Martin Mattsson1 Martin Mattsson1 skrev:
Safelend har färdiga mallar för både uppsägning och ARN-anmälan. Givetvis för att dom hoppas på att få överta kunden...

[länk]

Ang ersättning så är det t.ex för ett likvärdigt system eller för allt man har betalat genom åren på falska löften om att "larmet är ditt efter fem år och kommer då att fungera utan abonnemang".

För mig som har Yale & ett anseenligt Verisure system så är detta en jättegrej att t.ex. tappa övervakning & fjärrstyrning av lås, lampor & larm.
Man verkar dock behöva beställa nytt larm via safeland för att de ska dela med sig av mallen.

Men jag är helt på din sida, det här är otroligt oseriöst agerande.
Har även svårt att förstå att det ens är tillåtet att göra produkterna värdelösa.
Operatörslåsta mobiltelefoner har ju funnits och försvunnit. Här vill jag minnas att det var pga konkurrenshämmande skäl.

Överlag borde det vara förbjudet att sälja hårdvara som kan bli värdelösa om man inte har tillgång till ett företags webbserver, anser att det borde vara krav på att tillhandahålla någon form av API mot hårdvaran för basfunktionerna av hårsvaran.

R Rubb skrev:
Man verkar dock behöva beställa nytt larm via safeland för att de ska dela med sig av mallen.

Men jag är helt på din sida, det här är otroligt oseriöst agerande.
Har även svårt att förstå att det ens är tillåtet att göra produkterna värdelösa.
Operatörslåsta mobiltelefoner har ju funnits och försvunnit. Här vill jag minnas att det var pga konkurrenshämmande skäl.

Överlag borde det vara förbjudet att sälja hårdvara som kan bli värdelösa om man inte har tillgång till ett företags webbserver, anser att det borde vara krav på att tillhandahålla någon form av API mot hårdvaran för basfunktionerna av hårsvaran.
Jag tror att de kan komma undan med att inte kunna friköra larmet men har svårt att tro att de inte måste låsa upp komponenterna, alternativt betala ersättning.

• Gilla
Martin Nordström1
  • Laddar…
Min fråga är faktiskt.....hur kan det komma sig att folk fortfarande, på helt frivillig basis, ansluter sig till företag som dessa?
Var någonstans brister det hos folk?
Det är ju ett aktivt val man har gjort, och sedan så är man missnöjd.🤔

• Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Min fråga är faktiskt.....hur kan det komma sig att folk fortfarande, på helt frivillig basis, ansluter sig till företag som dessa?
Var någonstans brister det hos folk?
Det är ju ett aktivt val man har gjort, och sedan så är man missnöjd.🤔
Du menar att man ingår ett avtal med ett företag och sen när de inte uppfyller avtalet så klagar man?
Det är ju väldigt märkligt.....

R Rubb skrev:
Du menar att man ingår ett avtal med ett företag och sen när de inte uppfyller avtalet så klagar man?
Det är ju väldigt märkligt.....
Ja, typ så.
Läser man avtalet så ser man vad som gäller, och kan agera utifrån det.
Uppfylls inte avtalet, då går man all rätt att häva det.
Men mycket verkar handla om att man tyvärr råkar upptäcka att tjänsten är för dyr.
I just den här tråden framgår det inte om avtalet verkligen ger kunden möjlighet att friköpa larmet.
Personligen hatar jag Verisure, men det har ju inte med den här saken att göra.
Jag har läst deras avtal en gång för ett antal år sedan, och kom fram till att det inte passade mig.
Så….vad står det i avtalet? - Det behöver vi ju veta, även om vi hatar företaget.

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, typ så.
Läser man avtalet så ser man vad som gäller, och kan agera utifrån det.
Uppfylls inte avtalet, då går man all rätt att häva det.
Men mycket verkar handla om att man tyvärr råkar upptäcka att tjänsten är för dyr.
I just den här tråden framgår det inte om avtalet verkligen ger kunden möjlighet att friköpa larmet.
Personligen hatar jag Verisure, men det har ju inte med den här saken att göra.
Jag har läst deras avtal en gång för ett antal år sedan, och kom fram till att det inte passade mig.
Så….vad står det i avtalet? - Det behöver vi ju veta, även om vi hatar företaget.
Är ju just detta som är problemet. Avtalet har ändrats sedan man ingick det utan att man blivit informerad eller fått chansen att agera innan, alltså ett avtalsbrott.

Om du inte har koll på detta är det kanske lite magstarkt att ifrågasätta dom som diskuterar problemet och bara dra slutsatsen att vi plötsligt tycker det är för dyrt. 🙄

Martin Mattsson1 Martin Mattsson1 skrev:
Är ju just detta som är problemet. Avtalet har ändrats sedan man ingick det utan att man blivit informerad eller fått chansen att agera innan, alltså ett avtalsbrott.

Om du inte har koll på detta är det kanske lite magstarkt att ifrågasätta dom som diskuterar problemet och bara dra slutsatsen att vi plötsligt tycker det är för dyrt. 🙄
Men ni har ju kvar gamla avtalet som stöd, och kan jämföra med det nya.
Om ni inte har blivit informerade och delgivits det nya avtalet, då finns det ju ett ”case” att gå på.
Min poäng är att många inte läser vad dom skriver på.
Säger inte att det är så i just det här fallet, men vi vet ju inte ens vad TS avtal innehåller?
Så det blir ju svårt att ta ställning tycker jag.

Hannuse Hannuse skrev:
Men ni har ju kvar gamla avtalet som stöd, och kan jämföra med det nya.
Om ni inte har blivit informerade och delgivits det nya avtalet, då finns det ju ett ”case” att gå på.
Min poäng är att många inte läser vad dom skriver på.
Säger inte att det är så i just det här fallet, men vi vet ju inte ens vad TS avtal innehåller?
Så det blir ju svårt att ta ställning tycker jag.
Generellt är detta svårt avtalsmässigt då det handlar om hårdvara i detta fall.

Ska man förklara vad som hänt så ha dlar det om:
- Du köper ett larm och vid köptillfället används säljargumenten om att efter 5 år är larmet friköpt och du är då ägare av komponenterna och kan använda de utan Verisure abonnemang.
- 4.5 år senare upptäcker Verisure att konkurrenter erbjuder larmlösningar med deras komponenter. Nu beslutar Verisure för att inte låta folk ha ett konto på deras servrar utan ett Verisure-abonnemang. Verisures komponenter är helt stängda och kan endast kommunicera med Verisures servrar. Verisure uppdaterar avtalsvillkoren med denna info.
Då det är förändring av avtalen får man även här möjlighet att säga upp sitt avtal men man har nu haft larmet i 4.5 år! I tron om att man ska få komponenterna och använda de efter 5 år.
Men man får fortfarande utrustningen efter 5 år och äger den men då Verisure totalt blockerat användningen av komponenterna så är de nu värdelösa och i princip dyra plastbitar.

EDIT:
Sen tycker jag att det finns dåligt med lagstöd här. Lagstiftningen hade behövt hänga med. Man borde inte få sälja hårdvara som är beroende av ett företags servrar för att ha någon funktion.
Här borde det vara krav på ett dokumenterat API gentemot hårdvaran, antingen ett standardiserat gränssnitt eller egenutvecklat som finns dokumenterat.

Bosch har ju fått lite uppmärksamhet här då de i vissa diskmaskiner endast erbjuder sköljprogrammet via deras app som kräver ett konto hos dom.

Redigerat:
R Rubb skrev:
Då det är förändring av avtalen får man även här möjlighet att säga upp sitt avtal men man har nu haft larmet i 4.5 år! I tron om att man ska få komponenterna och använda de efter 5 år.
Det är väl precis det jag blir lite förvånad över.
Hur kan man "tro" att det kommer att fungera på ett annat sätt än vad som står i avtalet?
Att sedan Verisure är jäkligt "fula", det vet vi ju redan, men avtalet är ju ändå det som gäller.
Alla som ingår ett avtal vad gäller elektronik kopplad till ett "låst" protokoll bör ta med detta i sin egen riskkalkyl.
Har inte läst deras senaste avtal, men det finns säkeligen med några rader om att dom har rätt att förändra avtalet med en viss framförhållning.
Så, det är ju väldigt fult gjort av Verisure, men larmföretag har ju fungerat på detta sätt i evigheter, så varför köper folk usla tjänster av dörrknackare?

Hannuse Hannuse skrev:
Det är väl precis det jag blir lite förvånad över.
Hur kan man "tro" att det kommer att fungera på ett annat sätt än vad som står i avtalet?
Att sedan Verisure är jäkligt "fula", det vet vi ju redan, men avtalet är ju ändå det som gäller.
Alla som ingår ett avtal vad gäller elektronik kopplad till ett "låst" protokoll bör ta med detta i sin egen riskkalkyl.
Har inte läst deras senaste avtal, men det finns säkeligen med några rader om att dom har rätt att förändra avtalet med en viss framförhållning.
Så, det är ju väldigt fult gjort av Verisure, men larmföretag har ju fungerat på detta sätt i evigheter, så varför köper folk usla tjänster av dörrknackare?
Du verkar inte riktigt ha koll på vad det här handlar om. Det är kunder som tecknat avtal med förutsättning att efter 5 år ha friköpt komponenterna och att kunna köra dessa på egen hand med appen. Verisure har sedan ändrat avtalet utan att informera om detta och gett kunden möjlighet till hävning av avtalet. Många har vänt sig till ARN och då har Verisure ”mutat” kunderna med en mindre summa för att dra tillbaka anmälan.
Så i det här fallet handlar det inte om att som du skriver ”tro att det kommer fungera på annat sätt än i avtalet utan tvärtom, att det ska fungera som avtalat”

Rikard Vessling Rikard Vessling skrev:
Du verkar inte riktigt ha koll på vad det här handlar om. Det är kunder som tecknat avtal med förutsättning att efter 5 år ha friköpt komponenterna och att kunna köra dessa på egen hand med appen. Verisure har sedan ändrat avtalet utan att informera om detta och gett kunden möjlighet till hävning av avtalet. Många har vänt sig till ARN och då har Verisure ”mutat” kunderna med en mindre summa för att dra tillbaka anmälan.
Så i det här fallet handlar det inte om att som du skriver ”tro att det kommer fungera på annat sätt än i avtalet utan tvärtom, att det ska fungera som avtalat”
Det kan hända att jag missat något, i så fall så ber jag om ursäkt för det.
Men precis som jag skriver i #38 så finns det ett avtal från början.
Har du inte blivit delgiven den avtalsförändring som skett, då har du ett "case" (avtalsbrott).
Jag tycker att själva delgivningen borde stramas åt, så att man är tvungen att signera och skicka tillbaka.
Det som är praxis nu är skrivningen "Om du accepterar avtalsförändringarna behöver du inte göra någonting".
Min känsla är att väldigt många "accepterar" utan att överhuvudtaget läsa vad som är förändrat.
Har det skett en avtalsförändring som är delgiven, då är det ju den som gäller, oavsett vad man trodde för 4år sedan.
Däremot så måste bolaget försäkra sig om att du har blivit delgiven, och hur hanteras det?

Sedan är min personliga uppfattning att man alltid bör fundera vad bolaget har för affärside, innan man ingår avtal.
Verisures affärside är absolut inte att sälja villalarm, dom vill leverara en tjänst som ger ett konstant kassaföde in till bolaget, med en maximal avkastning.
Utifrån det kan man räkna ut åt vilket håll hela konceptet kommer att driva.
Genom långa avtalstider så minskar man risken för att konkurrensutsätta den kundstock som man har lyckats att "snärja" - helt brilliant faktiskt!

En annan reflektion jag gör är att folk som väljer att köpa tjänster från Verisure sedan inte vill ha själva tjänsten längre?
Vad är poängen med att hoppa av själva övervakningstjänsten, var det inte det du ville ha?
Var tanken redan för 4år sedan att: "Jag kör med denna tjänst i 5år, bara för att jag sedan får hårdvaran (5år gammal elektronik)?
Personligen hade jag ställt det mot att köpa ett system som jag verkligen vill ha, jag tycker att jag få ett rätt bra system för ca 10kkr, det blir sisådär 170kr/mån om jag skriver av det på 5år.

Så det är en helt seriös fråga, som jag gärna dryftar lite, angående hur ni såg på detta beslut för 4-5år sedan?

Hannuse Hannuse skrev:
Det kan hända att jag missat något, i så fall så ber jag om ursäkt för det.
Men precis som jag skriver i #38 så finns det ett avtal från början.
Har du inte blivit delgiven den avtalsförändring som skett, då har du ett "case" (avtalsbrott).
Jag tycker att själva delgivningen borde stramas åt, så att man är tvungen att signera och skicka tillbaka.
Det som är praxis nu är skrivningen "Om du accepterar avtalsförändringarna behöver du inte göra någonting".
Min känsla är att väldigt många "accepterar" utan att överhuvudtaget läsa vad som är förändrat.
Har det skett en avtalsförändring som är delgiven, då är det ju den som gäller, oavsett vad man trodde för 4år sedan.
Däremot så måste bolaget försäkra sig om att du har blivit delgiven, och hur hanteras det?

Sedan är min personliga uppfattning att man alltid bör fundera vad bolaget har för affärside, innan man ingår avtal.
Verisures affärside är absolut inte att sälja villalarm, dom vill leverara en tjänst som ger ett konstant kassaföde in till bolaget, med en maximal avkastning.
Utifrån det kan man räkna ut åt vilket håll hela konceptet kommer att driva.
Genom långa avtalstider så minskar man risken för att konkurrensutsätta den kundstock som man har lyckats att "snärja" - helt brilliant faktiskt!

En annan reflektion jag gör är att folk som väljer att köpa tjänster från Verisure sedan inte vill ha själva tjänsten längre?
Vad är poängen med att hoppa av själva övervakningstjänsten, var det inte det du ville ha?
Var tanken redan för 4år sedan att: "Jag kör med denna tjänst i 5år, bara för att jag sedan får hårdvaran (5år gammal elektronik)?
Personligen hade jag ställt det mot att köpa ett system som jag verkligen vill ha, jag tycker att jag få ett rätt bra system för ca 10kkr, det blir sisådär 170kr/mån om jag skriver av det på 5år.

Så det är en helt seriös fråga, som jag gärna dryftar lite, angående hur ni såg på detta beslut för 4-5år sedan?
Man har kunnat använda den friköpta hårdvaran med andra bolag.
Det är just detta som Verisure velat få bort.

Hade varit intressant att få veta vad konkurrensverkets syn på detta är då det är ett upplägg inriktat på att minska konkurrensen.
Operatörslåsta telefoner förbjöds pga detta att det hindrade konkurrens.

Med nuvarande upplägg Verisure har borde de inte få sälja hårdvaran fristående då det inte finns någon kundnytta överhuvudtaget utan deras prenumerationstjänst.

EDIT:
Sen finns det andra bekvämligheter när man avslutar sitt Verisure som inte involverar larmbolag.
Sensorerna sitter redan uppe.
Kunna knappa in koden innan man går och lägger sig och ha skalskyddet på, vilket kommer väcka en om något händer, t ex av att ett av barnen får för sig att gå ut i sömnen.
Det där vattenlarmet som ligger under diskbänken/i tvättstugan, vore trevligt om det fortfarande kunna dra igång larmet ifall det blir blött.

Redigerat:
Verisure är ett jävla skit, men nu har vi baxat det ända hit...

Tänker ofta att jag ska byta ut vårt system, men blir jobbigt, och tror inte det finns integration mot mitt yale doorman från andra system t.ex. så blev nyligen så att jag istället band mig för två år framåt, men sänkt månadsavgiften från 995 kr till 500 kr.. tillräckligt billigt för att inte vara värt att byta system

A ajn82 skrev:
Verisure är ett jävla skit, men nu har vi baxat det ända hit...

Tänker ofta att jag ska byta ut vårt system, men blir jobbigt, och tror inte det finns integration mot mitt yale doorman från andra system t.ex. så blev nyligen så att jag istället band mig för två år framåt, men sänkt månadsavgiften från 995 kr till 500 kr.. tillräckligt billigt för att inte vara värt att byta system
Löp linan hela vägen ut nästa gång.
Även om du vill ha verisure kvar så kommer du få bäst bud om du säger upp det.

Jag har blivit erbjuden 4 fria månader, grat5komponenter och en månadskostnad på ca 200 kr.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.