Har en IKEA fläkt som felaktigt är monterad på utsug. Huset/villan har central motor på taket.
Behöver därför ändra så den är installerad med kolfilter

Hur gör jag?
Jag är totalt ohändig så förklara gärna på en extremt tydlig och lättförståelig nivå

• IKEA köksfläkt monterad med utsugsrör i ett skåp, synlig ventilationstejp och ovanliggande eluttag; behöver ändras för kolfilterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken modell är det på fläkten?

Fläkten på din bild skiljer sig från IKEA:s produktbild, så jag misstänker att du kan ha en gammal version av Underverk. I sådana fall kan det vara svårt att hitta ett kolfilter som passar. Men om du hittar ett kompatibelt kolfilter så borde det vara enkelt att montera, om du tar bort fettfiltren från fläktens undersida.

Att hitta ett kolfilter är inget problem, det vet jag går att beställa.
Min fråga är mer vad som behöver göras vid fläkten och röret som är kopplat till utsug. Hur täpper jag till det? Var bryter jag den förbindelsen?

D danielcse skrev:
Fläkten på din bild skiljer sig från IKEA:s produktbild, så jag misstänker att du kan ha en gammal version av Underverk. I sådana fall kan det vara svårt att hitta ett kolfilter som passar. Men om du hittar ett kompatibelt kolfilter så borde det vara enkelt att montera, om du tar bort fettfiltren från fläktens undersida.
Den är från 2015 så det är en äldre modell

Den "flex" delen som sitter med silvertejp ska bort.

Fläktkåpan skall blåsa ut luften i samma rum som den sitter i.

Sen behöver du något form av justerbar ventil att sätta i hålet på röret som leder upp till centralfläkten, annars kommer den suga på tok för mycket ur köket och hela husets ventilation kommer i obalans.

K Kasken skrev:
Den "flex" delen som sitter med silvertejp ska bort.

Fläktkåpan skall blåsa ut luften i samma rum som den sitter i.

Sen behöver du något form av justerbar ventil att sätta i hålet på röret som leder upp till centralfläkten, annars kommer den suga på tok för mycket ur köket och hela husets ventilation kommer i obalans.
Så det silvriga röret ska bort. Och resten av röret ut ska täppas till.
Vad är en justerbar ventil? Var hittar jag en sådan?

K Kronoberg79 skrev:
Så det silvriga röret ska bort. Och resten av röret ut ska täppas till.
Vad är en justerbar ventil? Var hittar jag en sådan?
Fläktkåpan skall inte vara ihopkopplad med ventilationen så den blåser in i utsuget, därför ska "det silvriga röret" bort.

Röret som "det silvriga röret" nu är kopplat på i taket är utsuget som går till centralfläkten, detta är meningen skall suga ut luft ur köket. Men hålet kan inte lämnas helt öppet, det måste till någon form av begränsning i mynningen som kan justeras, så att flödet kan justeras in i förhållande till alla andra frånluftsdon i huset.

Googla Frånluftsdon så får du upp hur det ser ut, kostar knappt inget o finns att köpa i alla de stora ladorna typ biltema, Jula, Bauhaus....

BirgitS
K Kronoberg79 skrev:
Har en IKEA fläkt som felaktigt är monterad på utsug. Huset/villan har central motor på taket.
Behöver därför ändra så den är installerad med kolfilter

Hur gör jag?
Jag är totalt ohändig så förklara gärna på en extremt tydlig och lättförståelig nivå
Har du funderat på att byta fläkten till en spiskåpa som fungerar ihop med centralfläkten i stället?
Borde vara skönt att slippa det mesta av fläktljudet. Det innebär också att du slipper dra om rör och skaffa ventilationsgaller och frånluftsdon.

Men om du vill göra om fläkten till en kolfilterfläkt så behöver du, förutom det som Kasken skriver, dra om rören så att kolfilterfläkten blåser ut luften i rummet och då lämpligen via rör upp till ett ventilationsgaller i takanslutningen, samt att frånluftskanalen behöver dras om så att dess nya frånluftsdon också sitter i takanslutningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att byta fläkten till en spiskåpa som fungerar ihop med centralfläkten i stället?
Borde vara skönt att slippa det mesta av fläktljudet. Det innebär också att du slipper dra om rör och skaffa ventilationsgaller och frånluftsdon.

Men om du vill göra om fläkten till en kolfilterfläkt så behöver du, förutom det som Kasken skriver, dra om rören så att kolfilterfläkten blåser ut luften i rummet och då lämpligen via rör upp till ett ventilationsgaller i takanslutningen, samt att frånluftskanalen behöver dras om så att dess nya frånluftsdon också sitter i takanslutningen.
Nu blev det lite för avancerat för att jag ska hänga med. Jag har tyvärr ingen ekonomisk möjlighet att köpa en alliansfläkt
kan jag inte göra dom Kaskem skriver? Vad exakt är det som mer måste göras? Förklara gärna väldigt väldigt tydligt

BirgitS
K Kronoberg79 skrev:
Nu blev det lite för avancerat för att jag ska hänga med. Jag har tyvärr ingen ekonomisk möjlighet att köpa en alliansfläkt
kan jag inte göra dom Kaskem skriver? Vad exakt är det som mer måste göras? Förklara gärna väldigt väldigt tydligt
Visst kan du göra som Kasken skriver. Men du behöver lite rördelar, ett ventilationsgaller och ett frånluftsdon.
Så här ser det ut i min lägenhet med central ventilation:
Ovanför fläkten, rör som går upp till takanslutningen där det sitter ett ventilationsdon:
Skåp med flera hyllor fyllda med hushållsartiklar, inklusive kryddor, kex, och runda formar. Plastbehållare och kartonger syns också.
Skapa konto

Röret från centralfläkten är förlängt så att det når fram till takanslutningen, där det sitter ett frånluftsdon:
Vit ventilationsventil inbyggd i ett blågrått tak, sedd från sidan.
Skapa konto

Tack! Om jag förlänger röret så som du har så det går upp i takanslutningen kan jag såga hål där och sätta ett galler. Detta är väl för att luften ska återcirkulera?
Varför måste jag sen ha den runda? Frånluftsdon?

Jag har typ sådan i vardagsrummet samt i sovrummen nere,
Lägger in bild. Måste jag ha en sån till i köket? Kan jag inte bara täppa till röret ut ur huset? Eller blir det fel med hela mitt ventilationssystem?

K Kronoberg79 skrev:
Tack! Om jag förlänger röret så som du har så det går upp i takanslutningen kan jag såga hål där och sätta ett galler. Detta är väl för att luften ska återcirkulera?

Jag har typ sådan i vardagsrummet samt i sovrummen nere,
Lägger in bild. Måste jag ha en sån till i köket? Kan jag inte bara täppa till röret ut ur huset? Eller blir det fel med hela mitt ventilationssystem?

• Ventilationsgaller monterat ovanför ett fönster i ett rum med utsikt över träd och byggnader utomhus.
    Skapa konto
BirgitS
K Kronoberg79 skrev:
Om jag förlänger röret så som du har så det går upp i takanslutningen kan jag såga hål där och sätta ett galler. Detta är väl för att luften ska återcirkulera?
Japp, fläkten måste kunna blåsa ut luften i rummet.
K Kronoberg79 skrev:
Du behöver få ut (utomhus) all den vattenånga som t.ex. bildas när man kokar pasta. Annars kan all fukt skada huset.

Bilden på fönstret visar ett tilluftsdon. Det är där utomhusluften kommer in i huset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.