12 520 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
Vertyg för elektriker
Som sagt så krävs spikskydd när du går igenom reglar.Ifö skrev:
Du får inte borra utan måste jacka ut regeln så att du kan 'lägga' in kabeln, sedan fäster du ett U av plåt som skydd.
Skulle aldrig falla mig in att skippa rördragning även om det hade uppmuntrats på arbetsplatsen. Jag har heller aldrig varit på något bygge, eller hört talats om något bygge, där det inte var KRAV på SVENSK standard, alltså den klassiska med rör i väggen och inte den nya EUskiten.
Då har du köpt för billig slang, för billig fjäder och lagt slangen fel, bra slang korrekt lagd är inga problem.FredrikB skrev:Jag håller på att bygga ett 45 m2 rum med en stor mängd hembio- och datakablar i flexslangar och aldrig, ALDRIG, har jag varit så j-vla förbannad på ett bygge som när jag försökte mig på den nyinköpta 20-meters nylondragfjädern . Usch vilken junk... Enda sättet att få igenom fjädern var att sträcka ut flexslangen hårt mellan två personer (krävde nästan hela trädgården...) och sedan trycka igenom dragfjädern. Likt förbenat satte den sig på sniskan flera gånger - jag skulle vilja se den stackare som försöker sig på att mata fjädern genom flexslangen i mitt befintliga bygge....
aldrig mer, inte ens stålfjäder =/
jag har en glasfiberfjäder men den ligger bara och skräpar, när jag använde den att dra med och hade kört in den i ett rör och släppte vindan, för att gå till andra änden och pilla ut fjädern/sätta fast fkna, så knäcktes glasfibern ibland om det tex var en dosa på 1000 Ö.G. då blev det till att börja skarva vilket är tidsödande. enda fördelen med den är vindan som håller ordning på tråden och som är hjälp som draghandtag. jag har satt en vanlig 30 nylonfjäder på en plastsladdvinda och skruvat fast stativet i en plyfabit som jag kan hålla fast med knäet samtidigt som jag drar och vindar in-funkar bra!
Köpte först Julas sk*t slang och hade ett elände. ÖBs var bättre, men nu köper jag bara slang av bra kvalité.
Att fiska kabel i väggar går bra med rätt prylar. Jag har en riktigt styv amerikansk "fiskefjäder" som egentligen är till för att dra signalkablar under heltäckningsmattor med, men den funkar bra mellan skivor och isolering också.
Det enda irriterande problemet just nu är att jag tydligen är för senil för att komma ihåg att köpa senildosor.. (3 ggr)
Att fiska kabel i väggar går bra med rätt prylar. Jag har en riktigt styv amerikansk "fiskefjäder" som egentligen är till för att dra signalkablar under heltäckningsmattor med, men den funkar bra mellan skivor och isolering också.
Det enda irriterande problemet just nu är att jag tydligen är för senil för att komma ihåg att köpa senildosor.. (3 ggr)
Jag var till en kund som hadde lagt slang inköpt från biltema.
Slutade med att jag fick dra ny slang.
Vilken skit fastnade hela tiden och gick av så fort det kärvade.
Köp aldrig billig slang det blir bara dyrare i slutändan.
Slutade med att jag fick dra ny slang.
Vilken skit fastnade hela tiden och gick av så fort det kärvade.
Köp aldrig billig slang det blir bara dyrare i slutändan.
det fanns för ca 5-8 år sedan en batteri driven dragtrådsupprullare.
Dock var det en stålfjäder som satt på rullen...
Liknade en skruvdragare.
Dock var det en stålfjäder som satt på rullen...
Liknade en skruvdragare.
Men vad är det för tänger eller knivar ni proffs har för avmantling? Särskilt då man ska ta bort längre bitar av skyddsplasten på EKK, Jag har provat flera olika "tekniker" för att inte skada själva skyddsplasten på trådarna, men får inte till det. Sist köpte jag Hultafors specialkniv som jag trodde var lösningen, men det var ändå ett jäkla pill. Finns det ingenting som man kan bara sticka in och dra? Såg en i Elfas katalog som hade en knivspets likt ett T.
Erber
jag har en vanlig mattkniv, och sticker ut kniven så lite det går, drar ett varv runt manteln och gör ett "knäck" så blir det ett fint snitt, bara ett fåtal ggr för längesen hade jag sönder ledarisoleringen, men det var då jag använde avbitare för att skala yttermanteln...
jag brukar skala ledarisoleringen med avbitare dock.. det går snabbt&lätt.
om det inte är 6 el 10 kvadrat, då tar jag mattkniven även där.
jag brukar skala ledarisoleringen med avbitare dock.. det går snabbt&lätt.
om det inte är 6 el 10 kvadrat, då tar jag mattkniven även där.