Hej!
Jag är väldigt ny till det här med att bygga och riva osv till att börja med.
Iallafall så har vi ett gammalt hus där det hör till en liten bod. Jag fick för mig att riva ner taket på bodan, dum som jag är så har jag endast en buff på mig över mun och näsa och använder mig av en metallkratta för att dra ner plankorna. Det här huset är byggt på ca 30-talet och har därför massor av spån som isolering. Jag river ner allt tak och ser ett rör. Jag slår på det och rör sig lite nedåt. Jag trodde att det var ett cement eller gipsrör. Detta röret faller iallafall ner på marken efter en stunds knackande. Det går inte sönder, inget damm osv. Sedan nu efter ett tag så skulle jag åka till tippen för att slänga allt spån, alla plankor och trumman då jag fick reda på att denna trumman är väldigt farlig och är i eternit. Jag undrar bara, hur farligt är detta egentligen? Jag har läst extremt mycket men förstår inte. Är det bara farligt när den går sönder och det blir damm? Bör jag vara orolig? Jag har rivit i ca 3 dagar.

Claes Sörmland
I eternit är asbestfibrerna bundna i cement, de frigörs inte i någon större grad om du inte sågar, borrar, slippar eller mycket omfattande krossar din ventilationskanal. Men du ska lämna in den som deponiavfall, d v s den krävs ned och täcks med jord.

Notera att hundratusentals eller kanske miljoner människor i Sverige har kommunalt vatten som kommer från rör med asbestcement. Det skulle naturligtvis inte vara tillåtet om stora mängder asbest frigjordes från rören.

Det är när det lossnar många små fibrer och du andas in dessa som damm och de kommer ner i lungorna som det blir farligt.

Skulle du stå och såga i ett eternitrör eller eternitplattor med någon elsågklinga och det blir ett stort vitt rökmoln av asbest och betong så börjar det blir farligt. Det förekom på 70-80-talet att folk hade en ”Äh, det är så mycket som är farligt attityd ” och man körde på med rejält dammande arbeten, kanske t.o.m. utan skyddsutrustning.

Asbest är inte giftigt så till vida att skulle avge gaser, strålning etc. Man kan ta i asbest. Det smittar inte. Det kan kännas som bomull att ta i asbest, men blandat med betong ser det ut som betong men ofta med ett visst typiskt mönster på ena sidan som man lätt känner igen. Då sitter ju fibrerna fast i betongen. ;)

Personbil och lastbilsmekaniker fick jobba med bromsbelägg med asbest långt efter asbest förbjöds i byggmaterial eftersom det tog tid att hitta en ersättning i denna tillämpning. Hur kunde man låta denna grupp arbeta vidare med asbest om det var så superfarligt och förbjudet i andra branscher?

Det är inte alla som utsätts för asbest som får cancer av det, utan det ger en förhöjd risk vid långvarig exponering.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eternit är farligt vid bearbetning och/eller i brytögonblicket. Sen är det en låg procentandel asbest i det. Så om det inte gick sönder och du inte bearbetade det, så är det lugnt.

Men nu har du förmodligen lärt dig att du ska inte bara mosa på. Ibland kan det vara mindre nyttiga saker man stöter på.

Och en ordentlig halvmask är en klok investering. Kanske lite tungt att andas i och arbeta med för en ovan, men så himla skönt att slipp kli i halsen av damm, mögelsporer , lösningsmedel och allsköns alllergener.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Och en ordentlig halvmask är en klok investering. Kanske lite tungt att andas i och arbeta med för en ovan, men så himla skönt att slipp kli i halsen av damm, mögelsporer , lösningsmedel och allsköns alllergener.
Jag använde en mask också men inte förens efter 2 dagar. Men jag har haft stora problem och än idag med hosta osv. Jag har astma sedan innan och är medveten om att jag är väldigt känslig för damm. Är det något att vara orolig över? Jag har även blivit slemmig i halsen men jag vet inte ifall det beror på det här eller att några familjemedlemmar är sjuka.

Claes Sörmland
Med stor sannolikhet COVID-19 BA.5 m a o.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.