117 498 läst ·
369 svar
117k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Drar man sönder pluggen så använder man fel verktyg. Inte för att jag gillar Renault och udda lösningar, men jag har bytt olja säkert 20 gånger på min bil och pluggen funkar hur bra som helst fortfarande.Rkarlsson skrev:
Jag har en sån här till spärrskaftet:
https://www.autoexperten.se/produkt/bitshylsa-1-2-oljeplugg-8-mm-52959871/
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Finn tydligen bilar som har trekantiga.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lterverktyg/oljepluggsats-15-delar-2000021846
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lterverktyg/oljepluggsats-15-delar-2000021846
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Phillips togs också fram vid den tiden och borde inte heller finnas kvar.DennisCA skrev:
Phillips är designad så att skruvmejseln ska hoppa ur när man skruvar med maskin. Detta då skruvdragaren inte hade en momentinställning.
Phillips är snyggare än Pozidriv som är ersättaren till Phillips och som inte hoppar ur, cavar ur.
Japanerna har JIS som ser ut som Phillips. Men utan att mejseln hoppar ur. Tyvärr är JIS nästan helt okänt utanför Asien även om nästan allt därifrån har JIS om det är en stjärna.
Så de skruvar vi borde använda är Torx, Pozidriv och JIS.
Pozidriv tycker jag inte heller om. JIS har jag ingen erfarenhet av. Jag föredrar torx med stor marginal, men skulle inte ha något emot robertson skruvar heller, hellre dom än Pozidriv. Spårskruvar gillar jag också, på sin rätta plats.
skruvarna byts varje år då man lägger om golvetL L-OFast skrev:
Nejdå, jag hade en massa golvknarr så när jag ändå plockade bort gamla parketten så bytte jag även skruven.
Du har rätt angående att jag valt fel skruv men skiten sitter och knarrar inte så resultatmässigt blev det bra. Frågan är varför bitsen skulle hålla bättre om jag drog skruven i ett trägolv än en golvspånskiva?
Bara en tanke, men jag tror ett massivt trägolv är mjukare än golvspån som är mer strävt.
Men å andra sidan så är ju golvskruven självbärande så det borde ju gå lätt ändå.
Men som skrivit ovan så finns det bättre bits än fyrkantsbitts.
Det vill till att det är helt och inte slinter något.
Men å andra sidan så är ju golvskruven självbärande så det borde ju gå lätt ändå.
Men som skrivit ovan så finns det bättre bits än fyrkantsbitts.
Det vill till att det är helt och inte slinter något.
Ja det är då mindre än en månad sedan som jag var på vinden och var glad att den där Robertsson redan är dö... Annars hade jag spårat upp gubbfaan å slutat hans jordeliv... Tror jag hade fyra skärsår på händerna innan jag fått loss idiotskruvarna som plåtslagaren satt dit. (Plåtslagaren var rätt billig han med)
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Hur lyckas du med det om du använder rätt bits?Cheesen skrev:
Ja det är då mindre än en månad sedan som jag var på vinden och var glad att den där Robertsson redan är dö... Annars hade jag spårat upp gubbfaan å slutat hans jordeliv... Tror jag hade fyra skärsår på händerna innan jag fått loss idiotskruvarna som plåtslagaren satt dit. (Plåtslagaren var rätt billig han med)