12 499 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Vertyg för elektriker
Använder montörkniv till skalning, liknande denna 
Söker rekommendationer från er proffs på bra slang, så vi som ej är proffs kan glädja elektrikern när han kommer och slippa detta. Finns det bra kvalié på nätet och köpa?Xanthy skrev:
Har faktiskt en kulotång, tjuge spänn på loppis förra sommarn
Här kommer lite äldre verktyg.
Div. Kulotänger, de tre nedersta är för B-rör. 11-16mm, på den tiden då man räknade inre diam. (11mm är omkring 16mm utvändigt och var nog den vanligaste dimensionen).
Överst t.h. en avmantlare från gissningsvis 1940-talet och så Raw-plugg borr för klamring och håltagning den "hårda" vägen.
I nutid är min favorit Stripax-skalaren.
Div. Kulotänger, de tre nedersta är för B-rör. 11-16mm, på den tiden då man räknade inre diam. (11mm är omkring 16mm utvändigt och var nog den vanligaste dimensionen).
Överst t.h. en avmantlare från gissningsvis 1940-talet och så Raw-plugg borr för klamring och håltagning den "hårda" vägen.
har du en slags samling över gamla installationsprylar?Elhistoriska skrev:Här kommer lite äldre verktyg.
det vore väldigt intressant att få lära sig mer om gammalt elmateriel. jag har en böjning åt HVG-knopplednings och blanktrådshållet...
det är möjligtvis inte så att du är en av de här killarna:
http://home.swipnet.se/elsamling/
http://www.elmuseum.se/
Jo, det är jag med sidan utan www. Har mest samlat under alla år, på senare tid har jag försökt forska lite i alla prylar som jag släpat hem. Är tacksam för all information du och andra kan bidra med.electrocuted skrev:
Har läst med intresse om dina retro-installationer på detta forum. Hoppas det kommer mera av den varan.