Dragfjäder eller dragband, finns både i plast/nylon och fjäderstål. Plast går bättre i slang, fjäderstål nyper mindre om man drar långa sträckor med mycke krökar.
Produkter som diskuteras: "dragband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Är det fjäderstål så ska man se till att aldrig tappa den på golvet.
Glasfiberfjädern jag har är dyr, men något helt fantastiskt bra. Köp den och bli glad.
http://www.katimex.com/
http://www.katimex.com/
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Men välj inte någon 20m-variant, aaaaalldeles för jobbig att trassla ordning på.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Eller köp en sån här:

Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Blåser eller suger tråden genom rör/slang. Påstås klara snävt böjd slang med veckad insida. 50 m rör på 3 sekunder. Har aldrig provat, men skulle vara intressant att göra
Ingen annan här som sett en?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kommer inte ihåg priset på den, men vill minnas att den ej är billig
Jag har använt den nån vecka eller två.
Den är väl 'ok', inte mer, knappast värd alla de tusingar de än så länge kostar.
Den tar sig igenom på många ställen visst, men jag hade antagligen fått igenom en dragfjäder också. Sen är det ett helsike om man är ensam, för du märker ju inte när du är framme utan den sprutar bara ut en massa snöre på golvet.
Tycker personligen det blir för mycket pill med trådar och knutar och specialmunstycken och allt vad det är.
Använder man aldrig stålfjäder så vet man inte vad de är bra till
Stål är mycket bättre än plast när det blir längder över 10-15m, nylonet bara korvar ihop sig i röret medans med stål har du fullt tryck vid längre rör.
Den är väl 'ok', inte mer, knappast värd alla de tusingar de än så länge kostar.
Den tar sig igenom på många ställen visst, men jag hade antagligen fått igenom en dragfjäder också. Sen är det ett helsike om man är ensam, för du märker ju inte när du är framme utan den sprutar bara ut en massa snöre på golvet.
Tycker personligen det blir för mycket pill med trådar och knutar och specialmunstycken och allt vad det är.
Använder man aldrig stålfjäder så vet man inte vad de är bra till
Stål är mycket bättre än plast när det blir längder över 10-15m, nylonet bara korvar ihop sig i röret medans med stål har du fullt tryck vid längre rör.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tänkte också på det då jag såg annonsenDanne031 skrev:
Har själv använt en sådan där EZ-gun som den heter under ca ett år. Tycker inte den kan ses som en ersättare till dragfjädern, utan snarare som ett komplement i knepiga situationer där dragfjädern går bet.. Funkar t ex jättebra i markrör då man inte har något dragsnöre att använda sig av. Då knyter man fast typ en liten fallskärm i snöret på pistolen och sen är det bara att skjuta, eller snarare blåsa då...
kostar ca 10.000.
Om man är sugen så kan man hyra denna på www.cramo.se
Har använt den 2-3 gånger.
Ca 40 meter i ett 40 mm pansar rör.
(drog pex 6 kvadrat)... Det skulle finnnas en hjälpdosa någonstans men den var igenbyggd...
Om man är sugen så kan man hyra denna på www.cramo.se
Har använt den 2-3 gånger.
Ca 40 meter i ett 40 mm pansar rör.
(drog pex 6 kvadrat)... Det skulle finnnas en hjälpdosa någonstans men den var igenbyggd...