3 193 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Ventilationslösning hus från 1934
Var inte en del av misstaget här att inte köra dem kontinuerligt då? 🤷🏻♂️P Per Favore skrev:Vi har upplevt lite av det du beskriver.
Vårt hus är från 1945 och när vi flyttade in renoverade vi badrummen, firman som utförde det föreslog att vi skulle köra fuktstyrda Paxfläktar in i den befintliga självdragsventilationen i murstocken. Vi visste inte bättre och sa ”låter bra, kör!”.
En kompis som är arkitekt var på besök någon månad efter att badrummen var klara och han påpekade ”är det verkligen så bra att trycka in varm fuktig luft i murstocken? Orkar de fläktarna verkligen trycka luften hela vägen ut?” Självklart gjorde de inte det. Ganska snart började vi få putssläpp på murstocken, utfällningar och även lite mögelsvamp. Tog hit en fukt/ventilationsfirma. Det första de gjorde när de gick runt och inspekterade var att plocka bort badrumsfläktarna och sa ”bättre att ni bara har ett hål rakt in än de där fläktarna även om ni inte väljer att köra med oss och den lösning vi föreslår”.
Blev en fläkt på skorstenen som suger ut luften via badrum och kök, tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum, samt några i källaren. Fukten i murstocken torkade ur på någon vecka och luften inne blev väldigt mycket bättre.
Ännu en killgissning: kanske en otät oanvänd murstock som er(och våran) inte är helt optimal för att använda för att föra ut fuktig luft. Kanske mår den bra av att eldas i och mindre bra av att fuktbelastas?Gullik Gulliksson skrev:
Kanske, jag vet bara att alla jag pratat med i efterhand sagt att badrumsfläktar kör man kortaste vägen rakt ut, helst genom vägg. För murstock/kanaler har man en fläkt som suger ut luften. Men jag är absolut ingen expert på ämnet, så kör på den lösningen ni fått om du tror på den. Ville bara dela med mig av misstaget vi gjorde.Gullik Gulliksson skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
vi är klart osäkra efter kommentarerna här. Inte menat att vara otrevlig. Genuint tack för ditt bidrag.P Per Favore skrev:Kanske, jag vet bara att alla jag pratat med i efterhand sagt att badrumsfläktar kör man kortaste vägen rakt ut, helst genom vägg. För murstock/kanaler har man en fläkt som suger ut luften. Men jag är absolut ingen expert på ämnet, så kör på den lösningen ni fått om du tror på den. Ville bara dela med mig av misstaget vi gjorde.
Hej!
Nu några månader senare är allt på plats.
+
Inneluften känns fräsch i stort sett överallt
Störs inte av ljudet från fläktarna
-
Det drar kallt kalla dagar. Har känslan av att det kostar på att värma upp.
OCH
Det är (fortfarande?) kraftigt övertryck på ovanvåningen vilket gör att tilluftsventilerna funkar som frånluft trots två fläktar i badrum och toa. Möjligen kan dessa ställas upp i högre varv... Har i efterhand läst på lite och problemet verkar vara återkommande vid spaltventiler på ovanvåning. Särskilt svårt att få dem att funka ska det tydligen vara om de placeras i överkant. Det är märkligt att de vi anlitade såg ut som fån när de var här och utvärderade...
Några tips?
Nu några månader senare är allt på plats.
+
Inneluften känns fräsch i stort sett överallt
Störs inte av ljudet från fläktarna
-
Det drar kallt kalla dagar. Har känslan av att det kostar på att värma upp.
OCH
Det är (fortfarande?) kraftigt övertryck på ovanvåningen vilket gör att tilluftsventilerna funkar som frånluft trots två fläktar i badrum och toa. Möjligen kan dessa ställas upp i högre varv... Har i efterhand läst på lite och problemet verkar vara återkommande vid spaltventiler på ovanvåning. Särskilt svårt att få dem att funka ska det tydligen vara om de placeras i överkant. Det är märkligt att de vi anlitade såg ut som fån när de var här och utvärderade...
Några tips?
Fattar inte riktigt. hur kan det bli övertryck på övervåningen? Trycker du in luft någonstans?Gullik Gulliksson skrev:
Hej!
Nu några månader senare är allt på plats.
+
Inneluften känns fräsch i stort sett överallt
Störs inte av ljudet från fläktarna
-
Det drar kallt kalla dagar. Har känslan av att det kostar på att värma upp.
OCH
Det är (fortfarande?) kraftigt övertryck på ovanvåningen vilket gör att tilluftsventilerna funkar som frånluft trots två fläktar i badrum och toa. Möjligen kan dessa ställas upp i högre varv... Har i efterhand läst på lite och problemet verkar vara återkommande vid spaltventiler på ovanvåning. Särskilt svårt att få dem att funka ska det tydligen vara om de placeras i överkant. Det är märkligt att de vi anlitade såg ut som fån när de var här och utvärderade...
Några tips?
Menar du att du tar in luft via källaren till den grad att den också trycks ut via spaltventlier?
Ja typ så. Inte specat källare men även från spalter/otätheter i bottenplan. Men vad vet jag, kan ha fått allt om bakfoten?Viktor.J skrev:
Antar att du kännt med handen vid tilluftspalterna och tycker att det drar ut ?Gullik Gulliksson skrev:
Kan verifiera att luften går det hållet genom typ rök, ett peppar etc?
Och hur ser hus och ventilation ut? Alltså var är tilluft på våningsplanen och vart är frånluft?
Klicka här för att svara