Hej
Tänkte ta tag i värmesystemet som strulat länge nog nu. Eftersom det kommer vatten ur det smala skvallerröret när man eldar på och trycket går upp runt 1 bar gissar jag att det har med den blå säkerhetsventilen att göra. Då är vattentemperaturen runt 60 grader. Går man högre kan det även komma vatten ur det grövre skvallerröret som har med den varma sidan att göra.
Ventilerna håller alltså inte trycket. Kan man renovera dessa eller är det bättre att beställa nya? Den röda kunde jag hitta på Rinkaby men inte den blå.
Vad har ventilen bredvid
för funktion? Ser inte bra ut.
Vid något tillfälle sprutade det ut vatten där vilket syns tydligt.
Tack på förhand!
Tänkte ta tag i värmesystemet som strulat länge nog nu. Eftersom det kommer vatten ur det smala skvallerröret när man eldar på och trycket går upp runt 1 bar gissar jag att det har med den blå säkerhetsventilen att göra. Då är vattentemperaturen runt 60 grader. Går man högre kan det även komma vatten ur det grövre skvallerröret som har med den varma sidan att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilerna håller alltså inte trycket. Kan man renovera dessa eller är det bättre att beställa nya? Den röda kunde jag hitta på Rinkaby men inte den blå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vid något tillfälle sprutade det ut vatten där vilket syns tydligt.
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
"Burken"/ventilen bredvid den röda säkerhetsventilen är en automatavluftare, den samlar på sig luft från värmesystemet och släpper ut luften i luften.
Vilket öppningstryck är det på den blåa respektive den röda säkerhetsventilen?
Den blåa säkerhetsventilen sitter på inkommande kallvatten till VVBn, den sitter efter en backventil.
När kallt vatten värms så utvidgas vattnet, men eftersom tappvarmvattnet har en sluten volym så ökar trycket istället.
Så att det kommer (lite) vatten ur den blåa säkerhetsventilen när vattnet i VVBn värms är normalt inget fel.
Att den röda säkerhetsventilen börjar läcka vatten när pannvattnet värms tyder mer på att det är lite/ingen luft i expansionskärlet än att säkerhetsventilen är trasig.
Man lagar ALDRIG någon säkerhetsventil utan man byter om de inte fungerar som de ska.
Den blåa säkerhetsventilen sitter på inkommande kallvatten till VVBn, den sitter efter en backventil.
När kallt vatten värms så utvidgas vattnet, men eftersom tappvarmvattnet har en sluten volym så ökar trycket istället.
Så att det kommer (lite) vatten ur den blåa säkerhetsventilen när vattnet i VVBn värms är normalt inget fel.
Att den röda säkerhetsventilen börjar läcka vatten när pannvattnet värms tyder mer på att det är lite/ingen luft i expansionskärlet än att säkerhetsventilen är trasig.
Man lagar ALDRIG någon säkerhetsventil utan man byter om de inte fungerar som de ska.
Tack! Jag ska gå igenom systemet steg för steg som beskrivet i tidigare tråd så får vi se. Har för mig att jag gjorde det för inte så länge sen men jag kan ha missat nån detalj. Eldar inte alltid så tempen pendlar mellan 20-70 gr och expansionskärlet är kanske för litet. Vet ej öppningstryck men gissar på det lägre 1,5 (vanligt suterränghus).Demmpa skrev:
"Burken"/ventilen bredvid den röda säkerhetsventilen är en automatavluftare, den samlar på sig luft från värmesystemet och släpper ut luften i luften.
Senast jag kollade tryckte i expansionskärlet stämde manometern med luftpåfyllaren.optimizer skrev:
Ja avluftaren ser onekligen illa ut. Gissar att den fått jobba på med att släppa ut luft eftersom jag fyllt på lite vatten då och då för att kompensera förlusten ur skvallerrören. Tänkte att det skulle få bort det porlade ljudet i ackumulatortanken vid låg temp. Förstår att detta inte är korrekt handhavande men ville testa - i ovetskap förstås.
Säkerhetsventiler skall också motioneras regelbundet annars finns risk att de börjar läcka. Tror att det står 2ggr per år i ventilernas datablad som brukar följa med. Men oftast får man inte dessa papper om det är en "rörkrökare" som har monterat.... Ger nog extra jobb till dessa om inte kunden vet att ventilen behöver motioneras.
Bra information! Känner till detta och har gjort det. Min tanke var att det kan finnas avlagringar i systemet sedan länge som kan strula och sätta sig i exempelvis säkerhetsventiler, vilket sprutet från avluftaren avslöjar. Helt svart.R roli skrev:Säkerhetsventiler skall också motioneras regelbundet annars finns risk att de börjar läcka. Tror att det står 2ggr per år i ventilernas datablad som brukar följa med. Men oftast får man inte dessa papper om det är en "rörkrökare" som har monterat.... Ger nog extra jobb till dessa om inte kunden vet att ventilen behöver motioneras.
Systemet från 1965 är ju kvar på övervåningen även om resten är utbytt (förutom pannan som är original CTC). Bottenplanets del med original golvvärme samt radiatorer bytte vi till enbart ny golvvärme när vi flyttade in för drygt tio år sen.
Klicka här för att svara