Har en golvlampa med dimbar LED-belysning När dimmern är helt avstängd, alltså inte bara neddimmad, mäter jag 50V spänning i lamphållaren. Är det normalt?

Ja, det är helt normalt beroende på vad du mäter med och hur.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Varför är det normalt? Inga andra armaturer har spänning i lamphållaren när de är avstängda.

Mätte med en Fluke.

Mäter du med en DMM så kan du räkna med detta resultat, för en dimmer har mer eller mindre alltid lite läckström.

Vanligen skyller man detta på kapacitiv koppling mellan två ledare som löper parallellt med varandra, typiskt en fasledare och tändtråd i samma rör. Den lilla kapacitans som uppträder mellan ledarna är tillräcklig för att få en LED att lysa svagt.

Med Fluke antar jag att du menar en multimeter? Sådana är olämpliga för att mäta spänningar i en starkströmsanläggning pga dess höga in-impedans på 10 Mohm. En spänningsprovare (som också görs av Fluke) kommer att visa spänningen 0 här eftersom de mäter med en liten belastning just för att undvika att fånga upp dylika spökspänningar. Det går alltså en väldigt låg ström i kretsen, så den är helt ofarlig för människan.

Men detta är nog inte tillämpbart i ditt fall då du har en dimmer på sladden, eller i armaturen. Det kan vara ett läckage i dimmern eller i dess strömbrytare. För att veta ifall den är farlig behöver man mäta strömmen, eller använda en spänningsprovare.

• Gilla
Bagar´n och 3 till
  • Laddar…
Mäter med en Fluke T90 spänningsprovare.

Den har enligt spec en in-impedans på 200 kohm. Genom att aktivera lastfunktionen sjunker den till 7 kohm. Kan du fortfarande mäta upp en spänning då?

På en T90 finns inte den möjligheten.

Jag ser det nu, sorry.

Tabell över specifikationer för T90, T110, T130 och T150 med detaljer om spänning, kontinuitet, strömförbrukning, säkerhetsklass och IP-klassning.

200 kohm borde räcka för att släcka läckaget. Du skulle behöva mäta strömmen, i sin enklaste form genom att ansluta ett motstånd på ca 7 kohm (inte kritiskt). Men det är lite meckigt att få till på ett säkert sätt.

Men vad är problemet egentligen?
Slocknar inte ljuskällan helt?
Lite info om prylarna samt bilder skulle nog underlätta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag tyckerb bara att det är konstigt. Om strömbrytaren är avstängd borde det inte finnas något att mäta. Inga andra av mina dimmade har spänning.

Upptäckte det genom att ledlampan blinkade när jag satte i den med dimmern avstängd.

Därför vore det jättebra att få se din lampa, var dimmern sitter, om den har en strömbrytare etc. Har du provat att vända på stickproppen?

Frågan är väl om dimmern verkligen är avstängd mekaniskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.