Jag såg precis en spricka i taket – gips – som på bilden. Längsta är 53 cm, den andra 11 cm. Sprickan går igenom gipset.
Huset är ca 5 år och vi håller på att göra om vinden ovanför till boyta.
Tror mest det är bara kosmetiskt, p.g.a. husets rörelser och arbetet ovanför, men tar gärna tips om det är något att oroa sig för och hur man bäst fixar det.
Tror mest det är bara kosmetiskt, p.g.a. husets rörelser och arbetet ovanför, men tar gärna tips om det är något att oroa sig för och hur man bäst fixar det.
Det är alltså inte sprickor i gipsskarvar, utan istället har själva gipset spruckit? Det låter som att gipset utsatts för våld. Det ska en del till för att de ska spricka.TriXaMo skrev:
Jag såg precis en spricka i taket – gips – som på bilden. Längsta är 53 cm, den andra 11 cm. Sprickan går igenom gipset.
Det är min sons rum (6 år). Jag frågade om något hade hänt 🙂K Kardan79 skrev:
Han säger att han inte gjort något, men det ser verkligen ut som att gipsskivan har spruckit – därför är jag lite tveksam till att vara helt lugn.
En 6-åring erkänner oftast inte rakt av att de smackat upp något i taket så att det blivit ett märke (och sprickor). Så 6-åringens ord köper jag inte i detta läget. Å andra sidan, det måste ligga mer bakom föra tt det skall spricka sådär. En 6-åring klarar inte av att göra så mycket våld att sprickorna uppträder (hålet - ja, sprickorna - nej). Men om skivan är utsatt för krafter och hålet uppträder då, då kan de ändå hänga ihop.TriXaMo skrev:
Jag bör förtydliga: det fanns inget hål tidigare — hålet är något jag gjorde av nyfikenhet för att se vad som fanns under sprickan. Jag borde ha förklarat det i mitt första inlägg, förlåt 🙂D D_Anders skrev:
Då kan vi helt utesluta 6-åringen i alla fall. Jag skulle gissa att något hamnat på gipset vid något tillfälle och skadat det. Papperet i gipset ger inte efter så lätt.
Då är frågan om skadan uppkommit före den sattes upp, när den sattes upp (inte otroligt heller), eller efter den sattes upp. Renoveringen ovan skulle ju kunna ha inneburit en smäll om gipsskivan är synlig uppifrån.
Sannolikheten är stor att sprickorna växer med tiden, de skulle nog behöva förstärkas med papper, gips och sedan målas. Jag hade dock chansat på att enbart måla och sedan ta tag i frågan senare.
Då är frågan om skadan uppkommit före den sattes upp, när den sattes upp (inte otroligt heller), eller efter den sattes upp. Renoveringen ovan skulle ju kunna ha inneburit en smäll om gipsskivan är synlig uppifrån.
Sannolikheten är stor att sprickorna växer med tiden, de skulle nog behöva förstärkas med papper, gips och sedan målas. Jag hade dock chansat på att enbart måla och sedan ta tag i frågan senare.
Jag tycker det låter osannolikt att sprickan går igenom själva gipsskivan.
Är det inte så att det finns skarvar utmed där sprickorna är? Sprickor kan ju vandra fram och tillbaka i spacklets bredd.
Är det inte så att det finns skarvar utmed där sprickorna är? Sprickor kan ju vandra fram och tillbaka i spacklets bredd.
Jag har grävt lite mer i detta. Det finns definitivt en skada i gipset, som på bilden som bifogats. Jag är inte säker på vad den kommer av – även om arbete pågår på våningen ovanför har det inte funnits någon direkt åtkomst till gipsskivorna, eftersom de är täckta av plywood, som på den bifogade bilden, och den sitter precis ovanför platsen där märket syns i taket.
Men grundfrågan är om detta är ett strukturellt problem eller bara kosmetiskt.
Men grundfrågan är om detta är ett strukturellt problem eller bara kosmetiskt.
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Det är endast kosmetiskt, påverkar konstruktionen väldigt måttligt.
Det finns fiberspackel för gipsskivor som jag använt.TriXaMo skrev: