Installerades förra året så har väl egentligen garanti men kanske något jag själv kan kolla först?

Det är en Daikin Stylish och det droppar / rinner kondensvatten från höger sida när man tittar på den. Det droppar även vid utloppet så det är åtminstone inte helt stopp i dräneringsslangen.

Kanske dåligt med fall på utloppet

• Gilla
Thompa99 och 1 till
  • Laddar…
Damm”boll” i slangen gissningsvis. Blås bakvägen försiktigt med tryckluft för att rensa.

• Gilla
Thompa99 och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat att det är i våg enligt installationen, och att det inte lutar ned framåt eller annat avvikande som gör att vattnet samlar sig på fel ställe. Kolla också med våtdamsugare att suga utifrån där kondensen rinner ut ifall det blivit någon tillväxt som stryper flödet. Det är massa organiskt som följer med kondensvattnet (bl.a pollen) och efter tillväxt och sedimentering kan bli proppar.

se till att filtren i innerdelen är rena, täta filter gör att det försöker tar in luft andra vägar och man får in mer damm och senare ger problem (har man nåt punkten med synlig spår i dammet när man drar elementmustycket för dammsugaren så har man nått punkte att det behövs rengöras).

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mycket vanligt att det kondenserar på bladen, framförallt med hög kyla och låg fläkt när det här hög fukt inne.

Såg att den på jobbet som är alldeles för överdimensionerad att det hängde droppar längs hela utblåset i 3 rader men ingen hade droppat.

Har du rörelse på utblåsen eller står de still?

P Pligg85 skrev:
Mycket vanligt att det kondenserar på bladen, framförallt med hög kyla och låg fläkt när det här hög fukt inne.

Såg att den på jobbet som är alldeles för överdimensionerad att det hängde droppar längs hela utblåset i 3 rader men ingen hade droppat.

Har du rörelse på utblåsen eller står de still?
Intressant. Vet inte om det var för att jag stängde av den med fjärrkontrollen förut eller om det var något annat skäl men när jag startade den nu så stod den på max fläkt (manuell) och ingen rörelse på utblåsen.

Borde jag ha rörelse av eller på, och fläkt hög eller låg för att minska risken för denna kondensering?

Soffan som står under fick en stor blöt fläck och det var en rejäl pöl på golvet under så inte bara några få droppar som ramlade ner. Iofs så kan det nog hålla på och droppat ett gäng timmar innan vi märkte det.

Har FTX så det kommer ju kontinuerligt dras in ny och fuktig luft också.

Har inte samma märke men fick detta problem förra året. Visade sig att kondenstråget i innedelen var sprucken från fabriken. Gick inte att byta ut bara den så fick en ny innerdel. Innan jag lyckades få dit en för inspektion så trodde de precis som andra här att det var stopp, fel fall osv. Tog tid att upptäcka detta då jag endast kör AC ca 2 veckor per år och som tur gick det på garantin med nån månads marginal.

Lycka till!

• Wow
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Intressant. Vet inte om det var för att jag stängde av den med fjärrkontrollen förut eller om det var något annat skäl men när jag startade den nu så stod den på max fläkt (manuell) och ingen rörelse på utblåsen.

Borde jag ha rörelse av eller på, och fläkt hög eller låg för att minska risken för denna kondensering?

Soffan som står under fick en stor blöt fläck och det var en rejäl pöl på golvet under så inte bara några få droppar som ramlade ner. Iofs så kan det nog hålla på och droppat ett gäng timmar innan vi märkte det.

Har FTX så det kommer ju kontinuerligt dras in ny och fuktig luft också.
Ju mer fläkt=blås du har ju mindre tendens till att kondensera allt för mycket.

Rör sig bladen och vinklar flödet kan det bli lite hur som. Blir det bromsat flöde kan luften ta med sig dropparna ut eller så hjälper det till att torka dem.
Är kondensen som på filmen så skapas nog fukten inte i första hand på bladen.

Jag stryper tilluft i huset när det går över 55 % rh via smart styrning.

Kom ihåg sen att köra nedstängning som tillverkaren förespråkar eller kör fläkt innan avstängning.

Den kalla typ 3 gradiga och blöta luften i fläktbladen och i själva maskinen stängs ofta in när maskinen stänger ner och sluter sig.
Kan bildas mögel.

När vi stänger av så går den först 15min på endast fläkt och sen stänger ner.

Annars kan du få som den googlade bilden:
Air-Conditioning-System.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pligg85 skrev:
Ju mer fläkt=blås du har ju mindre tendens till att kondensera allt för mycket.

Rör sig bladen och vinklar flödet kan det bli lite hur som. Blir det bromsat flöde kan luften ta med sig dropparna ut eller så hjälper det till att torka dem.
Är kondensen som på filmen så skapas nog fukten inte i första hand på bladen.

Jag stryper tilluft i huset när det går över 55 % rh via smart styrning.

Kom ihåg sen att köra nedstängning som tillverkaren förespråkar eller kör fläkt innan avstängning.

Den kalla typ 3 gradiga och blöta luften i fläktbladen och i själva maskinen stängs ofta in när maskinen stänger ner och sluter sig.
Kan bildas mögel.

När vi stänger av så går den först 15min på endast fläkt och sen stänger ner.

Annars kan du få som den googlade bilden:
[bild]
Jag provade att sätta på den igen nu för att testa lite med inställningarna en det tog bara någon timma och sen började det droppa igen. Har ju kört AC mycket förut och har aldrig märkt något droppande så jag börjar luta åt att det är något som hänt mer plötsligt, typ stopp i dräneringen eller liknande.

P Peter321 skrev:
Installerades förra året så har väl egentligen garanti men kanske något jag själv kan kolla först?

Det är en Daikin Stylish och det droppar / rinner kondensvatten från höger sida när man tittar på den. Det droppar även vid utloppet så det är åtminstone inte helt stopp i dräneringsslangen.

[video]
Har du rengjort dammfiltret ordentligt?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Morgan Larsson Morgan Larsson skrev:
Har du rengjort dammfiltret ordentligt?
De stora filtrena? Jo jag dammsög dem nu innan jag provade igen.

MultiMan
Hur ofta rengör du filterna? Det måste göras regelbundet för att undvika problem. Jag gör det varannan vecka.

MultiMan MultiMan skrev:
Hur ofta rengör du filterna? Det måste göras regelbundet för att undvika problem. Jag gör det varannan vecka.
Jag har programval 200, 300 och 500 tim som påminner när det är dags. Min är inställd på 300 tim körning. 500 tim var för dammigt för mig.

Plig85:s bild var riktigt grisig, vilket i princip innebär att plocka ned innerdelen i atomer om den skall kunna rengöras vettigt - förhoppningsvis har inte TS kört lika långt med sin ;-)

Med den täta droppande som i TS videoklipp så är det i stort sett stopp i slangen ut - så börja med att försöka få hål på detta - som tidigare nämnt, våtdamsugare, försiktig användning för att peta hål i stoppet med rensare/kabeldragare och försöka suga ut det som hindrar, utifrån från utedelen. - och det kan komma åtskilliga decilitrar - kanske uppemot halvliter med kondens när det väl går 'hål' på det då innerdelen ofta rymmer förvånansvärt mycket kondens innan det börjar droppa över

Den rätt snabba takten i videon tyder på att rätt mycket kondens som skapas och att det är ganska fuktig luft som kyls av.

Om du fortfarande har droppande utlopp, dvs inte helt igenproppat, ger också en förklaring att det kan gå mer en halvtimme efter start innan det börja droppa från innerdelen inomhus då innerdelen kan hålla ganska stor skvätt kondensvatten innan det börja droppa över.

Kolla också på slangen utsidan att du inte har S-lås (vattenlås) pga förläggning så att det blivit skit som sedimenterat med tiden i 'vattenlåset' och det börja blockera - kondensvatten ser rent ut, men i verkligheten är det en massa damm och annat som tvättas ur lamellerna kontinuerligt och följer med samma väg, och kan bli tillväxt i som klibbar ihop allt. ställ en vit matbytta under utloppet (när kondenavledningen fungerar igen) så ser du att med tiden samlas förvånansvärt mycket gucka i botten på byttan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.