2 492 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Vertikala linjer synliga efter målning av ny gipsvägg. Godkänt ?
zarkov skrev:
En bra målare hade (vilt svärande) bredspacklat hela väggen så att den var blivit plan.
Det är inte säkert. Solen står lägre under vintern med ett mjukare ljus, sommartid står solen högre och ger ett skarpare ljus. Därmed inte sagt att det är ok, jag hade absolut inte varit nöjd med det där om jag gjort det själv och än mindre om jag låtit en yrkesman göra det.
Det är alltså åsar av spackel (förhöjningar) i skarvarna. Kan man inte slipa ner dem måste man lägga på spackel över en bredare yta så att åsen inte blir så framträdande. Dessutom måste man lägga på tunt med spackel (<1mm) även över resten av skivan och slipa för att få en jämn ytstruktur, annars kommer skarvarna att synas
Jag har bett firman återkomma med svar på varför man anser att detta resultat är slutgiltigt och ej behöver åtgärdas . Jag har bara mycket svårt att förställa mig varför en betalande kund skall nöja sig med det här utförandet av någon som arbetar med att måla väggar. Ska bli intressant.zarkov skrev:
En bra målare hade (vilt svärande) bredspacklat hela väggen så att den var blivit plan.
Det är inte säkert. Solen står lägre under vintern med ett mjukare ljus, sommartid står solen högre och ger ett skarpare ljus. Därmed inte sagt att det är ok, jag hade absolut inte varit nöjd med det där om jag gjort det själv och än mindre om jag låtit en yrkesman göra det.
Det är alltså åsar av spackel (förhöjningar) i skarvarna. Kan man inte slipa ner dem måste man lägga på spackel över en bredare yta så att åsen inte blir så framträdande. Dessutom måste man lägga på tunt med spackel (<1mm) även över resten av skivan och slipa för att få en jämn ytstruktur, annars kommer skarvarna att synas ändå.
Stämmer det att det är som en grop i mitten av åsen också? I så fall har det blivit helt fel. Men det ser även ut som att dom spacklat ut rejält förbi avfasningarna i gipset? Det behövs inte mer än en knapp decimeter när fasade kanter möts, och dom mötena kan bli helt platta. Så det borde vara varannan skarv som är bred och lite uppbyggd, varannan smal och platt
Ja, och under dessa vertikala ”kolumner ” ligger koncentrerade högar av slipdamm , vilket indikerar att man inte lyckats slipa ner de här spackellinjerna till att vara jämt med övriga väggenS surglad skrev:Stämmer det att det är som en grop i mitten av åsen också? I så fall har det blivit helt fel. Men det ser även ut som att dom spacklat ut rejält förbi avfasningarna i gipset? Det behövs inte mer än en knapp decimeter när fasade kanter möts, och dom mötena kan bli helt platta. Så det borde vara varannan skarv som är bred och lite uppbyggd, varannan smal och platt
I tillägg befinner sig ett för något år sedan målad vägg i ett rum rakt nedanför , med ljusinsläpp i exakt samma riktning , som inte alls har dessa ränder / skavanker när man betraktar från samma vinkel . Så varför ska man det anses vara OK med dessa linjer i ovanrummet när de bevisligen inte syns på våningen nedanför .
Exakt så ser det ut hos oss också nu. Remsorna lyser igenom.
Spackeljobbet här är bra gjort, nedslipningarna är bra, i vårt fall är det färgen som inte håller måttet. Vi kör en ljusgrå färgnyans från Nordsjö. Vi ska testa flugger eller alcro nästa vecka och se om det blir bättre...
Så känns spacklingen bra med handen hos er så behövs det nog bara ett varv till med färgen.
Spackeljobbet här är bra gjort, nedslipningarna är bra, i vårt fall är det färgen som inte håller måttet. Vi kör en ljusgrå färgnyans från Nordsjö. Vi ska testa flugger eller alcro nästa vecka och se om det blir bättre...
Så känns spacklingen bra med handen hos er så behövs det nog bara ett varv till med färgen.
Klicka här för att svara