Hej!
Jag har ett hus med mekanisk frånluft. Luft sugs från kök och badrum. I övrigt har vi ett antal ventiler i huset. Vi har ett garage/förråd som hänger ihop med huset och där finns förhöjt radonvärde. Inte jättehögt värde, men vi ligger runt 200 och jag vill göra en åtgärd mot detta.
Jag har lokaliserat var radonvärdet är högst ( i anslutning till husets inkommande vatten. Kan jag sätta en fläkt i detta utrymmet och blåsa ut just denna luft (den med högst radonvärde)? Jag tänker att det blir som en komplettering till den befintliga ventilationen. Finns det någon risk att man skapar "obalans" i husets ventilation med en sådan åtgärd? Utrymmet där inkommande vattnet kommer in är relativt litet, så jag tänker att en fläkt inte behöver vara särskilt stor.

Hälsningar
Palle
 
Är det radon från byggmaterialet i väggar/golv eller är det markradon?
Det bör du ta reda på innan du gör någon åtgärd, fel åtgärd kan i värsta fall öka radonhalten i luften.

Är det markradon så är det bästa alternativet att täta alla sprickor/genomföringar i plattan samt suga luft från undersidan av plattan.

https://www.stralsakerhetsmyndighet...-radon/hur-kan-jag-sanka-radonhalten-inomhus/

https://www.svenskradonforening.se/om-radon/atgaerder-mot-radon/

https://radonova.se/om-radon/generell-information/hur-far-man-bort-radon
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det radon från byggmaterialet i väggar/golv eller är det markradon?
Det bör du ta reda på innan du gör någon åtgärd, fel åtgärd kan i värsta fall öka radonhalten i luften.

Är det markradon så är det bästa alternativet att täta alla sprickor/genomföringar i plattan samt suga luft från undersidan av plattan.

[länk]

[länk]

[länk]
Hej!
Det är markradon. Här är genomföringar i plattan och det är säkert därför som koncentrationen är högre här. Att installera en radonsug är såklart en bra åtgärd, men jag tänkte att enklast och billigast vore att sätta in en fläkt här. Men jag kanske har fel? Och just ventilation känner jag att jag vill rådfråga så att jag inte skapar någon obalans.

Min tanke var att testa med en sådan fläkt. Mäta radonvärdet efter åtgärden. Om det inte är tillräckligt så får jag sätta in en radonsug. Hade en radonexpert här för några år sedan som tyckte att fler väggventiler skulle räcka då nivåerna inte är högre.
 
Hmm, det kanske kan göra viss nytta, men har du tillräckligt flöde för att få ut radon'et så kommer du garanterat få förändrade luftflöden. Om det påverkar dig negativt eller ej är en annan fråga.

Men steg 1 innan du börjar ventilera ut det borde du nog kika på att täta kring vattenledningar och liknande. Bättre att stoppa det innan det kommer in istället för att försöka skicka ut det.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Palle Pucksnok Palle Pucksnok skrev:
Hej!
Det är markradon. Här är genomföringar i plattan och det är säkert därför som koncentrationen är högre här. Att installera en radonsug är såklart en bra åtgärd, men jag tänkte att enklast och billigast vore att sätta in en fläkt här. Men jag kanske har fel? Och just ventilation känner jag att jag vill rådfråga så att jag inte skapar någon obalans.

Min tanke var att testa med en sådan fläkt. Mäta radonvärdet efter åtgärden. Om det inte är tillräckligt så får jag sätta in en radonsug. Hade en radonexpert här för några år sedan som tyckte att fler väggventiler skulle räcka då nivåerna inte är högre.
Sätter du in en fläkt i utrymmet skapar du ett undertryck, vilket skulle kunna leda till att mer radon sugs in (beroende på hur tryckförhållandet ser ut idag).

Håller med att den första åtgärden bör vara att täta kring genomföringar och synliga sprickor etc.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.