7 316 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Vill någon köpa originalkök från 50-/60-talet nuförtiden?
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Hej!
Jag ska flytta till en lägenhet i mitten av februari som är i ett visst behov av renovering. Köket som står där nu är ett originalkök från 50-/60-talet. Jag har inga bilder för tillfället tyvärr. Om man googlar på vitt funkiskök eller retrokök kommer det upp liknande kök som mitt. Det är vita luckor med knoppar i silver/krom, diskbänk, "integrerad" skärbräda i trä, överskåp, bänkskåp och ett högskåp. Allt är i hyfsat skick men vissa delar kan ha ett visst behov av uppfräschning.
Jag har tänkt att sälja det i första hand och att skänka bort det i andra hand. Har ni erfarenhet av att det finns intresse att köpa ett sådant kök?
/Linn
Jag ska flytta till en lägenhet i mitten av februari som är i ett visst behov av renovering. Köket som står där nu är ett originalkök från 50-/60-talet. Jag har inga bilder för tillfället tyvärr. Om man googlar på vitt funkiskök eller retrokök kommer det upp liknande kök som mitt. Det är vita luckor med knoppar i silver/krom, diskbänk, "integrerad" skärbräda i trä, överskåp, bänkskåp och ett högskåp. Allt är i hyfsat skick men vissa delar kan ha ett visst behov av uppfräschning.
Jag har tänkt att sälja det i första hand och att skänka bort det i andra hand. Har ni erfarenhet av att det finns intresse att köpa ett sådant kök?
/Linn
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Tack för bra tips! Jag har kollat lite grann där och ska fortsätta göra det. Synd bara att man inte kan se vad det har blivit sålt för så man får en uppskattning.BirgitS skrev:
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Hej och tack! 😊F fribygg skrev:
Ja, det är komplett skulle jag säga, inget skåp eller så som är utrivet. Pappa ska få kryddhyllan så det drar nog ner värdet lite. I västra Stockholm finns det.
Intresse brukar finnas, de annonser som brukar ligga kvar länge är de som ligger högt i pris (precis som allt på Blocket).
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Renoveringsnovis
· 71 inlägg
Ett annat sätt är ju att du själv istället för att riva ut det, renoverar det. Går ju att höja bänkar och komplettera / bygga om så att vitvaror med moderna mått passar. Kvaliten är säkert överlägsen det mesta spånskive skräp som säljs nuförtiden.
Hoppas att du kommer till den slutsatsen. Måla och fixa så kommer det säkert bli jättefint, dessutom börjar väl modet svänga att det är populärt med denna stilen...
Hoppas att du kommer till den slutsatsen. Måla och fixa så kommer det säkert bli jättefint, dessutom börjar väl modet svänga att det är populärt med denna stilen...
Försök att ge bort det gratis mot att dom demonterar det, då slipper du tänka på att det blir skadat, när det rivs och får ett kök som är rent från alla delar. Bara börja bygga det nya. Lägg upp lite foton så det syns, hur mycket delar det är.R Renoverings-Linn skrev:
EDIT Nu är det ett äldre kök och det har inte sammanfogning som dom nya, utan kan vara ihopspikade på många ställen.
Och går inte att få isär utan att delarna går sönder/spricker/fläker sig.
Att det finns i Stockholm borde underlätta jämfört med om det är långt till större stad. Sedan beror det på kvaliteten på skåpen.
Vi köpte ett komplett kök med teakluckor för 2000 kr i västra Stockholm förra hösten. Det var tillverkat i slutet av 60-talet, ordentliga separata enheter och spikat i lättbetongväggar. Två timmar efter att vi anlände hade vi (2 personer) monterat ner hela köket och lastat skåpbilen.
Jag tror inte att du får ut några fantasisummor för köket utan det du kan vinna är att någon annan utför nedmonteringen. Risken du tar är att köparen har sönder väggar eller annan inredning.
Vi köpte ett komplett kök med teakluckor för 2000 kr i västra Stockholm förra hösten. Det var tillverkat i slutet av 60-talet, ordentliga separata enheter och spikat i lättbetongväggar. Två timmar efter att vi anlände hade vi (2 personer) monterat ner hela köket och lastat skåpbilen.
Jag tror inte att du får ut några fantasisummor för köket utan det du kan vinna är att någon annan utför nedmonteringen. Risken du tar är att köparen har sönder väggar eller annan inredning.