Använder montörkniv till skalning, liknande denna IB_Image.php

Xanthy skrev:
Jag var till en kund som hadde lagt slang inköpt från biltema.
Slutade med att jag fick dra ny slang.
Vilken skit fastnade hela tiden och gick av så fort det kärvade.
Köp aldrig billig slang det blir bara dyrare i slutändan.
Söker rekommendationer från er proffs på bra slang, så vi som ej är proffs kan glädja elektrikern när han kommer och slippa detta. Finns det bra kvalié på nätet och köpa?

snaggletooth skrev:
Håller fortfarande vid min montörskniv som det ultimata verktyget för uppskäftning av kablar, de andra specialverkygen har jag tröttnat på ganska omgående.

Har du en kulo tång också? :D:D:D

Den som man har om man ska böja en kulo kabel (orginal kabeln)

Har faktiskt en kulotång, tjuge spänn på loppis förra sommarn:D

el_richard skrev:
Har du en kulo tång också? :D:D:D

Den som man har om man ska böja en kulo kabel (orginal kabeln)
Den man bockar med eller den man klipper dosorna med? :D Nej, har ingen av dom faktiskt.

marla32 skrev:
Söker rekommendationer från er proffs på bra slang, så vi som ej är proffs kan glädja elektrikern när han kommer och slippa detta. Finns det bra kvalié på nätet och köpa?

PM Flex har en bra slang som har e-nummer 1402580 (16-slang)

Fnularn skrev:
Vaf#n har du snott bestick från min lokala pizzeria, åh moddat! :D
He He, det är faktiskt äkta vara ("arvegods" anno dazumal) om någon nu trodde något annat, men den börjar sjunga på sista versen.

Tack för tipset. Nu blir min nya kompis elektrikern glad.:)

Här kommer lite äldre verktyg.

Div. Kulotänger, de tre nedersta är för B-rör. 11-16mm, på den tiden då man räknade inre diam. (11mm är omkring 16mm utvändigt och var nog den vanligaste dimensionen).

Överst t.h. en avmantlare från gissningsvis 1940-talet och så Raw-plugg borr för klamring och håltagning den "hårda" vägen.

I nutid är min favorit Stripax-skalaren.

• IMG_0518_640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elhistoriska skrev:
Här kommer lite äldre verktyg.

Div. Kulotänger, de tre nedersta är för B-rör. 11-16mm, på den tiden då man räknade inre diam. (11mm är omkring 16mm utvändigt och var nog den vanligaste dimensionen).

Överst t.h. en avmantlare från gissningsvis 1940-talet och så Raw-plugg borr för klamring och håltagning den "hårda" vägen.

I nutid är min favorit Stripax-skalaren.
har du en slags samling över gamla installationsprylar?
det vore väldigt intressant att få lära sig mer om gammalt elmateriel. jag har en böjning åt HVG-knopplednings och blanktrådshållet...:)
det är möjligtvis inte så att du är en av de här killarna:
http://home.swipnet.se/elsamling/
http://www.elmuseum.se/

Jovisst, det är den första, han är upphovsman till. :cool:

snaggletooth skrev:
Den man bockar med eller den man klipper dosorna med? :D Nej, har ingen av dom faktiskt.

den man bockar med...:p

electrocuted skrev:
har du en slags samling över gamla installationsprylar?
det vore väldigt intressant att få lära sig mer om gammalt elmateriel. jag har en böjning åt HVG-knopplednings och blanktrådshållet...:)
det är möjligtvis inte så att du är en av de här killarna:
[länk]
[länk]
Jo, det är jag med sidan utan www. Har mest samlat under alla år, på senare tid har jag försökt forska lite i alla prylar som jag släpat hem. Är tacksam för all information du och andra kan bidra med.

Har läst med intresse om dina retro-installationer på detta forum. Hoppas det kommer mera av den varan.

spikskydd behövs bara vid genomgång av reglar, kabeln skall i övrigt hänga lös för då förväntas den "flytta på sig" om en spik kommer sättandes genom väggen!

Jag har en halvgammal Megger (100V), märkt ASEA tror jag, men troligen tillverkad av någon annan. Är Elhistoriska intresserad av såna grejer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.