K kljami skrev:
Hej!

Vi är nyinflyttade och har installerat ett Verisure larm som visar höga värden upp mot 67%.

Köpt en manuell hydrometer från typ Kjell och Company och kalibrerat den. Den hamnar på 55%.

Ska köpa flera och ställa ut för att se om Verisures stämmer.

Något nytt angående din?
Hej, jag hittade en annan tråd där samma sak verkar konstaterat så nu är jag helt övertygad om att de visar helt skeva värden. Letar man lite till så är det vanligt att många skriver typ "jag har hög luftfuktighet och verisure visar över 70%"

• Användarens inlägg om avvikande värden med Verisure i diskussionstråd.
Musseh Musseh skrev:
Hej, jag hittade en annan tråd där samma sak verkar konstaterat så nu är jag helt övertygad om att de visar helt skeva värden. Letar man lite till så är det vanligt att många skriver typ "jag har hög luftfuktighet och verisure visar över 70%"
Tack för detta.

Skriver dessa att dom har mätt bredvid Verisures? Tänker att verisures sitter i taket, vårt fall brandvarnaren, högre luftfuktighet desto högre upp men kanske fortfarande inte ok med 67% och uppåt.

K kljami skrev:
Tack för detta.

Skriver dessa att dom har mätt bredvid Verisures? Tänker att verisures sitter i taket, vårt fall brandvarnaren, högre luftfuktighet desto högre upp men kanske fortfarande inte ok med 67% och uppåt.
Nej det framkommer inte hur de har mätt men jag satte en bredvid. Och den visade en bra bit under och typ lika mycket vad de andra mätarna visade som stod på lägre höjd. Jag har svårt att tro att det i ett ventilerat rum kan skilja sig 15%enheter från ansiktshöjd och tak i luftfuktighet

• Gilla
PerMellb
  • Laddar…
Eftersom det är relativ fuktighet så så är det intressant att veta vilken temperatur respektive mätare visar när du jämför.

S Schäfer skrev:
Eftersom det är relativ fuktighet så så är det intressant att veta vilken temperatur respektive mätare visar när du jämför.
Mätare 1 - 22,9 C 62%rf V-rum
Mätare 2 - 22,5 C 63%RF Sovrum 1
Verisure 1 - 22,2 C 74%RF V-rum
Verisure 2 - 23C - 70%RF oanvänt rum

Om det är Rh-mätare som är batteridrivna och lösa som kan läggas i glasburk så är ett sätt att kolla dem med saltkalibrering

dvs. en passande glasburk med metallock (helst ej plastburk eller plastlock då det påverkar fuktigheten i utrymmet genom att absorbera eller avge fukt genom plasten med stora ytor, och plastpåse - nej...)

lägg i en mått med koksalt som man fuktat lite med vatten (ungefär som våt sand) och hygrometer man vill testa - skruva på locket, placera lugn hörn i huset där temperaturen varierar så lite som möjligt över dygnet i huset och sedan vänta minst en halvdag, gärna ett dygn och då skall den visa ganska exakt 75% Rh

Just fuktad koksalt är väldigt stabil med 75% Rh över relativt stort temperaturområde och finns i alla hem/hushåll , det finns andra salter för andra området om man vill ha 2 kalibreringspunkter när det gäller Rh, det finns en tabell här https://www.lfs-web.se/kalibrering-hygrometer.htm men då får man jaga mer i att försöka hitta dessa salter.

De flesta 'enkla' elektroniska hygrometrar stannar i mätvärde när man når 20% Rh och visar inget lägre och beror på att dess sensorelement är i ändläge och förändras mycket lite när det blir torrare under 20% Rh, ofta kroknar de också vid runt 95% Rh och visar inte högre

Skall man ha sådana som kan mäta till 0% - 100% Rh linjärt så blir själva sensorn betydligt dyrare och en sådan analog som mäter väldigt linjärt mellan 0 och 100 % Rh är tex honywell i HIH-serie från ~ 300:- till flera tusen kronor styck för bara sensorn hos Elfa (hmmm... de har blivit väldigt dyra...)

Redigerat:
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Gammal tråd, men ville ändå kommentera kring hur förbryllad jag är över Verisures takmonterade fukt/röksensorer. Visar 10-15% över de andra hygrometrar jag använt. Skumt

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
P PerMellb skrev:
Gammal tråd, men ville ändå kommentera kring hur förbryllad jag är över Verisures takmonterade fukt/röksensorer. Visar 10-15% över de andra hygrometrar jag använt. Skumt
Ja jag har konstaterat samma själv och sett flertalet som har samma problem. Skönt att få det ytterligare bekräftat.

MIna rökdtektorer blev utbytta av Verisure för nått år sedan (den nyare typen som man inte kan byta batteri i). Mina visar 46 resp 47%, känns ganska rimligt.

Sedan har jag en Sonoff som ligger ganska nära där ovanpå ett skåp och den visar 47%. Jag har haft massa olika genom åren alltifrån Telldus till ganska dyra Oregon (Oregon anses ju vara en högklassig konsument variant) och jag tycker alla dom visat ungefär samma så länge jag använt dom. Jag har även haft några från Shelly men dom visade väldigt avvikande, mycket högre värden, så dom blev kasserade

Eftersom jag mäter både temp och RH på kallvinden och i grunden samt beräknar aktuella daggpunktstemperaturer i realtid är det i mitt fall bra om dom hellre visar lite för högt än för lågt. Om beräkningarna visar att jag ligger på den säkra sidan trots detta finns ju då lite ytterligare marginal

Ska bli intressant att se hur de nya brandvarnarna visar jämfört mot de gamla. Jag får nya om ett par veckor.

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Ska bli intressant att se hur de nya brandvarnarna visar jämfört mot de gamla. Jag får nya om ett par veckor.
Återkom gärna med resultatet

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Återkom gärna med resultatet
Nu sitter de nya brandvarnarna monterade. Historiken från de gamla är borta och de nya har inte uppdaterat temp och luftfuktigheten än.

R Runnis skrev:
Nu sitter de nya brandvarnarna monterade. Historiken från de gamla är borta och de nya har inte uppdaterat temp och luftfuktigheten än.
Jag fick nya ”Verisurevarnare” monterade för en vecka sedan och de visare betydligt korrektare värden jämfört med de jag har i garaget. Uppskattar att garageenheterna ligger på +13% jämfört med tillförlitlig hygrometer. De nya kring +3% jämfört med samma hygrometer.

P PerMellb skrev:
Jag fick nya ”Verisurevarnare” monterade för en vecka sedan och de visare betydligt korrektare värden jämfört med de jag har i garaget. Uppskattar att garageenheterna ligger på +13% jämfört med tillförlitlig hygrometer. De nya kring +3% jämfört med samma hygrometer.
Tretton procents felvisning är uppseendeväckande då extrema lågprisprodukter som Lidls trepack för 79,90 har en avvikelse på några få procent. Iofs åldras sensorn ganska snabbt och detta gäller för nya mätare, om ett par år är dessa kanske lika dåliga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.