Huset är byggt 2017. Jag köpte det och flyttade in 2025. Efter ett par månader upptäcker jag att taket i vardagsrummet är sprucket i varannan gipsskive skarv. Hade en målare på besök som upptäckte en lös gipsskiva också. Han höll med om att det är onormalt mycket sprickor, och sa att det inte ska lossna gipsskivor i taket i normala fall.
Min fråga är: tycker ni att totalentreprenören kan hållas ansvarig efter så pass lång tid, som 9 år efter att det har byggts klart? (Byggt enligt ABT06, med 10 års garanti inskrivet i kontraktets administrativa föreskrifter).
Eller är en lös gipsskiva i taket "inget att bråka om"?
 
  • Sprucken gipsskiva i tak på ett hus byggt 2017, med synlig sprickbildning i fogarna mellan skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vad finns över vardagsrummet?
 
P para skrev:
Vad finns över vardagsrummet?
Ett av sovrummen. Det är ett 1,5 plans hus.
 
G Görga skrev:
Huset är byggt 2017. Jag köpte det och flyttade in 2025. Efter ett par månader upptäcker jag att taket i vardagsrummet är sprucket i varannan gipsskive skarv. Hade en målare på besök som upptäckte en lös gipsskiva också. Han höll med om att det är onormalt mycket sprickor, och sa att det inte ska lossna gipsskivor i taket i normala fall.
Min fråga är: tycker ni att totalentreprenören kan hållas ansvarig efter så pass lång tid, som 9 år efter att det har byggts klart? (Byggt enligt ABT06, med 10 års garanti inskrivet i kontraktets administrativa föreskrifter).
Eller är en lös gipsskiva i taket "inget att bråka om"?
Inga åsikter här?
 
Efter så lång tid så ligger bevisbördan helt på dig att påvisa att det är ett ursprungligt fel.
Jag hade inte orkat lägga den tiden och pengarna på att processa. Det går fortare och är billigare att skruva fast skivan och spackla samt måla hela taket.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Efter så lång tid så ligger bevisbördan helt på dig att påvisa att det är ett ursprungligt fel.
Jag hade inte orkat lägga den tiden och pengarna på att processa. Det går fortare och är billigare att skruva fast skivan och spackla samt måla hela taket.
Tack för svaret. Ja, byggaren ignorerar mina klagomål totalt, så det skulle nog bli kostsamt att kräva ut något från honom.
 
Ren praktikst behöver man ju kolla lite vad exakt som är fel, fattas skruvar, eller har skruvar missat så de inte sitter i något.. Och troligen lägga nya spackelremsor, spackla osv.

Men de här sprickorna, har de alltså dykt upp efter tillträdet? Det talar ju i så fall emot att detta är ett byggfel. Såvida nu inte bara säjaren har dolt sprickorna med ett lager ny färg.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ren praktikst behöver man ju kolla lite vad exakt som är fel, fattas skruvar, eller har skruvar missat så de inte sitter i något.. Och troligen lägga nya spackelremsor, spackla osv.

Men de här sprickorna, har de alltså dykt upp efter tillträdet? Det talar ju i så fall emot att detta är ett byggfel. Såvida nu inte bara säjaren har dolt sprickorna med ett lager ny färg.
Sprickorna fanns från början när vi flyttade in för ca 1 år sedan. Men det är onormalt många sprickor, det tyckte även målarfirman.

Enligt målare behöver hela taket spacklas och målas, utan garanti att det inte spricker igen.

Det tycker jag är lite väl tidigt, 9 år efter att huse byggdes, att behöva spackla om, lägga nya remsor osv..

Å andra sidan är detta mitt första hus, så det kanske är normalt, att ett småhus tör sig så pass mycket att det efter 9 år dags att göra så pass omfattande spackel/gips jobb?
 
Man kan sätta microlitväv eller liknande produkt så minskar risken betydligt att sprickorna kommer tillbaka. Konstigt om inte målaren tipsade om det.
 
S Stoffy skrev:
Man kan sätta microlitväv eller liknande produkt så minskar risken betydligt att sprickorna kommer tillbaka. Konstigt om inte målaren tipsade om det.
Jo, en annan målare tipsade om väv. Taket är stort (ca 50kvm) och det ska kosta runt 30 000 att fixa till.
 
Det är kanske tveksamt om byggfirman har något ansvar mot dig som ny ägare. Avtalet fanns ju mellan en tidgare ägare och byggfirman.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.