651 läst ·
7 svar
651 läst
7 svar
Ventilationsfråga - fläkt, dimensionering
Hej!
Jag är helt novis på ventilation.
Är nu i planeringsstadiet av att uppföra (montera upp en begagnad) en isolerad stålhall.
När den var ny (18 år sedan) hade hallen ingen ventilation.
Kravet inför tekniskt samråd är dock att hallen har ventilation, minst 0,35l/s/m2. I dialog med bygglovsinspektören talade vi om en tilluftsventil i ena gaveln och en fläkt (jag tänker mig en stor pax-fläkt men vet egentligen inte) som suger ut luft i andra gaveln.
Hallen är 24m lång, 10m gavel, alltså 240m2 golvyta. Takhöjden är i snitt 4m (högre i mitten).
Kravet på antal liter/sekund är alltså: 0,35 * 240 = 84 liter per sekund.
Kan man med ledning av detta räkna ut hur stor tilluftsventil samt fläkt som behövs? Gärna typ av fläkt också.
Jag kan som sagt inget om detta, kanske saknas relevant info?
Tack på förhand!
Jag är helt novis på ventilation.
Är nu i planeringsstadiet av att uppföra (montera upp en begagnad) en isolerad stålhall.
När den var ny (18 år sedan) hade hallen ingen ventilation.
Kravet inför tekniskt samråd är dock att hallen har ventilation, minst 0,35l/s/m2. I dialog med bygglovsinspektören talade vi om en tilluftsventil i ena gaveln och en fläkt (jag tänker mig en stor pax-fläkt men vet egentligen inte) som suger ut luft i andra gaveln.
Hallen är 24m lång, 10m gavel, alltså 240m2 golvyta. Takhöjden är i snitt 4m (högre i mitten).
Kravet på antal liter/sekund är alltså: 0,35 * 240 = 84 liter per sekund.
Kan man med ledning av detta räkna ut hur stor tilluftsventil samt fläkt som behövs? Gärna typ av fläkt också.
Jag kan som sagt inget om detta, kanske saknas relevant info?
Tack på förhand!
Finns väl många svar på denna fråga, men även om det är väldigt låga krav på ventillation så skulle jag satsa på en lite kraftfullare fläkt som går att styra. Ex:
https://fsp.ostberg.com/products/4423/kvfu-160-c1-ec/?region=se&lang=en&country_code=
...den uppfyller med marginal dina behov, men går enkelt att koppla styrning till så att du kan ha mer/mindre flöde beroende på om du är där eller inte eller om du ex. vill ventillera ut mer av någon anledning.
Nu har du fått "krav" på dig baserad på normal bostadsventillation där man har räknat på kvadratmeter... din hall har nog inte mycket likheter med en vanlig bostad och jag gissar att du har betydligt högre i tak och jag skulle säga att det då också är bättre med lite kraftfullare ventillation.
Den fläkt jag länkade styr du med en vridpotentiometer alt, så kopplar du upp en shelly eller liknande och styr den via din telefon.
Det som avgör prestandan är (förutom insignalen till fläkten) är vilket tryck fläkten får jobba mot. I ditt fall styrs detta av hur tät hallen är eller hur stort insugsöppning/ventil du har. Ett fullt öppet 125 spjäll räcker gott för dina behov. Skaffa 160 om du vill ha mer marginal än nödvändigt... Vet inte hur hallen är, men är den inte jättetät så har du kanske inflöde så det räcker utan spjäll....
https://fsp.ostberg.com/products/4423/kvfu-160-c1-ec/?region=se&lang=en&country_code=
...den uppfyller med marginal dina behov, men går enkelt att koppla styrning till så att du kan ha mer/mindre flöde beroende på om du är där eller inte eller om du ex. vill ventillera ut mer av någon anledning.
Nu har du fått "krav" på dig baserad på normal bostadsventillation där man har räknat på kvadratmeter... din hall har nog inte mycket likheter med en vanlig bostad och jag gissar att du har betydligt högre i tak och jag skulle säga att det då också är bättre med lite kraftfullare ventillation.
Den fläkt jag länkade styr du med en vridpotentiometer alt, så kopplar du upp en shelly eller liknande och styr den via din telefon.
Det som avgör prestandan är (förutom insignalen till fläkten) är vilket tryck fläkten får jobba mot. I ditt fall styrs detta av hur tät hallen är eller hur stort insugsöppning/ventil du har. Ett fullt öppet 125 spjäll räcker gott för dina behov. Skaffa 160 om du vill ha mer marginal än nödvändigt... Vet inte hur hallen är, men är den inte jättetät så har du kanske inflöde så det räcker utan spjäll....
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Något annat att fundera på är hur du värmer upp hallen.
Det är såklart inte optimalt ur uppvärmingssynpunkt att skicka ut uppvärmd (beror ju också på temperatur) luft rätt ut. Alternativ är någon form av återvinning, FTX aggregat eller liknande, men frågan är om det är värt det vid ~80l/s....
Det är såklart inte optimalt ur uppvärmingssynpunkt att skicka ut uppvärmd (beror ju också på temperatur) luft rätt ut. Alternativ är någon form av återvinning, FTX aggregat eller liknande, men frågan är om det är värt det vid ~80l/s....
Vilket supersvar, tack!S skyisthelimit skrev:Finns väl många svar på denna fråga, men även om det är väldigt låga krav på ventillation så skulle jag satsa på en lite kraftfullare fläkt som går att styra. Ex:
[länk]
kompletterande fråga:S skyisthelimit skrev:
Är det per automatik rätt att ha en tilluftsventil i ena gaveln och en frånluftsfläkt i den andra? Eller kan det finnas andra möjligheter som har ngn för/nackdel? Tänker om man har tillluftsfläkt istället för frånluftsfläkt? Eller det kanske inte funkar så?
Det känns spontant som rätt lösning.Daniel_N skrev:
Det du möjligen skall ha koll på är ev. "kallras" som kan komma där luften kommer in. Dvs. kall luft åker rätt ner längs väggen där ventilen sitter. Sitter ventilen högt hinner luften blandas lite, alternativt sätt flera mindre ventiler.
I isolerade byggnader vill man inte ha övertryck (vilket du får med tilluffsfläkt). Du kan då ha varm luft som då innehåller mer fukt som trycks ut i väggar/isolering och kyls ner och då släpper fukten där. Så frånluftsfläkt är att föredra.
Vet inte vad du tänkt för verksamhet i hallen. Är det långtidslagring av gammla bilar så kanske inte man behöver lägga så mycket extra krut på detta.
Men är det någon form av verksamhet där man skall vistas och ha verksamhet som dammar etc (typ snickeriverkstad) så skulle jag kanske gå upp ytterligare en storlek (det är väldigt liten kostnad) för att på årets varma månader kunna blåsa ut smutsig (och ev. varm luft) snabbt.
Men är det någon form av verksamhet där man skall vistas och ha verksamhet som dammar etc (typ snickeriverkstad) så skulle jag kanske gå upp ytterligare en storlek (det är väldigt liten kostnad) för att på årets varma månader kunna blåsa ut smutsig (och ev. varm luft) snabbt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden