Hej,

Tog precis och körde upp spår i tegelvägg för flexslang med multiverktyget och stötte på denna. Bör vara en kanal för radiatorrören då dom går in precis nedanför. Kan detta tänkas vara eternit? Isåfall, hur risigt är det om man sågat lite i den o bankat med huggmejsel och hur sanerar man lämpligast rum och verktyg?

• Upptagen ränna i tegelvägg med synlig möjlig eternitfibrer och skador nära radiatorrörens inlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget alls, nästan. Eternit är ett hårt, kompakt, massivt material.

Vad visar bilden? En putsad tegelvägg?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Syftar på det gulaktiga til vänster om teglet, känns relativt hårt och kompakt när man knackar på det. Är en bärande vägg som utgår från ytterväggen och cirka 1dm från ytterväggen så känns samtidigt rimligt att man valt att isolera rören. Lägenheten är från tidigt 40-tal.

useless useless skrev:
Vad visar bilden? En putsad tegelvägg?
Japp, det är en putsad tegelvägg.

Varför tror du det är asbest inne i väggen?

useless useless skrev:
Varför tror du det är asbest inne i väggen?
Tror inte nödvändigtvis att det är asbest, men vill gärna veta vad det är innan jag sågar mer i det. Av någon anledning har man ju valt att kapsla in radiatorrören i en fyrkantig kanal av någon slags material istället för att bara putsa över rören direkt. Min tanke föll på eternit då jag jag vet att ventilationskanalerna i lägenheten är fyrkantiga eternitrör.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Såhär: jag hade varit mer orolig för att skada radiatorrören än för att bli exponerad för asbest.
Apropå exponering, känner du till den allvarliga hälsorisken kvartsdamm? Du riskerar att exponeras när du bearbetar sten, betong, tegel och liknande. Det är oerhört mycket vanligare att en hemmapulare ovetande andas in en massa kvartsdamm, än att hen drar i sig asbestfibrer.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Såhär: jag hade varit mer orolig för att skada radiatorrören än för att bli exponerad för asbest.
Apropå exponering, känner du till den allvarliga hälsorisken kvartsdamm? Du riskerar att exponeras när du bearbetar sten, betong, tegel och liknande. Det är oerhört mycket vanligare att en hemmapulare ovetande andas in en massa kvartsdamm, än att hen drar i sig asbestfibrer.
Skräm nu inte upp TS, stendamslunga är väl inte så vanligt bland hemmapulare?

F fribygg skrev:
Skräm nu inte upp TS, stendamslunga är väl inte så vanligt bland hemmapulare?
Inte asbestlunga heller.

• Gilla
närsom och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om det är gulaktigt är det nog troligare att det är en gul tegelsten. Eternitrör brukar vara grå.

• Gilla
närsom och 3 till
  • Laddar…
Tycker den ser lite porös ut i strukturen, men bilden var inte jätteskarp. Eternit är i princip helt homogen

I Iguania skrev:
Hej,

Tog precis och körde upp spår i tegelvägg för flexslang med multiverktyget och stötte på denna. Bör vara en kanal för radiatorrören då dom går in precis nedanför. Kan detta tänkas vara eternit? Isåfall, hur risigt är det om man sågat lite i den o bankat med huggmejsel och hur sanerar man lämpligast rum och verktyg?
Jag ser ingen eternit (asbestcementskivmaterial) i bilden, men tar tillfället i akt att stöka till det lite och informerar härmed om att asbest även använts i puts och i målarfärg. Dock ganska sällsynt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.