde något annat än att slipa bort möglet och det har inte kommit något nytt på andra ställen de sju-åtta säsonger som sen gått (utom på ett ställe nära nocken där taket läcker lite).

Det där med mögel på råsponten har jag haft massor med problem med. Tre nylagda tak har fått påväxt. Därför bränner jag försiktigt råsponten på undersidan innan montering numera. Och om det är socker som fälls ut så förstår jag nu varför lite gasol gör underverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.