Beklagar denna något dramatiska inledning, men det är i princip sant och nu är allt stängt i supportväg några dagar framåt samtidigt som en köldknäpp är på väg....suck.

Vi har en EGSAX06D9W från -21 som har gått som en klocka. Men: Nu är det kallt i huset för värmebärartemperaturen ligger och pendlar mellan 28 och 32 grader, kompressorn verkar inte köra på någon längre stund. Den borde köra ut ungefär 43 grader nu. Normalt jobbar den mot innetermostat som är ställd på 24 grader (sitter på en varm väggm motsvarar 22,5 ca i resten av huset) Den visade bara 20 grader och pumpen verkade inte ha några ambitioner att försöka nå sitt mål. Utegivaren verkar iallafall visa rätt med stadiga värden. Borrhålet ser bra ut vad gäller temp.
Detta började häromdagen. Det sammanfaller i tid med att jag gjorde en förändring som inte borde spelat någon roll. Jag har inte haft någon statistik på energiförbrukningen sen förra februari. Tänkte att det skulle komma någon lösning men provade nu att blåsa statistiken. Det hjälpte inte, det finns fortfarande ingen statistik men nu är det kallt istället. :) Jag vet ju förstås inte om det har med varandra att göra, det kan ju bara vara en slump.

Som ett steg i felsökningen gick jag från styrning av rumstermostat och valde framledningstemperatur istället, men det är ingen skillnad. Den värmer inte tillräckligt.

Däremot verkar den göra varmvatten som vanligt till runt 47 grader utan kompressor, så den är det ju inget fel på.

Är det någon som känner igen detta? Ett förslag på lösning eller felsökning?

Redigerat:
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag antar att du provat att stänga av pumpen och låta den vara avstängd en stund och startat den igen ?

• Gilla
KarlXII
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag antar att du provat att stänga av pumpen och låta den vara avstängd en stund och startat den igen ?
Jajamensan. Den fick stå av trekvart men det hjälpte inte...

Har du inga som helst larm i maskinen ?

DonPablo DonPablo skrev:
Har du inga som helst larm i maskinen ?
Nej, ingenting. Den funkar hur bra som helst, men den vägrar att köra ut tillräckligt varmt vatten i golvet. Ibland går den upp till 36 grader men bara en kort stund.

det finns ingen inställning max framledning, som man råkat bocka i någonstans? eller någon idiotisk el/väderstyrning

DonPablo DonPablo skrev:
det finns ingen inställning max framledning, som man råkat bocka i någonstans? eller någon idiotisk el/väderstyrning
Nja, den går ju delvis på utetemperaturen men det har funkat hittills. Såg att det kunde bli problem om den satt i utsatt läge men den funkar bra med stabila, sanna värden.

Update: Plötsligt hörde jag att något hände i pannrummet - dörren stod öppen. Kompressorn varvade upp och började lämna över 40 grader . Insåg att jag inte hade någon koll på hur varmt det skulle bli inne i huset eftersom jag kört på rumstermostaten från början, så jag svängde över den till styrning med rumstermostat. Det funkade inte. Max 20 nånting grader fast den fick gå ett par timmar. Tillbaka till Styrning Framledningstemperatur och då började temperaturen stiga igen. Nu är det åtminstone drägligt inne men jag vet inte vad som händer när det blir kallare igen.

Efter samtal med en Daikintekniker - som sett det här beteendet förr - så är nu ett nytt styrkort beställt.
Tillsvidare går den i Nödläge, på elpatron.
Återkommer när det blir ordning på den.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Sådörja, igår dök reparatören äntligen upp och nu har den spunnit som en katt sen igår.
Det var mycket riktigt kortet nere vid kompressorn som var boven i dramat.
En lika tråkig som lustig grej - den har rapporterat elanvändningen fläckfritt så länge den gått på elpatron i nöddrift.
Nu i normal drift, med kompressor, är det bara 0,00. Minst sagt märkligt.
Nu är det bara att se fram mot fakturan. Och anmäla till försäkringsbolaget. Och till Arctic tilläggsförsäkring.
Håll tummarna .

KarlXII KarlXII skrev:
Sådörja, igår dök reparatören äntligen upp och nu har den spunnit som en katt sen igår.
Det var mycket riktigt kortet nere vid kompressorn som var boven i dramat.
En lika tråkig som lustig grej - den har rapporterat elanvändningen fläckfritt så länge den gått på elpatron i nöddrift.
Nu i normal drift, med kompressor, är det bara 0,00. Minst sagt märkligt.
Nu är det bara att se fram mot fakturan. Och anmäla till försäkringsbolaget. Och till Arctic tilläggsförsäkring.
Håll tummarna .
Det är väl 5 eller 6års garanti på Daikin eller var det någon yttre påverkan som gör att det inte går på garantin.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Dåligt att det skall ta nästan en månad att få fram reservdel och byta ut den.

• Gilla
KarlXII
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det är väl 5 eller 6års garanti på Daikin eller var det någon yttre påverkan som gör att det inte går på garantin.
Återkommer med hur det går med det där... :)

F fusion skrev:
Dåligt att det skall ta nästan en månad att få fram reservdel och byta ut den.
Ja, det tycker jag också. Lite väl länge faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.