Vägg med en metallventil i ett rum under renovering, kartong märkt "MAX 1000kg" står intill väggen, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
gamla röret var isolerad och gick hela vägen till fläkten. Nu när jag gör om köket vill jag helst inte ha röret över alla skåp utan ha som på bild här och ha ett galler efteråt? Är detta ok ?

BirgitS
Vad som är okej i just din BRF är det nog bara styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren som kan svara på. Det kan tänkas att det ska vara ett galler, men i andra fall ska det vara ett reglerbart ventilationsdon för frånluft (inställt på t.ex. 10 l/s). Gallret/donet ska antagligen vara synligt och gjort på ett sånt sätt att det går att mäta luftflödet genom det. Gör du fel kommer det att upptäckas vid nästa OVK, och då behöver du rätta till det.

Vi har gett tillåtelse i våran brf till liknande dragning. Dock med krav att ska vara justerbart don och tillgängligt för ock

Hej

Var röret ansluten till den förra fläkten eller var utsuget bara ovanför fläkten?

Att du behöver en kolfilterfläkt om utsuget är flera meter ifrån fläkten har du säkert koll på.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Var röret ansluten till den förra fläkten eller var utsuget bara ovanför fläkten?

Att du behöver en kolfilterfläkt om utsuget är flera meter ifrån fläkten har du säkert koll på.
Hej
Ja, den var ansluten till förra fläkten. Nu är tanken att jag sätter in kolfilterfläkt med motor. Tänker att det inte påverkar ventilationen eftersom den inte kopplad till kanalen när jag gör denna lösningen

Då borde det gå bra så länge en justerbar ventil sätts i änden på röret.

BirgitS
Om det ska vara galler eller reglerbart don beror på om det är självdrag i en egen kanal eller en central fläkt som styr suget för flera lägenheter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.