Skulle jag köpa en kap och ger så skulle jag köpa med så stor klinga som jag kan. De snitt de är riktigt bra på är stolpar/reglar som inte cirkrlsågen tar med ett snitt och gerar man en regel går det år en del klinga.

Z z_bumbi skrev:
Skulle jag köpa en kap och ger så skulle jag köpa med så stor klinga som jag kan. De snitt de är riktigt bra på är stolpar/reglar som inte cirkrlsågen tar med ett snitt och gerar man en regel går det år en del klinga.
Håller med. Min makita från jättegammal har liten klinga och inget drag, jag har "ofta" fått dra fram fogsvansen till den lilla hörnan som blir kvar, oftast vid ger. Men det fanns inget annat att köpa på den tiden med arbetar-budget.
Jag tar den stora om den finns på lager.
Den kommer stå på plats och sedan kanske bäras runt lite på tomten, men karln lyfter skrot heladagarna så det ska no funka.
Läste i andra tråden att det kan vara lättare med klingor till den stora och det är oxå viktigt.
Nu blev jag sugen på att ge bort min gamla Makita och ha Metabon själv men "Nej - inte vara snål nu"
Tack för all input och hoppas någon annan får hjälp - verkar vara en återkommande fråga.

köp en ytteligare till dig själv... ;)

för egen del är jag glad att ha en äldre, mindre att smidigare ta fram när 'man skall bara'

• Gilla
Jocke_BP
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du något lämpligt förslag?
Om du hittar och kan tänka dej begagnat tycker jag att ELU PS 174 är fantastiskt bra fortfarande, när det krävs ännu bättre precision får man ta fram NOBEXen och handsåga

Ska du ha nytt med sladd är ELUs moderna kusiner som säljs under Dewalts märke rätt vettiga.

F fribygg skrev:
Om du hittar och kan tänka dej begagnat tycker jag att ELU PS 174 är fantastiskt bra fortfarande, när det krävs ännu bättre precision får man ta fram NOBEXen och handsåga

Ska du ha nytt med sladd är ELUs moderna kusiner som säljs under Dewalts märke rätt vettiga.
de produkter från ELU som togs in i dewaltboet har vad jag förstått rakt över varit top notch, trots byte till gul färg. och smidigare än sina amerikanska motsvarigheter gärna präglade av 'bigger and better'.

ett tag kunde man identifiera dem med 'made in switzerland', men hur det är med den saken nuförtiden vet jag inte.

elu ps174 sägs motsvaras av dewalt dw701 respektve 707, beroende på om man vill ha variabel hastighet.

har en dewaltbadgad elu-tillverkad borrhammare, lätt liten urstark och oförstörbar.

Det stog en dewalt för halva priset på Bauhaus Linköping tidigare idag. Batterivariant. Ingen aning om modell.

Det blev den stora metabo från netonnet.
Vi snickrade hela helgen och omg vilken skillnad mot min gamla Makita.. men den har nog 25 år på nacken..
Tack för all input!
Jag får nog starta en ny tråd: "hur renovrar man (rengör) en gammal trög makita kap/gersåg" :)

kul! en fräsch sågklinga är en bra början...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.