9 998 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Vettig (billig) kapsåg till ny husägare med måttliga krav
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Ja, en med gejdrar.Magnus E K skrev:
Nej det är inte farligt om det man sågar ligger mot anhållet och man håller händer på rätt ställen.
Klingans tandning pressar dessutom arbetsstycket mot anhållet.
det är potentiellt farligt om man inte har förstånd att föra ner sågklingan i sitt yttre läge och sedan såga i riktning från sig.FredrikR skrev:
gör man tvärtom och klingan träffar en hård gren eller kanske till och med en spik kan den få rejäl kraft i riktning mot dig. kickback.
och även om man förstår detta, men är lite snabb i sin handrörelse är det lätt hänt att klingan inte initialt sänks ner i sitt trygga yttre läge
och här hade vi som det framgick att göra med en mindre van användare.
därför framhöll jag i detta fall att fast klinga hade en fördel i att vara ett tryggare redskap. och påpekade att klingan då bör vara av en viss storlek; om man nu skall såga annat än lister.
Man använder normalt inte en kap&ger till att kapa grenar eller rivningsvirke.rakt09 skrev:
det är potentiellt farligt om man inte har förstånd att föra ner sågklingan i sitt yttre läge och sedan såga i riktning från sig.
gör man tvärtom och klingan träffar en hård gren eller kanske till och med en spik kan den få rejäl kraft i riktning mot dig. kickback.
och även om man förstår detta, men är lite snabb i sin handrörelse är det lätt hänt att klingan inte initialt sänks ner i sitt trygga yttre läge
och här hade vi som det framgick att göra med en mindre van användare.
därför framhöll jag i detta fall att fast klinga hade en fördel i att vara ett tryggare redskap. och påpekade att klingan då bör vara av en viss storlek; om man nu skall såga annat än lister.
Man sågar normalt sett reglar, panel, lister, trall, mindre bitar av skivmaterial, men inte ved och grenar eller nåt med spik i då det förstör klingan.
Tycker du en ovan användare ska köpa en med fast klinga till en början och sedan gå över till en med gejdrar?
Resonerar man som dig är det heller ingen garanti att man håller det man ska såga emot anhållet.
Alla verktyg kan vara farliga om man inte tänker till.
Sluta med skrämselpropagandan.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
kapa grenar eller rivningsvirke 90% av tiden med min därför den står ute året runtFredrikR skrev:
Man använder normalt inte en kap&ger till att kapa grenar eller rivningsvirke.
Man sågar normalt sett reglar, panel, lister, trall, mindre bitar av skivmaterial, men inte ved och grenar eller nåt med spik i då det förstör klingan.
Tycker du en ovan användare ska köpa en med fast klinga till en början och sedan gå över till en med gejdrar?
Resonerar man som dig är det heller ingen garanti att man håller det man ska såga emot anhållet.
Alla verktyg kan vara farliga om man inte tänker till.
Sluta med skrämselpropagandan.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Tangentbordsknackande (eller numera oftast långsam pekfingervals på surfplatta) leder tyvärr inte till så mycket erfarenhet av elektriska sågar... Undviker normalt motorverktyg (frånsett skruvdragare, gräsklippare, trimmer) om det finns rimliga manuella alternativ.H hydrolift skrev:
Ska du lista ett rum kan denna vara lämplig.Magnus E K skrev:
Är det ett garage eller en altan som är på tur skulle jag valt annan såg.
Kickbackrisken ska inte förringas men alla klingsågar har en, ofta väldigt vass och snabbroterande klinga i närheten av dina händer.
Den om nåt bör man ha koll på och akta sig för.
Hej,
Måste handla imorgon och det blir en Metabo på Netonnet.
Vad ska man tänka på gällande de olika modellerna:
KGS 216 M
KGS 254 M
Jag förstår att den dyrare har större klinga men har det vesäntlig betydelse?
Sedan ser jag att Ryobi har en på Jula som tipsats.
EMS216
Är det kanske ett bättre alternativ?
Finns i lager där ajg passerar imorgon och han gillar Ryobi.. antagligen mest för färgen..
Måste handla imorgon och det blir en Metabo på Netonnet.
Vad ska man tänka på gällande de olika modellerna:
KGS 216 M
KGS 254 M
Jag förstår att den dyrare har större klinga men har det vesäntlig betydelse?
Sedan ser jag att Ryobi har en på Jula som tipsats.
EMS216
Är det kanske ett bättre alternativ?
Finns i lager där ajg passerar imorgon och han gillar Ryobi.. antagligen mest för färgen..
Så efter lite mer forskning beslutar jag mig för Metabo.
Då är det bara frågan om vilken. Budget räcker till den stora så det finns kanske ingen anledning att INTE köpa den eller vad är er allmäna åsikt. I den länkade tråden verkar det mest vara utifrån behov, men är det någon nackdel med den stora KGS254M om man bortser från priset?
Då är det bara frågan om vilken. Budget räcker till den stora så det finns kanske ingen anledning att INTE köpa den eller vad är er allmäna åsikt. I den länkade tråden verkar det mest vara utifrån behov, men är det någon nackdel med den stora KGS254M om man bortser från priset?
Den är troligen större och tyngre och därmed bökigare att bära runt. Och kanske drar lite mer el.J Jocke_BP skrev:Så efter lite mer forskning beslutar jag mig för Metabo.
Är det tänkt att den ska stå på samma plats den mesta tiden så gör det så klart inget.
Ett arbetsbord/stativ underlättar väldigt mycket eller är snarare ett måste om man behöver sågen till mer än enstaka snitt. Så ryms det inom budget skulle jag prioritera det. Är väldigt nöjd med Metabo KSU 251, men jag tror att andra fabrikat också passar.
Redigerat: