Jipeeee..... Vi ha fixat el-kontraktet och på måndag träffar vi vår tilltänkte KA

Vi hade avrop idag, men tyvärr har husleverans blivit flyttad till efter semestern. Nu blir den i augusti, men målet har varit att vara klara till jul, så det kan väl fortfarande gå.

Hade du avrop idag? Så ni var på Mälarvillan? Träffade ni Norling? Hade ni ett barn med er?

Jag tror att jag träffade er. Det var jag som satt inne hos Norling när ni kom.....

Var det ni?

Gud vad trist att ni inte får leverans förrän efter sommaren. beror det på problematiken Mälarvillan har när det gäller att alla kommer samtidigt? Att Gäddeholm har uppehållit bygglovsprocessen?

Jag lider mer er, verkligen. Men vill ni komma igång med "ett" byggande kan ni ju alltid komma och hjälpa oss, vi drar igång i maj. ;)

Ah, japp, det var vi! Liten värld :)

Det är Mälarvillan som inte kan leverera förrän i augusti, men vi är faktiskt inte så jätte-knäckta. Det är klart att vi vill komma igång så fort som möjligt, men vi bor bra idag och någon månad till är inte hela världen.

Ja, det vore kul att komma och se hur det går för er när ni drar igång!

Vad kul, då vet jag hur ni ser ut i alla fall. Det var jag som satt inne hos Norling när ni kom. ;)

Ni är hur välkomna som helst från och med den 15:e maj, ni är ännu mer välkomna om ni tar med er arbetskläderna. ;)

Mälarvillan berättade om hur det hade varit för dem, de sa att man till viss del kan skylla fastighetskontoret i Västerås för det.

Nervositeten stiger. Nu är det mindre än en månad kvar tills huset kommer.....

Hur går det för er andra som bygger i eller omkring Västerås?

Jo, det går framåt. Imorgon ska vi ha lite loppmarknad och sälja/skänka bort saker som finns i sommarstugan som står på tomten nu, ifall någon vill ha något. Vem vet, det kanske inte kommer någon, men det är ju inte hela världen det heller. Sedan ska vi förhoppningsvis riva snart och försöka komma igång med markarbetena. Bygglovet sägs vara nära nu.

Vad gäller alla beslut har vi kommit rätt långt med det mesta och i veckan kom vi en bra bit med köket, men badrummen kvarstår att detaljplanera. Jag har också i veckan pratat med en bra puts-kille i grannskapet som förhoppningsvis kan fixa vår fasad. Det vore väldigt skönt om han kunde få tid till det eftersom jag har kunnat följa hans arbete och vet hur duktig han är. Dessutom är han väldigt trevlig och lätt att ha att göra med.

Vi har dessutom kollat lite på bergvärmepump och för detta finns det en bergborrare i grannskapet som sägs vara bra, så jag ska prata med honom om det.

När du pratar med bergborraren hör om han har lust att ta fler jobb. Vi kommer behöva en bergborrares tjänster vi med.

Vad blev det för effekt på värmepumpen?

Hur löser ni rivningen? Tar ni hjälp av brandkåren eller ska ni "plocka" ner huset?

Ni som bygger med Mälarvillan, har ni helt arkitektritat hus elelr har ni utgått från någon av deras husmodelller som finns på webben?

Känner att vi kanske borde kolla med dem åxå!!

För vår del så har vi spånat idéer under många år och arkitekten har hjälpt oss "gifta ihop" dem.

Snart är det dags att se hur våra idéer ser ut, husleveransen är ju snart. :)

@robert_maria:

såg i en annan tråd att ni anlitat arkitekt i Gbg för att rita. Blev det kostsamt att rita själv?

Hur stort blir ert hus och ungefär vad går bygget på? Har Mälarvillan totalentreprenad eller är det general/delad entreprenad som gäller?

@ telli

Priset kan vi prata om mer privat om du vill veta detaljer

Mälarvillan bygger inte alls faktiskt, de levererar storelement. Vi har valt delad entrepenad.

@Robert_Maria

Okej!! Vi tar nog en kontakt med Mälarvillan, men ett av våra "krav" är att ha totalentreprenad och det låter ju inte som att Mälarvillan gör så...

Jag hör av mej i senare skede för mer info om priser och så! Kan jag bara fråga hur stort ert hus blir? Var in på er hemsida och huset ser ut som att det skulle passa hos oss åxå!!  :)

@telli

Om totalentrepenad är ert krav kommer mälarvillan inte kunna hjälpa er. De kan däremot peka ut några olika entrepenörer som kan ta allt utom själva husleveransen.

Vi bygger ca 215 kvm.

Tack, det är alltid trevligt att höra att det vi knåpat ihop uppskattas även av andra.

Nu är vi äntligen igång. De började med förberedande arbete för plattan idag.

SPÄNNANDE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.