P
Det finns ofta bra beg kap och ger sågar där man kan göra verkliga fynd och köpa obetydligt använda maskiner folk köpt lite förhastat.. Framförallt när många verkar börja köpa batteridrivna så blir det lite översvämmning på nätanslutna maskiner..

Kvalitets maskiner som är använda av privatpersoner brukar ha mycket kvar att ge som beg och plötsligt kostar dom 20-40 % av nypris och benstativ ingår ofta på köpet...

Januari är ju lite pank och skillsmässo/flytta isär månad så ofta mycket grejer till salu. av folk som behöver pengar..

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Supernöjd med min Metabo så slår ett slag för dom jag med.
Hållit många år med med många projekt bakom sig.
Lite grovtandad klinga som följer med så tips att köpa en fintandad till lister å dylikt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Jocke_BP skrev:
Hej,
Tänkte köpa en inflyttningspresent till en som nyss köpt hus, ingen snickare direkt ännu men ska bygga lite hyller och arbetsbänk i garaget osv.

Jag har jujat på kombimaskiner men dessa kanske inte är långsiktiga. Klyva gjorde jag själv med cirkelsåg och bockar minns jag..

Någon som har tips på maskin till denna typ av jobb?
Hej!
Är det en kap o girsåg du är ute efter?
Vi köpte hus för något år sedan och jag märkte ganska snart att sågar gör olika saker😁 men den såg jag haft störst nytta av är min sänksåg, med hjälp av såglinjalen sågar man rakt och det går ställa sågdjup.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det enda jag är intresserad av är att kunna kapa lister och liknande med högre precision än idag. Allt det andra gör jag för hand med fogsvans och lär fortsätta med det även om jag hade en lämplig maskin (gillar att såga för hand helt enkelt).
Prova ett magnetiskt sågstöd till handsågen, ger bra precision. Exempelvis https://katalog.big-gruppen.com/kat...tyg/geringsstod-nobex-505-18258?show=11018355
Älskar den lilla prylen.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
Han en sådan och är mycket nöjd!
Samma här!

Köpte en Elu för några hundralappar på loppis för 20 år sen, måste vara mitt bästa köp någonsin.

Allt är i metall och det glappar ingenstans, riktigt stabil.

Men laser och sånt har den förstås inte.

• Gilla
Duxxor och 2 till
  • Laddar…
Gersåg är väldigt användvart för en husägare. Perfekt till lister osv. Det är inte en såg som gör allt men den är klart bäst till mycket.

Behöver inte lägga så mycket för att få en såg som håller i många år. Har själv en bosch och den har sågat många tusen snitt. Jag skulle dock undvika de allra enklaste som bara går upp och ner, du vill ha en som även kan glida fram/tillbaka det gör dem mycket mer mångsidiga.

En egenskap som är viktig om du tänker ha den fast monterad i en verkstad är att den inte ska sticka ut för långt bakåt. De flesta skjuter ut bakåt, och man vill inte offra så mycket golvyta när man möblerar. DeWalt har som inte gör det, Jula har någon lite billigare.

Jag köpte en batteridriven SKIL kap och gersåg på Bauhaus i vintras. Batteri och laddare ingick och det gick på 1799:- fantastisk maskin till det mesta och bauhaus har ofta kampanjer där man får batteri och laddare vid köp av valfritt verktyg.

Har hikoki i jobbet, och visst är skil ett steg ner, men de är oerhört prisvärda. Mer än exempelvis Ryobi enligt mig. Multiverktyget är grymt exempelvis!

J Jocke_BP skrev:
Hej,
Tänkte köpa en inflyttningspresent till en som nyss köpt hus, ingen snickare direkt ännu men ska bygga lite hyller och arbetsbänk i garaget osv.
En kapsåg kräver nästan genast en sågbänk ett par rullstöd och rejält utrymme för förvaring och arbete. Men är nödvändigt när man bygger altan och uthus.

Som första maskin rekommenderar jag en cirkelsåg. Med styrskena får man ett universalverktyg för såväl kap- som klyvjobb. Kika på Bosch Universalcirc (ej Easycirc) och den tillhörande tvådelade styrskenan i plast som är tillräckligt bra för många olika jobb. Kompakt och lätt att stuva undan.

Batterisystemet kan användas till allt från verktygsmaskiner till skaftdammsugare mm.

J Jocke_BP skrev:
Hej,

Jag har jujat på kombimaskiner men dessa kanske inte är långsiktiga. Klyva gjorde jag själv med cirkelsåg och bockar minns jag..

Någon som har tips på maskin till denna typ av jobb?
Snåla inte köp nåt rejält. Köpte en gång en billig kapsåg. Höll i 3 år sen fick jag slänga den.

B BerhjaPj skrev:
Snåla inte köp nåt rejält.
Har du något lämpligt förslag?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du något lämpligt förslag?
Det är verkligen svårt att ge nåt förslag för generellt är de som säljs idag bra. Köper du en Bosch, millwaukee, Makita, hikoki kommer den hålla hur länge som helst, köper du Metabo, skil, Ryobi, scheppash, einhell kommer den inte hålla lika längre. Min Ryobi är 14 år gammal men fungerar som den ska trots att den stått ute under tak i 5 år.

Åk till en bygghandel och känn och kläm. Laser är jättebra i början men går sönder efter några år så lägg ingen energi på det.

Det absolut första man ska köpa är en skruvdragare och en cirkelsåg. En bra cirkelsåg med en snickarvinkel klarar du dig lååångt på. Kap och gersåg är ett ganska onödigt verktyg att ha om man inte behöver en till lister eller dylikt.

Kanakas123 Kanakas123 skrev:
köper du Metabo, skil, Ryobi, scheppash, einhell kommer den inte hålla lika längre.
Det är nog inte så säkert.

Laser är jättebra i början men går sönder efter några år så lägg ingen energi på det.
Lasern på min Bosch fungerar fortfarande som när den var ny efter runt tio år. Har dock aldrig tyckt den är speciellt användbar. Men vi är ense om att den inte är så viktig.

Kap och gersåg är ett ganska onödigt verktyg
Jasså? Det är för mig tveklöst den motordrivna såg jag använder mest. Handcirkeln krävs nästan vapenhot för att jag ska befatta mig med...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi har en hel del Ryobi, bland annat just en kap/gersåg som vi är mycket nöjda med. Vi är lantbrukare så vi använder nog våra grejer mer än genomsnittet och Ryobi har vettigt pris och bra kvalité om man inte köper deras billigaste modeller.

Innan Ryobisågen gjorde jag misstaget att köpa en Meec på Jula, den slet jag ut på under ett år...

Men precis som andra sagt är sågbordet minst lika viktigt, min pappa hade ett från en billighetsaffär och jag trodde att de var sådana de var ända tills jag köpte ett eget av lite bättre sort (osäker på fabrikat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.