Rkarlsson skrev:
Sådan infattning sitter på Renaults oljepluggar.
Vissa byter ju inte pluggen vid oljebyte så gissa hur de pluggarna brukar se ut =) De kostar en 20 kr och är nästan måste att bytas varje gång.
Drar man sönder pluggen så använder man fel verktyg. Inte för att jag gillar Renault och udda lösningar, men jag har bytt olja säkert 20 gånger på min bil och pluggen funkar hur bra som helst fortfarande.
Jag har en sån här till spärrskaftet:

https://www.autoexperten.se/produkt/bitshylsa-1-2-oljeplugg-8-mm-52959871/

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Renault?

XZN/IN12 brukar väl förekomma på VAG :)
Har ju en vag... Blev tvungen att köpa ett xzn kit bara därför... Dom idiotskruvarna sitter på dom märkligaste ställena helt plötsligt.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Jag har inget emot robertson-skruvar, ser inte vad nån kan ha emot dom faktiskt. Kanadensarna har kört med dom i snart ett århundrade. Bra mycket bättre än philips.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Cheesen
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Finn tydligen bilar som har trekantiga.

[länk]
Hade en Renault en gång som hade trekanten...

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Jonas Persson
DennisCA DennisCA skrev:
Bra mycket bättre än philips.
Phillips togs också fram vid den tiden och borde inte heller finnas kvar.

Phillips är designad så att skruvmejseln ska hoppa ur när man skruvar med maskin. Detta då skruvdragaren inte hade en momentinställning.

Phillips är snyggare än Pozidriv som är ersättaren till Phillips och som inte hoppar ur, cavar ur.

Japanerna har JIS som ser ut som Phillips. Men utan att mejseln hoppar ur. Tyvärr är JIS nästan helt okänt utanför Asien även om nästan allt därifrån har JIS om det är en stjärna.

Så de skruvar vi borde använda är Torx, Pozidriv och JIS.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Pozidriv tycker jag inte heller om. JIS har jag ingen erfarenhet av. Jag föredrar torx med stor marginal, men skulle inte ha något emot robertson skruvar heller, hellre dom än Pozidriv. Spårskruvar gillar jag också, på sin rätta plats.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Jis är bra och philpsmejseln passar bra

L L-OFast skrev:
Hur ofta ska men byta skruv i golvspånet?:thinking: Det kanske är dags snart:crysmile:
Jag kan tro att du fått fel skruv och använt en skruv för trägolv och inte för golvspån.
Det kan vara därför bitsen gick som smör i solsken
skruvarna byts varje år då man lägger om golvet
Nejdå, jag hade en massa golvknarr så när jag ändå plockade bort gamla parketten så bytte jag även skruven.

Du har rätt angående att jag valt fel skruv men skiten sitter och knarrar inte så resultatmässigt blev det bra. Frågan är varför bitsen skulle hålla bättre om jag drog skruven i ett trägolv än en golvspånskiva?

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Bara en tanke, men jag tror ett massivt trägolv är mjukare än golvspån som är mer strävt.
Men å andra sidan så är ju golvskruven självbärande så det borde ju gå lätt ändå.
Men som skrivit ovan så finns det bättre bits än fyrkantsbitts.
Det vill till att det är helt och inte slinter något.

Robertsonbits har jag fått med Torxskruvlåda några ggr. Eller iaf. fyrkantsbits. Helt ok tycker jag

Cheesen
Ja det är då mindre än en månad sedan som jag var på vinden och var glad att den där Robertsson redan är dö... Annars hade jag spårat upp gubbfaan å slutat hans jordeliv... Tror jag hade fyra skärsår på händerna innan jag fått loss idiotskruvarna som plåtslagaren satt dit. (Plåtslagaren var rätt billig han med)

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Robertsonbits har jag fått med Torxskruvlåda några ggr. Eller iaf. fyrkantsbits. Helt ok tycker jag
En kvadratisk bit borde ju inte passa så bra i Torx. Kan skruven ha varit 8- eller 12 -stjärnig?

Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är då mindre än en månad sedan som jag var på vinden och var glad att den där Robertsson redan är dö... Annars hade jag spårat upp gubbfaan å slutat hans jordeliv... Tror jag hade fyra skärsår på händerna innan jag fått loss idiotskruvarna som plåtslagaren satt dit. (Plåtslagaren var rätt billig han med)
Hur lyckas du med det om du använder rätt bits?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
En kvadratisk bit borde ju inte passa så bra i Torx. Kan skruven ha varit 8- eller 12 -stjärnig?
Jag reagerade inte på att skruven såg annolunda ut än en vanlig Torx, men allt är ju möjligt :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.