På grund av att råttor tar sin i huset har jag tagit bort golvet i förrådet och ser då att råttorna grävt sin in under huset, till höger i bilderna, samt att det, där det stora hålet är i hörnet, är hål rakt in under grannens altan. Nu behöver jag fylla upp alla hål och vrår och täta till. Jag kommer inte lägga på det gamla trägolvet igen utan tänkte passa på att göra ett betonggolv. Det som förvaras där inne är lite jordsäckar, gräsklipparen och krukor typ. Hur gör jag detta bäst och vad ska jag använda för material? Tacksam för hjälp!

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
C Carro lo skrev:
vad ska jag använda för material?
Välkommen till Byggahus!

Grovbetong

• Gilla
Carro lo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!

Grovbetong
Nu har jag googlat.:-) Det verkar som att golv av grovbetong helst ska vara minst 5 cm tjockt men det kommer det inte bli här. Jag tror att golvet kommer bli max 3 cm tjockt och då verkar det som att man hellre ska använda finbetong av någon anledning? Vad kan hända om jag tar grovbetong men det inte blir minst 5 cm?

Håligheterna fyller jag bäst med grovbetong antar jag.

En så tun gjutning har du svårt att armera bra, minst 70 mm tjockt skulle jag gjuta

F fribygg skrev:
En så tun gjutning har du svårt att armera bra, minst 70 mm tjockt skulle jag gjuta
Om jag ska fylla på 7 cm kommer det högre än tröskeln. :-)

Om du ska göra om golvet kanske det är lika bra att gräva ur, armera och gjuta en ordentlig platta

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Det är kanske inte hela världen att det kommer ovanför tröskeln?

Det ser ut som det är asfalt idag? Isåfall är det nog enklast att fylla igen hålet med grovbetong och lägg kallasfalt ovanpå i nivå med befintlig asfalt.

Gjuta utan armering är stor risk att det spricker, särskilt om du bara gjuter 3 cm. Armeringen måste dessutom ligga minst 3cm in i betongen för att inte börja rosta, därav blir minsta tjocklek 7cm.

Redigerat:
  • Gilla
Carro lo
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är kanske inte hela världen att det kommer ovanför tröskeln?

Det ser ut som det är asfalt idag? Isåfall är det nog enklast att fylla igen hålet med grovbetong och lägg kallasfalt ovanpå i nivå med befintlig asfalt.

Gjuta utan armering är stor risk att det spricker, särskilt om du bara gjuter 3 cm. Armeringen måste dessutom ligga minst 3cm in i betongen för att inte börja rosta, därav blir minsta tjocklek 7cm.

Annars
Tanken var att täta så råttorna inte kan springa omkring längre och samtidigt fixa till golvet, men med det ni skriver så får det räcka med att täta hålen och så kanske jag lägger tillbaka trägolvet bara.
Tack för hjälpen. :-)

F fribygg skrev:
Om du ska göra om golvet kanske det är lika bra att gräva ur, armera och gjuta en ordentlig platta
Det blir för stort jobb och för avancerat för mig. Tack ändå för hjälpen.

Düsseldorff
Om det handlar om att göra det svårare för råttorna att gräva kan du väl fylla hålen med betong och sedan lägga ett golv av cementmarksten?

Ta bort allt trä på golvet.
Fyll det stora hålet med grovbetong
Lägg på en golvarmeringsmatta/finmaskigt nät
Flytspackla upp till tröskeln.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det handlar om att göra det svårare för råttorna att gräva kan du väl fylla hålen med betong och sedan lägga ett golv av cementmarksten?
Tack för tips, jag ska googla på cementmarksten.

K Kontoristen7 skrev:
Flytspackla säger du, det låter ju lite enklare. Det gör mig inget om det inte blir helt jämt heller. :-) Ska genast googla på det också. Tack!

K Kontoristen7 skrev:
Kan man använda flytspackel för inomhusbruk i ett ouppvärmt förråd som detta?

Düsseldorff
C Carro lo skrev:
Kan man använda flytspackel för inomhusbruk i ett ouppvärmt förråd som detta?
Nä. Välj ett som funkar ute, typ Ardex 33.

• Gilla
Carro lo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.