Hej, jag håller på och kollar på vattenfördelarskåp till nybygge och har då kikat på ett Upnor Aqua Plus VMS 550x850 inkl ram.
MEN detta skall man ju då bestycka själv med inredning, och det är där jag behöver hjälp av någon som kanske monterar sånna här. Vad behöver jag köpa in mer för att få ett fullt och fungerande vattenfördelarskåp?
Jag tänker 9 kall och 6 varm, alt 8 kall och 5 varm (om jag kör någon gemensma matning på något ställe).
Jag är ju novis på VVS så utgå ifrån att Rören kommer in i skåpet, med Rör i Rör
Vilka komponenter behöver jag då köpa till för att allt skall fungera. Jag vill altså skapa en inköpslista.
Tack på förhand
MEN detta skall man ju då bestycka själv med inredning, och det är där jag behöver hjälp av någon som kanske monterar sånna här. Vad behöver jag köpa in mer för att få ett fullt och fungerande vattenfördelarskåp?
Jag tänker 9 kall och 6 varm, alt 8 kall och 5 varm (om jag kör någon gemensma matning på något ställe).
Jag är ju novis på VVS så utgå ifrån att Rören kommer in i skåpet, med Rör i Rör
Vilka komponenter behöver jag då köpa till för att allt skall fungera. Jag vill altså skapa en inköpslista.
Tack på förhand
Jag tycker LK har betydligt tydligare och enklare monteringsanvisningar om du kan tänka dig att byta tillverkare.N Nygge72 skrev:Hej, jag håller på och kollar på vattenfördelarskåp till nybygge och har då kikat på ett Upnor Aqua Plus VMS 550x850 inkl ram.
Tack på förhand
Dessutom har dom "färdiga" prefab-skåp om du inte vill bygga detta själv.
Produktval blir ju efter tycke och smak...
Tex:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...e-skap/lk-vattenmatarskap-uni-86-cs-77793703/
Kan tex köpas här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vattenmatarskap-uni-8-6-cs-hoger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg det där och är de likvärdiga i kvalitet och lika enkla att jobba med, så spelare det absolut ingen roll för mig vilket fabrikat det är.Krilleman skrev:
Men vad kör man sen då för övergångar ifrån dessa anslutningar till rören sen, och sitter det någon typ av damask på skyddsröret så man tätar eller hur gör man övergången fullständig?
Gummitätning i botten på skåpet är förmonterat för 25mm skyddsrör.N Nygge72 skrev:
Så det är bara trä i, ev med lite glidex så det går lättare.
Fördelaren är klar med LK PressPex.
Du behöver pressa anslutningen med ett verktyg. Men det finns flera varainater med TH-käftar på Amazon. Tex:
https://www.amazon.se/AMZCNC-Professionell-16-20-26-32-pressverktyg-käftinsatser/dp/B09KV1K6M2/ref=pd_rhf_dp_s_pd_sbs_rvi_d_sccl_1_9/259-8128141-8932832?pd_rd_w=bLYdq&content-id=amzn1.sym.cd976141-9268-4bd9-9578-47e00e708e9d&pf_rd_p=cd976141-9268-4bd9-9578-47e00e708e9d&pf_rd_r=RGA9YZQY4PEW5K4Y55H5&pd_rd_wg=mNWTv&pd_rd_r=e42c8a9a-7a9c-417b-a543-04b6038f0773&pd_rd_i=B09KV1K6M2&psc=1
Proffsen kör med elektrisk variant som är smidigare, men enormt mycket dyrare.
Logga in
Skapa konto
Finns det fördragna rör i rör till detta?Krilleman skrev:
Gummitätning i botten på skåpet är förmonterat för 25mm skyddsrör.
Så det är bara trä i, ev med lite glidex så det går lättare.
Fördelaren är klar med LK PressPex.
Du behöver pressa anslutningen med ett verktyg. Men det finns flera varainater med TH-käftar på Amazon. Tex:
[länk]
Proffsen kör med elektrisk variant som är smidigare, men enormt mycket dyrare.
[bild]
Jag har monterat några sådana skåp som ”amatör” och kan bara hålla med krilleman; de är väldigt lättjobbade och har man någon fråga är LKs support superbra även för privatpersoner.
Sist jag räknade så sparar man en liten slant om man bygger skåpen själv jämfört med att köpa färdiga.
Du kan hyra pressverktyg på t.ex Hygglo för vettiga pengar. Även en del hyrfirmor har sådant inne.
Läs monteringsanvisningarna noga innan du sätter igång bara så kommer det gå galant.
Sist jag räknade så sparar man en liten slant om man bygger skåpen själv jämfört med att köpa färdiga.
Du kan hyra pressverktyg på t.ex Hygglo för vettiga pengar. Även en del hyrfirmor har sådant inne.
Läs monteringsanvisningarna noga innan du sätter igång bara så kommer det gå galant.
Jag uttryckte mig kanske dåligt. Vad jag menade var om det finns rör-rör som metervara att köpa, dvs där inneröra redan är draget i skyddsröret ungefär som flexslang är fördragen med ledare på elsidan?Krilleman skrev:
Jag tänker som amatör, kan det vara värt någon krona extra om skåpet redan är fixat. LK är ju betydligt billigare dessutom än Upnor så då köper jag ju gärna ett ”färdigt” skåp hellre.mexitegel skrev:
Jag har monterat några sådana skåp som ”amatör” och kan bara hålla med krilleman; de är väldigt lättjobbade och har man någon fråga är LKs support superbra även för privatpersoner.
Jag tänkte oxå på Hygglo att hyra ev
Ja givetvis.N Nygge72 skrev:
Men du är nästan alltid tvingad att köpa som minimum 50 meter.
Rinkaby kapade löpmeter förut, men jag misstänker att det blev väldigt dyrt i längden...
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-16x2-0-rir-50m/
Logga in
Skapa konto
Och när man beräknar rör, vet du/ni hur mycket man skall ta till vid varje anslutningspunkt, som man har att jobba med. Man brukar ju se stumpar sticka ut ur väggarna innan röris gjort sitt. 😀Krilleman skrev:
Sen när man drar dessa i tak och skall gå mellan olika rum, brukar man då jacka ut övre regel mot bjäklaget för att komma till nästa eller hur brukar man lösa där?
Drar du upp 1,5 meter ovan gjutning vid varje tappställe så är det inga problem i senare skede.N Nygge72 skrev:
Köp röd & blå tejp och tejpa på för KV respektive VV så blir det lättare att koppla in senare.
Du ser ju vad varje Rör-i-Rör är inkopplat i fördelarskåpet då man givetvis gör det direkt innan gjutning.
Drar man rör i glespanelen så är det ju lätt att beräkna längderna vid varje tappställe, precis som i gjutningen ska tilläggas.N Nygge72 skrev:
Rinkaby säljer rör och mediarör (tomröret) separat per meter faktiskt. Men frågan är var break even ligger, det brukar ändå dra iväg likaså några meter när man väl är igång…Krilleman skrev:
Men brukar man lägga ner tappvatten i gjutningen menar du? Trodde man var tvungen att gå via taket idagKrilleman skrev:
Drar du upp 1,5 meter ovan gjutning vid varje tappställe så är det inga problem i senare skede.
Köp röd & blå tejp och tejpa på för KV respektive VV så blir det lättare att koppla in senare.
Du ser ju vad varje Rör-i-Rör är inkopplat i fördelarskåpet då man givetvis gör det direkt innan gjutning.
Drar man rör i glespanelen så är det ju lätt att beräkna längderna vid varje tappställe, precis som i gjutningen ska tilläggas.
Ja det måste väl finnas någon standard som allt skall sitta på ungefär antar jag.
Såg någon video förr där de satte glespanelen och de sa att man skulle lämna några cm längst ute i kant som man skulle använda för vatten/el dragning
Jag är för lat för att snåla för några kr 🤣🤣🫣 Därför plånboken alltid är tom säkert 😀mexitegel skrev:
Men behöver kanske tänka om när det är ett stort bygge. Räknade ut att om jag kan spara 50kr på varje artikel jag köper in, och det är 2000 artiklar så har jag ju gjort bygget 100 000kr billigare i slutet 😀