9 998 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Vettig (billig) kapsåg till ny husägare med måttliga krav
Jag vet inte om jag håller med. Hade en som jag köpte på rea på Clas för 699, ordinarie pris 1299. Den har byggt massor åt mig, från möbler till två stora altaner, och verkligen fått jobba hårt, och håller fortfarande skapligt. Nu har jag den som andrasåg, och en DeWalt som första, eftersom den bler kvarglömd ute en natt och har lite rostprickar på sliden.B BerhjaPj skrev:
Min känsla är att det är inte egentligen hållbarhet man betalar för, utan precision och genomtänkthet.
när det gäller kap- och gersåg till en orutinerad användare skulle jag undvika en med räls på grund av risken för kickback. farligt på riktigt.
men samtidigt köpa en med tillräckligt stort blad 254mm för att klara parkett.
men som present? skall man inte köpa något som vederbörande inte kommer på att köpa själv, men har stor nytta av??
jag skulle tänka i termer av fein-såg, en dremel, eller kanske allra helst en vinkelslip med 24ans papper. perfekt att småjustera snickeridetaljer med.
när man väl har den i arsenalen blir den mycket mer uppskattad än man kunde föreställa sig.
men samtidigt köpa en med tillräckligt stort blad 254mm för att klara parkett.
men som present? skall man inte köpa något som vederbörande inte kommer på att köpa själv, men har stor nytta av??
jag skulle tänka i termer av fein-såg, en dremel, eller kanske allra helst en vinkelslip med 24ans papper. perfekt att småjustera snickeridetaljer med.
när man väl har den i arsenalen blir den mycket mer uppskattad än man kunde föreställa sig.
rakt09 skrev:
Kanske om man nu vill undvika "räls" (släde?), ja ni fattar hoppas jag. Sen ser jag personligen ingen större risk med det...K Kane skrev:
jo, en fast monterad klinga måste vara tillräckligt stor för att klara bredden på det som skall sågas.K Kane skrev:
men det går i vissa fall att i nödfall vända på biten.
har två kap-och gersågar modell lite större och föredrar den med fast klinga big time. bättre precision, mindre risker. kickback är fan inte kul.
de är också gärna mer prisvärda.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har ingen aning om vad som menas med räls och släde. Får mig att tänka på järnväg och jultomten. Blir väl att titta lite på YouTube innan man köper nåt sånt här...Alfredo skrev:
"Fast monterad". Går bara att vika ned, ej dra fram och tillbaka.Magnus E K skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räls, släde eller vad det nu ska kallas. Går att dra fram och tillbaka. Kan såga bredare ämnen med samma klingstorlek. Ett självklart val enligt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade inte Schepphard varit slut så hade jag slagit till på den, ingen aning när den kommer i lager. Behöver till nästa helg då vi ska snickra lite 
Om inte Scheppard kommer i lager blir det en Metabo kgs 216 från Netonnet.
Min gamla Makita utan drag (ca 25 år gammal) börjar bli mycket "trög" så kanske köper en till mig själv oxå.
Eller kanske den går att renovera upp - hel och fin men mycket trög, Tror den är infettad med fel smörja (av mig genom åren)..
Om inte Scheppard kommer i lager blir det en Metabo kgs 216 från Netonnet.
Min gamla Makita utan drag (ca 25 år gammal) börjar bli mycket "trög" så kanske köper en till mig själv oxå.
Eller kanske den går att renovera upp - hel och fin men mycket trög, Tror den är infettad med fel smörja (av mig genom åren)..
Jag har den Metabo-sågen som länkas tidigt i tråden. Köpte den 2016 när vi skaffade oss vårt första hus. Den hänger med än. Lasern funkar fortfarande men är ingenting jag använder, litar hellre på mitt dragna streck. Köpte Bosch sågstativ till som var billigare än Metabos egna och håller även det fortfarande. Borde kanske byta klinga nu såhär vid 10-års jubileet 😄