Hej,
Tänkte köpa en inflyttningspresent till en som nyss köpt hus, ingen snickare direkt ännu men ska bygga lite hyller och arbetsbänk i garaget osv.

Jag har jujat på kombimaskiner men dessa kanske inte är långsiktiga. Klyva gjorde jag själv med cirkelsåg och bockar minns jag..

Någon som har tips på maskin till denna typ av jobb?

• Gilla
Lage Eckeskog
  • Laddar…
  • Gilla
Värntorpanders och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Metabo kgs 216 ska vara ett bra köp när man är i dom där prisklasserna.

Den hade jag utan tvekan slagit till på

• Gilla
MikeOz och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte denna som ofta kommer upp här som ett vettigt budgetalternativ? Jag vet dock absolut inget om den rent personligen.

[länk]

[bild]
Han en sådan och är mycket nöjd!

• Gilla
Swenlott och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Dewalt

• Haha
statiker
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte denna som ofta kommer upp här som ett vettigt budgetalternativ? Jag vet dock absolut inget om den rent personligen.

[länk]

[bild]
Äger just denna modell.
Den fungerar bra för en hobby byggare/snickare

J Jocke_BP skrev:
Hej,
Tänkte köpa en inflyttningspresent till en som nyss köpt hus, ingen snickare direkt ännu men ska bygga lite hyller och arbetsbänk i garaget osv.

Jag har jujat på kombimaskiner men dessa kanske inte är långsiktiga. Klyva gjorde jag själv med cirkelsåg och bockar minns jag..

Vill du ha en ännu billigare än ovanstående två runt 1200kr så finns ju Meec på Jula för 799:- men den har ju en billigare konstruktion... Så det beror på hur priskänslig du är och hur mycket den ska användas (blir med tiden lite glapp / inte så precis i kapningarna tex).

https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-020652/

PS: Jag har en äldre version av Scheppachen någon länkade ovan och den blir också glapp med tiden, men har i alla fall den stora fördelen med att kunna "dra ut" klingan på de där stängerna för att göra längre kap på tex hyllplan som din vän säkert har nytta av. Det kan inte de billiga som endast klarar kap på runt 15 cm.

Redigerat:
Metabon är helt OK. Man kan gera och kapa. Lasern är inte superbra centrerad men det funkar. Den har varit ett av få bra budgetköp jag gjort. Använt massor till parkettgolv, lister, altaner eller bara helt enkelt för att kapa upp lagoma bitar för att åka till tippen. Samma klinga har hållit hela vägen.

Sen kanske man vill såga lite i skivor, då åker man på att skaffa cirkelsåg om det skall bli raka snitt. Jag tycker oftast det går bra att ta sticksågen till det, särskilt om man jobbar ensam. Men jag skulle inte vilja vara utan metabon!

Magnus E K
Det enda jag är intresserad av är att kunna kapa lister och liknande med högre precision än idag. Allt det andra gör jag för hand med fogsvans och lär fortsätta med det även om jag hade en lämplig maskin (gillar att såga för hand helt enkelt).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En fogsvans är inte heller en dum present. Om inte annat mycket praktisk att dela upp julgranen med när den gjort sitt.

Dewalt dws 774 eller 777 är riktiga maskiner

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
J Jocke_BP skrev:
Hej,

Hej!
Grattis!
Royobi har prisvärt och bra saker.
Vi har köpt deras 18 volt och 36 volt maskiner.
(JULA.SE) Ofta extrapriser.
Den stora kap o gerdågen batteridrivna med underlag, (vagn)
Använder vår familj ofta.
Nästa steg är ju Makita, men betydligt dyrare men hålller nog driftsmässiggt fler år.
LYCKA TILL!
BRA MASKINER GÖR NÄSTAN HELA JOBBET.!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.